A devenit foarte clar în timp că mișcarea celor de la Sram, de a lansa primii o transmisie cu o singură foaie și 12 pinioane, a fost una cât se poate de înțeleaptă și de dibace. Mai inteligentă decât atât, a fost decizia de a construi o transmisie entry-level, cu o casetă de pinioane care se poate monta pe orice butuc, aducând astfel către popor o tehnologie care părea greu de obținut date fiind prețurile de achiziție. Însă astăzi voi vorbi despre modelul X01 Eagle, cel care tinde către top, dar care, din punctul meu de vedere, elimină lejer dubiile legate de achiziția unui XX1 – vârful de gamă. Pur și simplu este atât de bun, din mai toate punctele de vedere, încât face inutilă achiziția transmisiei din vârful piramidei – semnificativ mai scumpă și nu cu mult mai ușoară. În plus, X01 a avut mereu un aspect mult mai cool prin combinația de culori oferită.
Am avut ocazia să testez în timp atât gama NX (entry-level) cât și GX-ul (următoarea după NX), X01 fiind cireașa de pe tort. Nu spun asta pentru XX1 Eagle ar fi acrul strugurilor, însă prefer să rămân mereu rațional când vine vorba de sume investite în biciclete. Iar transmisia pe care am avut-o la test, aduce multe schimbări, pe mai multe planuri. Prima și cea mai atractivă pentru mulți, este greutatea. Caseta de pinioane spre exemplu cântărește aproape jumătate din NX. Angrenajul este de asemenea foarte ușor, fiind construit din carbon, iar schimbătorul cu shifter-ul (maneta), mai economiesc și ele câte ceva. A doua, este felul în care arată toate aceste componente, iar dacă le comanzi în varianta enagră, cu siguranță se vor potrivi pe orice altă bicicletă. Desigur, Shimano a recuperat foarte mult la capitolul imagine odată cu noua transmisie XTR/XT, însă nici X01 nu se lasă mai prejos. Am adus în discuție vârful de gamă japonez, deoarece din punct de vedere al prețului și al greutății, cele două game sunt comparabile: aproximativ 1.500 de grame, aproximativ 1.400 de euro. Scump? Doar caseta de pinioane costă 400 de euro, așadar mare grijă pe ce pinion pedalezi cel mai mult, căci X01 are o casetă construită CNC dintr-o singură bucată, așadar pinioanele nu pot fi înlocuite decât cu o altă casetă, adică cu totul.
Lasând gluma deoparte, instalarea am făcut-o super rapid, produsele au venit într-o cutie cu un desgin delicios, iar reglajul a fost joacă de copii. Pe bicicleta de test, am economisit dintr-un foc 500 de grame, înlocuită fiind vechea transmisie NX. Cel mai important a fost faptul că am scăpat de aproape 300 de grame de pe roata de spate, iar astfel bicicleta mi-a părut din start mai echilibrată. Simultan, am transformat și roțile în tubeless, iar când am cântărit-o, scăpasem în total de 1.2 kg. De la 15kg, acum avea 13.8 kg. Nu-i rău pentru full-suspension de 170mm, cu cadru din aluminiu. Zâmbetul, când am văzut cifrele digitale pe care mi le arăta cântarul, a fost milioane.
Funcționalitatea te unge pe inimă, iar dacă nu apucam să testez noul AXS, aș fi spus că este vârf de tehnologie. Nu este, căci schimbătoarele wireless de la Sram mi se par o treaptă mai sus, însă reprizele de schimbare sunt comparabile cu cele ale noului Shimano XTR. Din punct de vedere al ergonomiei shifter-ului, nu pot să zic că am fost dat pe spate comparându-l cu concurentul japonez, însă levierul de jos poate fi reglat astfel încât să fie mai aproape de degetul mare. Desigur, aici japonezii au și avantajul patentului pentru shifter-ul de tip 2-way-release, iar asta nu se va schimba prea curând.
Fermitatea cu care se schimbă vitezele este excelentă, iar precizia și rapiditatea, mai mare ca în cazul transmisiei NX (deși aceasta nu poate fi numită lentă, în niciun caz). Evident că nu am avut intenția să schimb în forță pentru că vreau să menajez această transmisie, dar câteva reprize pentru propriile lămuriri au fost suficiente: X01 se descurcă oricum. Iar cel mai important, nu este deloc limitat de condițiile de vreme, mai ales în condiții de noroi, acolo unde entry-ul începe să dea rateuri.
Patina schimbătorului este dură, pentru a menține transmisia cât se poate de liniștită pe teren denivelat, în special când pedalezi pe un full-suspension, iar aceasta poate fi blocată ca până acum într-o poziție fixă, pentru a permite demontarea rapidă a roții de spate, o specificație pe care încă o apreciez enorm. Un dezavantaj este construcția către exterior a schimbătorului de pinioane (din aceeași cauză de patent – unii au fost mai rapizi), care poate fi ușor zgâriat când lași neatent bicicleta pe-o parte. Poveștile cu schimbătorul agățat în crengi sunt doar povești, însă există situații limită când treci razant pe lângă pietre și când ai prefera ca schimbătorul să fie băgat la cutie. Nu de alta, dar și el costă vreo 250 de euro, iar orice zgârietură doare. Orice lovitură te lovește drept în moalele capului.
După cum povesteam mai sus, pinioanele sunt ușoare, au un tratament special pentru glisare ușoră și durabilitate (asemenea lanțului), însă se pot monta doar pe un butuc cu o casetă xD. Sram are încă un avantaj important în acest moment, deoarece mulți constructori de roți oferă butucii spate în standardul xD, pe când Microspline-ul de la Shimano mai are de așteptat. Un avantaj imediat aș spune.
Greutatea componentelor și prețul recomandat:
Angrenaj cu foaie de 32 dinți: 484 grame – 540 euro
Pinioane în format 10-50: 355 grame – 392 euro
Schimbător pinioane: 282 grame – 242 euro
Shifter: 125 grame – 146 euro
Lanț: 264 grame – 65 euro
Concluzie
Sram X01 Eagle se adresează celor care vor să simplifice radical felul în care schimbă vitezele, atât prin eliminarea schimbătorului de foi, cât și prin funcționalitatea excelentă. Rapoartele sunt suficiente pentru orice utilizator antrenat și se adresează de princpiu celor care participă la competiții, însă pentru unii, o singură foaie și doisprezece pinioane, s-ar putea dovedi cu niște salturi mai mari dacă preferi reglajul fin al raportului ales. Eu m-am descurcat de minune cu ele pe bicicleta de enduro, la fel cum m-am descurcat în trecut și pe cea de XC, însă aici este vorba despre preferințe, deci nu pot să punctez ca fiind o specificație pozitivă sau negativă.
Altfel, cumva știam că voi avea de testat și de scris un text pentru un produs de top, unul care cu siguranță n-ar fi lăsat prea mult loc de comentarii, exceptând poate prețul. Cu un preț recomandat de 1.385 de euro, este clar că unii s-ar gândi să-ți deschidă un centru de închirieri biciclete a 150 euro/bucata (probabil cu discount, ar primi 10 biciclete de supermarket pentru suma menționată), însă pentru cei care vor să treacă la nivelul următor și dispun de finanțele necesare, trecerea la X01 Eagle ar trebui să fie un obiectiv de luat în seamă.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
P.S. mi-ar fi plăcut să spuneți mai multe despre angrenaj/brațele pedaliere. Ce-i carbon, ce-i metal... eventual ce-i oval. Cât de ușor e angrenajul față de un GX?
Un calcul financiar onest ar trebui să includă și drive-ul XD pe care a fost instalată caseta, și care a înlocuit un drive Shimano/Sram standard, pe care era instalat NX-ul, nu?