Categorii: FraneSabotiTeste

Magura HS 33 FirmTech

Pentru cei care prefera rimbrakes, Magura detine doua modele hidraulice care ii impresioneaza chiar si pe fanii v-brake-urilor. Exact. E vorba de arhicunoscutele HS33 si HS33 Firm Tech. Frane ce concureaza cu cele mai tari v-brake-uri din lume, iar la final ies invingatoare. Sa auzim totusi motivul care le detaseaza de restul competitorilor.

Structura lor solida alcatuita dintr-o maneta rigida,ce adaposteste un piston de dimensiuni generoase, conducte imperforabile si doua etriere compacte cu cilindri pe care te poti baza fara nici un fel de grija, iti cresc nevoia de a pedala cat mai tare si de a te strecura prin viraje simtind controlul total asupra distantei de franare.

Gama sabotilor de frana este variata, incepand de la “black” standard, pana la racing “red”, “green” in conditii umede sau “grey” special destinat jantelor ceramice, asa ca fiecare alege ce i se potriveste mai bine. Vei observa ca aceasta frana este foarte fiabila. Functioneaza cu ulei mineral, asa ca scapi de schimbul de ulei din fiecare an (se intampla la franele ce functioneaza cu ulei DOT), iar sabotii de frana se tocesc destul de greu. Nu este foarte placut sa montezi o asemenea frana, insa odata montata si reglata bine, nu vei mai avea nevoie de reglaje. Daca simti ca s-a marit cursa manetei din cauza uzurii sabotilor, poti apela cu usurinta la reglajul inteligent amplasat pe maneta (TPA – turbo pad adjuster) si esti din nou gata de drum.

Firm Tech este modelul cu o prindere de dimensiuni reduse, special conceputa impreuna cu un model de furca cu amortizor Magura si are multe retusuri ce ii scad greutatea cu mai bine de 100g fata de modelul classic. Bineinteles ca poate fi montat pe orice model de furca. Astfel o pereche de Firm Tech ajunge sa cantareasca la fel ca o pereche de V-brake-uri, dar se comercializeaza la un pret mai mare datorita avantajului ca nu trebuie intretinuta aproape deloc.

Cablurile de v-brake se intind atat pe durata franarii cat si in timp si isi formeaza un joc enervant la nivelul bratelor, ceea ce duce la un confort mai scazut pentru rider. Magura ofera o garantie de 5 ani la garniturile manetei si ale pistoanelor, insa folosind modelul HS33 la trial am observat scurgeri de ulei la maneta dupa o perioada de doar 4 ani, lucru care ne impinge sa ne gandim daca este doar o tactica de marketing sau am abuzat noi prea mult de frana…

Nu are rost sa cerem despagubiri deoarece garantia noastra va fi “void” din cauza zgarieturilor de pe frana si a utilizarii unui alt brand de saboti de frana (de parca asta ar avea legatura cu garniturile…). Macar de banii platiti ne-am bucurat 4 ani de zile de franare ireprosabila fara 40 de reglaje (reglaje periodice necesare la v-brake).

Modelul Firm Tech s-a dovedit eficient la Cross Country si Touring, insa nimic mai mult. Mount-urile usoare, special concepute, nu rezista la un stress mai mare. Deasemenea este la fel de ineficienta ca un v-brake in conditii de ploaie (cu exceptia cazului in care folosesti grind pe janta, HS33 clasic cu mount 4bolt si saboti speciali pt. trial). Foloseste aceasta frana pentru ceea ce a fost ea destinata, altfel iti recomandam modelul HS33 cu sistemul de prindere Dedicated Magura 4bolt mount deoarece este mult mai rezistent la abuzuri.

Overall, Firm Tech este o alegere foarte buna daca ai in buzunar 200E disponibili pentru o pereche de frane. Pe bicicleta de Trekking pe care erau instalate s-au descurcat de minune. Am acordat 4 stele la franare deoarece nu se descurca deloc bine in conditii de umiditate. Modelul este oferit doar in culoarea argintie pentru 2010. Modelul testat de noi, 2009, este disponibil si in culoarea neagra.

Greutate : 544 grame

Utilizare : Cross Country, Touring, Trekking

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • sal.imi poti spune cum pot regla aceste frine .am dat roata jos si cind am puso inapoi freaca si merge f greu roata si nu reusesc sa reglez frina.cum as putea face

  • Salut! In manualele unor frane hidraulice care folosesc lichid DOT este recomandat ca aerisirea / schimbarea lichidului sa fie facuta 1 data pe an. Nici noi nu am schimbat lichidul de frana de la o pereche de Juicy Five pe care le folosim frecvent, dar nu inseamna neaparat ca este si cea mai corecta solutie. Nu este o regula ce se impune, dar este o recomandare venita in partea producatorului. Multumim pentru comment!

  • Interesanta recenzia. Nu stiu insa de ce spuneti ca lichidul DOT trebuie schimbat o data pe an... personal, folosesc un juicy five la all-mountain de patru sezoane fara vreun schimb de lichid, are cam 7000 de km si merge brici. Lichidul DOT se foloseste si la masini, si nici acolo nu se pune problema schimbarii anuale... ar fi si culmea ;)

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma