Stevens 4S (2013)

Într-o lume gata să fie invadată de biciclete cu roți de 27.5 inch și dominată în competiții de biciclete 29er, mai există încă modele cu roți de 26 de inch care au cuvânt de spus. În cazul de față, discutăm despre Stevens 4S, o bicicletă pentru ture recreaționale care poate să te susțină și în competiții nu foarte dificile, dacă este cazul. După ce modelul Tremalzo 29er al producătorului german ne-a plăcut în mod deosebit, am decis să mai testăm înainte ca iarna să-și facă simțită prezența, un model cu roți de 26 de inch, pe care l-am luat în mai multe ture montane cu noi, nu și în concurs.

Cadru/Pe traseu

Inițial credeam că modelul 4S împarte același cadru cu modelul 8S, deoarece fac parte din aceeași serie. Există totuși diferențe notabile între cele două, atât la geometria cadrului, cât și la forma țevilor. 4S are țevi rotunde, este la fel de bine finisat ca și modelul mai sus plasat în gamă, însă este mai puțin rigid (86.1 Nm/grad față de 104 Nm/grad) și o idee mai ușor (cu 16 grame). Asta înseamnă că vizează mai mult confortul decât performanța, lucru absolut normal în această clasă de preț. Am menționat însă din capul locului cu ce avem de-a face, pentru a încadra modelul corespunzător în segment.

Nu-i plac în mod special competițiile și acest lucru nu se observă doar la nivelul cadrului, ci așa cum vom vedea mai târziu în acest articol, și la nivelul echipării.

Unghiul headtube-ului pare orientat mai mult către stabilitate, însă cele 70.5 de grade ale acestuia reprezintă un compromis bun, deoarece nu ucid din agilitatea bicicletei. La capitolul cățărări, un unghi de 73 de grade al seat tube-ului, îl plasează undeva în plaja de mijloc (făcând referire la noile standarde 2014), poziția pe bicicletă fiind acceptabilă atunci când pedalezi pe un deal abrupt.  Nu stai aplecat la fel ca pe bicicletele de racing dar nici cu spatele drept, iar pe coborâri, controlul oferit este un decent, deși s-ar fi putut instala un ghidon mai lat pentru a spori din manevrabilitate.

Cadrul din aluminiu 6061 cântărește 1.763 grame, este bine finisat, vine cu două prinderi pentru suportul bidoanelor de apă și cu prinderi suplimentare pentru portbagaj. Elemente de detaliu, precum denumirea Stevens marcată pe urechi, aduc un plus de valoare acestei biciclete.

Echipare

Stevens 4S este echipat cu o furcă Suntour XCR cu Lock-Out pe brațul drept, ce oferă o cursă de 100 de mm și care cântărește 2.3 kg. Întreaga cursă este utilizată cu succes, oferind confort bun. Pentru o furcă cu arc din gama entry-level, aceasta își face treaba mulțumitor, deși au existat anumite porțiuni pe traseu, precum rădăcinile succesive, unde furca nu a mai întrunit așteptările. Asta s-a întâmplat în principal datorită rebound-ului, care nu a avut timp suficient să-și revină pentru a amortiza din nou. De asemenea, dacă denivelările din traseu devin mai mari (prespunând că faci o coborâre pe un traseu cu pietre mai mari sau șanțuri), furca nu va mai oferi confortul scontat.

Frânele Tektro Draco 2 vin în configurația cu disc de 180 de mm pentru roata de față și disc de 160 de mm pentru cea de spate, configurație ce mai salvează din puterea de frânare pe coborârile lungi. Cu toate acestea, sentimentul la acționarea manetelor este mecanic, în ideea în care dozarea nu se poate face de fiecare dată în mod corespunzător. Dacă nu alegi trasee cu coborâri lungi și tehnice, atunci acest aspect nu este important, deoarece pe coborâri line sau în linie dreptă, frânele nu dau semne de fading, nici de oboseală, oprind bicicleta la timp.

Sistemul de transmisie este compus dintr-un angrenaj Shimano M430 cu 3 foi (44-32-22) cu o protecție din plastic (care merită demontată imediat ce achiziționezi bicicleta) și cu prindere pe pătrat, angrenaj ce cântărește împreună cu Bottom Bracket-ul nu mai puțin de 1.283 de grame. Așadar, o componentă care poate fi înlocuită dacă vrei să salvezi chiar și până la 400 de grame (înlocuind-ul cu un angrenaj Shimano Deore XT Hollowtech II). Caseta cu 9 pinioane în formatul 11-32 face o echipă bună cu foile, rapoartele fiind suficiente pentru urcări sau pentru deplasarea cu viteză în linie dreaptă. La urcările foarte abrupte totuși, începătorii s-ar putea să simtă nevoia unui pinion mai mare, cu 36 de dinți. Tot la acest capitol, trebuie menționate schimbătoarele, care funcționează decent, sunt ușor de acționat, dar nu întotdeauna foarte precise. De asemenea, schimbătorul de pinioane Shimano Deore poate deveni gălăgios pe coborâri. În schimb, este oferit în versiunea Shadow și are o construcție mai compactă, care nu depășește gabaritul triunghiului posterior al cadrului. Manetele din gama Shimano Alivio nu sunt prevăzute din păcate cu funcția 2-way-release.

Roțile sunt construite cu butuci Shimano, pe bile și cu jante Rigida Taurus 2000, impresionant de durabile pentru segmentul entry-level din care fac parte. Anvelopele Smart Sam 26 x 2.1 sunt deja un clasic când vine vorba de biciclete din gama de intrare, fiind oferite în versiunea de bază. Viteza lor de rulare este bună, în principal datorită profilului central dar și datorită utilizării unui cauciuc mai dur. Pe viraje în schimb, nu-ți permit să te arunci nebunește pentru a câștiga timp. Se presupune că nu te vei grăbi nicăieri cu această bicicletă.

Șaua a fost comodă pe întreg parcursul, în schimb manșoanele sunt cam dure și merită înlocuite.

Concluzii

Stevens 4S nu vrea să pară ceea ce nu este, iar sinceritatea este pe deplin apreciată. Rămâne o alternativă comodă pentru cei care vor să exploreze păduri sau trasee montane, fără a avea pretenții atunci când vine vorba de traseele mai dificile. Greutatea de aproximativ 14 kg o face incomodă pe urcările susținute, iar ghidonul de 640 de mm ar fi putut fi mai lat pentru un control mai bun. Oferă câteva posibilități de tuning, angrenajul și anvelopele fiind destul de grele și putând să salveze chiar și 1 kg în total, dacă sunt înlocuite cu unele mai performante.

Per total, o bicicletă pe care aș putea s-o recomand iubitorilor de munte, mai ales debutanților, care mizează pe liniște și pace atunci când ies în natură și mai puțin celor agitați, care au ambiții de a lua parte la concursuri. Aceștia ar trebui să se uite la modelele 8S sau 9S, dacă sunt în căutarea unei biciclete cu performanțe medii și un preț bun.

Unii concurenți oferă în acest segment biciclete mai sportive (rigiditate mai mare a cadrului, ghidon mai lat, frâne mai potente), pentru cei care vor să parcurgă trasee ceva mai dificile. Iar costurile sunt asemănătoare, însă greutatea cadrului lui 4S rămâne greu de doborât.

Date relevante:

Greutate totală: 13.72 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.763 grame
Greutate roți*: 4.883 grame
Greutate furcă: 2.308 grame
Lățime ghidon: 640 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket de tip Press Fit):  1.283 grame
Rigiditate headtube: 86.1 Nm/grad
STW**: 48.8

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • mi se pare mie sau ati uitat sa specificati de cat e cadrul ? 16" - 18" (e important zic eu in a compara greutatea mai multor marci)

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma