Shimano intră în hora inițiată de Sram în urmă cu doi ani și lansează noul model de top XTR, în configurația 1×11. Pe înțelesul tuturor: angrenaj cu o singură foaie și cu 11 pinioane. Era o mutare de așteptat, dar japonezii trebuiau să aducă și ceva nou în peisaj. Acel ceva a fost de fapt o configurație diferită, 2×11, respectiv 3×11, care oferă o plajă de rapoarte nemaiîntâlnită până în prezent. Noi am avut la dispoziție versiunea 1×11, deoarece am început să cred foarte mult în acest format în ultima perioadă și l-am cerut în această configurație.
Deși în pachet s-au aflat mai multe componente, acum vom vorbi despre sistemul de transmisie, căci reprezintă noutatea absolută. Odată scoase din cutiile strălucitoare cu însemnele XTR, piesele au reușit să mă impresioneze prin prisma aspectului. Finisajele sunt excepționale și arată atât de bine încât mă gândeam cu groază că va trebui să pedalez în namol cu ele. Îmi este clar că au și statut de piese de pus în vitrină, iar multora cu siguranță nu le va fi ușor să le scoată pe câmpul de luptă, acolo unde cu toții știm ce se întâmplă.
Montarea se face facil, cu mențiunea că blocul de pinioane a fost montat tot pe o roată Shimano XTR. Atenție la foaie însă, căci prinderea nu se face la 90 de grade, ci la aproximativ 70 de grade, iar asta presupune că nu vei putea folosi vreodată o foaie diferită pe brațele XTR. Este foarte important ca atunci când montezi sistemul de transmisie, să fii atent ca nu cumva pe Bottom Bracket să existe un distanțier care să scoată angrenajul către exterior. Acesta era montat în cazul nostru, pe bicicletă regăsindu-se inițial un Shimano XT 3×10, care avea nevoie de respectivul distanțier. Fiind vorba de 1 foaie și 11 pinioane, în cazul XTR-ului totul este calculat la milimetru, iar un distanțier de pe BB ar duce brațul drept prea în exterior. Iar asta se traduce prin faptul că poate sări lanțul de pe pinioane atunci când pedalezi în spate.
Angrenajul, pinioanele și lanțul
Ne-a fost livrat cu o foaie de 36 de dinți, iar asta a complicat un pic lucrurile la deal. Deși pinionul cel mare conține 40 de dinți (cu doi mai puțini ca la Sram), când vine vorba de urcări, raportul nu este ideal. Din păcate, o altă foaie nu a fost disponibilă în momentul livrării pieselor, așadar a trebuit să trag din greu la deal. În principial, am reușit să urc toate secțiunile dificile ca și cu un sistem de transmisie clasic, însă efortul a fost mult mai mare. Uneori, aproape la limită. Pe de altă parte, este foarte convenabil să ai doar o singură foaie și cu siguranță vei opta pentru una de 30 dacă ești începător, una de 32 dacă ești începător spre mediu sau una de 34 dacă ai deja experiență cu urcările dar și putere suficientă. Pe de altă parte, trebuie să reții că raportul oferit de o foaie de 30 cu pinionul de 40 de dinți este mai dificil decât clasicul oferit de foaia mică și pinionul mare de pe angrenajele 3×10/3×9.
Brațele (din aluminiu) cu foaia sunt foarte ușoare: 556 de grame fără Bottom Bracket, adică o greutate de vis comparabilă cu brațele construite din carbon. Aspectul glossy este însă cel care mă scoate din minți, căci se va zgâria foarte ușor imediat ce începe să sară puțin noroi pe el. O folie de protecție pentru brațe este astfel recomandată.
Lanțul este lipit de foaie, ceea ce înseamnă că nu va sări pe denivelări mari. Shimano a mărit consdierabil dinții foii, astfel încât lanțul să stea la locul lui, nemafiind necesară utilizarea unui chain guide (ghidaj pentru lanț). De remarcat este că japonezii nu s-au strofocat să dea o formă complicată dinților asemenea celor de la Sram, aceștia fiind cât se poate de simpli, dar cum menționam și mai devreme, înalți.
Blocul cu 11 pinioane este oferit într-un singur format: 11-40, iar dimensiunea pinioanelor este progresivă: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 – diferență de 2 dinți, apoi de câte 3 dinți, iar între ultimele trei rapoate 4, respectiv 5 dinți. Selecția este ideală și logică, dar cum spuneam, cu foaia de 36 de dinți nu am avut o viață ușoară. Greutatea blocului de pinioane este mică, de doar 327 de grame (similară cu cea a unui bloc de 10 pinioane Shimano XT), iar Shimano a reușit să mențină greutatea scăzută prin utilizarea titanului și a aluminiului pentru construcția pinioanelor. Spider-ul care fixează pinioanele este constuit din carbon. Așadar, iată cum pe o singură piesă, avem mai toate materialele utilizate în industrie.
Lanțul este de asemenea ușor, însă nu bate vreun record: 269 de grame fără a fi scurtat. Este și mai îngust decât lanțul pentru 10 pinioane, dar este de înțeles deoarece pe caseta de 11 pinioane spațiile între acestea sunt mai mici. Zalele nu sunt decupate pentru a mai salva din greutate așa cum probabil te-ai fi așteptat, în schimb pinii sunt goi pe interior. Nu există quick release pentru lanț ci se montează cu clasicul pin. Este același lanț folosit și pentru Dura Ace.
Schimbătorul și maneta schimbătorului
Acesta este capitolul unde se simte cu adevărat diferență față de restul componentelor, căci noul XTR lasă în urmă chiar și actualul XT pe care l-am lăudat în nenumărate rânduri. Noul XTR este clar că vine din altă lume. Reprizele de schimbare sunt foarte ferme și amintesc de noul Saint, o senzație fără precedent pe care am avut-o pe un schimbător construit de Shimano pentru biciclete de Cross Country sau All Mountain. Sunetul este de asemenea minunat, căci fermitate nu doar că se simte dar se și aude corespunzător. Vine cu sistemul Shadow Plus care elimină bătăile lanțului pe cât de mult posibil, iar roata de sus a patinei a fost mutată către în față pentru a reuși să facă față la pinionul de 40 de dinți. Iar greutatea de doar 222 de grame nu prea lasă loc de comentarii, ținând cont de construcția sa robustă.
În ceea ce privește maneta de schimbător, RapidFire+, este o plăcere s-o atingi. Efortul este în orice caz atât de mic, încât și un copil de 3 ani ar putea să schimbe vitezele fără nicio problemă. Padela superioară coboară câte două pinioane dacă este nevoie, iar cea inferioară urcă câte 4 pinioane. Padelele sunt construite din carbon, iar în interior întâlnim rulmenți, pentru durabilitate. Schimbarea cablului n-o să fie muncă prea ușoară, dar de această problemă suferă majoritatea shifterelor noi. Cablul livrat este cel de top, acoperit cu PTFE (politetrafluoretilenă) care permite o alunecare foarte ușoară pe interiorul cămășilor, care și ele la rândul lor sunt lubrifiate pe interior.
Concluzie
Față de concurentul principial, Sram XX1, noul XTR este cu aproximativ 100 de euro mai ieftin și mai robust construit. Vine cu un pinion de 40 comparativ cu cel de 42 de pe Sram, ceea ce pentru începători poate constitui un efort în plus la urcări, dar nu sunt sigur câți debutanți vor achiziționa acest sistem de transmisie. La capitolul greutate, Shimano este cu 2 grame mai greu decât Sram, complet irelevant. Alegerea unuia dintre cele două sisteme de transmisie n-o să fie deloc una simplă. Intervine preferința de marcă, preferința pentru aspect și într-un final prețul, căci Shimano s-ar putea să aibă prețuri ceva mai mici în magazinele online din afara țării. Ambele sisteme de transmisie sunt de excepție, însă cum spuneam și mai sus, Shimano pare a fi varianta mai robustă și mai sobră.
Bătălia cea mare se va da însă între gamele mai jos plasate, căci Shimano cu siguranță va aduce această tehnologie și pentru gamele XT sau SLX, iar începând cu acel moment tehnologia va deveni disponibilă pentru mase. Până atunci, fără doar și poate, XTR-ul rămâne referința din gama japonezilor.
Pentru că îl vom utiliza pe termen lung, vom mai reveni cu update-uri în această pagină, dacă va fi cazul.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Este normal să ia grame (dar prin comparație directă a anumitor componente). Schimbătorul de pinioane este mai tehnologizat ca oricând, iar pinioanele sunt mai multe, deci cumva este firesc și undeva trebuia plătit tribut.
Pe de altă parte, eu zic că este vorba totuși despre un câștig: nu ai schimbător de foi, nu ai cabluri, cămăși și nici maneta schimbătorului de foi. Am comparat cu Sram XX1 - concurentul său direct.
Salut.
Vad ca xtr-ul a luat "grame" (exceptand pedalierul), sa speram ca asta se va traduce prin rezistenta mai mare in timp.
As fi vrut sa citesc mai multe date comparative cu generatia anterioara de XTR, comparatia cu "actualul XT" mi se pare irelevanta. M-am dat cu ambele si pot sa spun ca XTR era cu o clasa peste XT (care nu spun ca era rau) si la generatia anterioara. Asteptam update-uri in ceea ce priveste comportamentul in timp. Ms de articol.