Dacă există o furcă la limita decenței, pe care încă o regăsim ca echipare standard pe multe biciclete entry-level, aceea este Suntour XCT, din gama low-cost. Până nu de mult, furca era disponibilă în versiunea pentru roți de 26 de inch, dar odată cu schimbările din industrie, taiwanezii au creat un model similar și pentru bicicletele cu roți de 29 de inch.
Față de versiunea anului anterior (pentru 26), furca nu a suferit nicio modificare exceptând adaptările pentru noile dimensiuni. Inclusiv filetul pentru prinderea unui ochi de pisică sau al unui far de pe podul brațelor inferioare a rămas la locul său. Fiind o furcă ieftină, construcția este simplă: preload-ul cu arc pe brațul drept, iar pe brațul stâng încă un arc cu elastomer, principiul de construcție fiind abandonat de marii producători încă cu ani în urmă. Dar dacă este vorba de economie, atunci să fie economie și la performanțe, pentru că altfel nu prea are cum să funcționeze. Lock-out-ul din păcate, lipsește de pe acest model.
Așa cum te aștepți, performanțele lui XCT lasă de dorit. Desigur, este binevenită dacă ai un buget minim și nu vrei să pedalezi cu o furcă fixă instalată pe bicicletă, dar este destul de greu să încadrez performanțele acestei furci într-un tipar. În general, arcul este destul de dur și este potrivit mai degrabă persoanelor mai grele. Apoi, este complet insensibilă pentru denivelările mici. Cursa nu este chiar progresivă, deoarece încă după primii 50 mm de amortizare acesta devine foarte dură. Protecție perfectă pentru bottom-out ai putea spune, însă aceasta trebuie să-și facă simțită prezența în ultimii 15 mm ai cursei. Nici modelul pentru bicicletele 29er nu a scăpat de troznetul care se aude din brațe atunci când ridici de ghidon, datorită lipsei unui sistem care să atenueze șocul în interior. Flexează considerabil, simțitor mai mult decât modelul 26, deoarece are brațele mai lungi și probabil nu s-a preocupat nimeni de acest aspect.
În plus, materialele utilizate sunt ieftine, cel puțin aceasta este impresia la prima vedere, deși brațele inferioare sunt din aluminiu. În rest, mult oțel. Dacă o cântărești vei înțelege și afirmația mea de mai devreme: mai bine de 2.4 kg pune XCT pe cântar, iar versiunea cu prindere pentru V-Brake-uri, chiar 2.8 kg, adică asemănător cu un Rock Shox Boxxer cu o cursă dublă și coroană dublă. Nu că s-ar putea compara vreodată cele două, însă Boxxer folosește infinit mai multe materiale.
Concluzie: cea mai slabă furcă testată anul acesta. Din cursa de 100 mm poți folosi în cel mai bun caz 80 de mm, asta în cazul în care cântărești peste 90 de kg. Altfel, este o furcă mediocră, cu performanțe care lasă de dorit, dar care pot spune că este mai bună ca o furcă fixă din punct de vedere al confortului oferit. Cu toate acestea, diferența între acestă furcă și una fixă este de peste 2.4 kg. Și nu aceasta ar fi cea mai mare problemă. Ci faptul că prețurile bicicletelor au crescut, iar unii producători de top înzestrează unele modele de biciclete cu furci din această gamă. Sau poate că producători precum Suntour ar trebui să-și dea mai mult strădania. Oricum, undeva pe fir, cineva face ceva greșit.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Si inca un argument puternic pentru REBA:
http://www.rczbikeshop.com/default/rockshox-2013-reba-rl-26-100mm-axle-9mm-disc-tapered-poplock-white-silver.html
De la ei am cumparat-o, dar atunci era 245 de euro ( chiar si asa mi s-a parut un pret excelent)