În momentul în care scriu acest articol, nu am găsit la o căutare rapidă niciun site de pe care aș putea achiziționa această transmisie. Trăim vremuri ciudate, în care piesele nu mai sunt disponibile așa cume rau odinioară, în special cele în genul transmisiei Shimano XT care este la mare căutare. Și desigur, există un motiv pentru asta: raportul performanță/preț.
Care-i povestea cu noul XT?
Astfel, pentru aproximativ 380 de euro, primești în pachet un angrenaj, un lanț, un set de pinioane, un schimbător de pinione, un shifter și desigur Bottom Bracket-ul. Transformat în RON, înseamnă 1.850 de lei pentru una dintre cele mai performante transmisii pe care le poți achiziționa la ora actuală. Căci cei de la Shimano au asezonat transmisia XT cu tot ce era mai bun de la XTR, în condițiile în care XT-ul cântărește cu doar 200 de grame mai mult (pentru componentele mai sus menționate), dar costă de 2 ori mai puțin. În aceste condiții, nu prea mai văd rostul să cheltuiești un extra de 450 de euro pe o transmisie XTR, când cu acei bani cu siguranță poți achiziționa alte componente din care să scazi cele 200 de grame și ești astfel mai câștigat.
Și cum arată?
Ca aspect, noul XT arată la fel de futurist precum XTR-ul, deși nu folosește aceleași nuanțe premium. În fine, finisajele sunt însă de top, chiar dacă singura culoare disponibilă în care poți achiziționa această transmisie este cea neagră. Dar între noi fie vorba, în afară de vechea gamă DX care era roșie, japonezii nu prea au experimentat cu culorile. Și nimeni nu știe de ce.
Dar instalarea? Este pentru experți?
Instalarea se face foarte facil, se montează angrenajul cu clasica prindere în două șuruburi pe brațul opus celui cu foaia, pinioanele intră imediat pe caseta MicroSpline (atenție, ai nevoie de butuc compatibil) și se fixează după același princpiu – cu mențiunea că trebuie fixate bine cu mână înainte să strângi, shifter-ul, după caz, vine cu colier sau cu prindere i-Spec simplificată – fixându-se astfel rapid de maneta de frână și lanțul, care beneficiază de cheiță rapidă (cât a durat totuși așteptarea de la Shimano pentru această simplă soluție) și ești gata de drum. În maxim 30 de minute totul ar trebui să fie instalat, cu tot cu reglajele schimbătorului (minima, maxima și reglajul).
Bun, să trecem la subiect!
Drept să îți spun, Shimano XT a devenit oricum un produs pe care-l cumperi fără să mai citești vreun review, pentru că nu este necesar. Da, atât de bun a devenit, încât mai intri în articol poate să vezi fotografiile sau un video sau să citești ce anume s-a uzat după mai mult timp de utilizare. Altfel, schimbătorul se descurcă de minune cu schimbarea vitezelor, chiar și în sarcină (poți călca pedala cât de tare dorești – însă n-aș face asta prea des), este mai rapid decât generația anterioară, este foarte precis și exact (dacă-l reglezi cum trebuie), iar schimbările îmi amintesc de cutia de viteze de la Honda mea: țac-țac-țac!
De menționat este schimbătorul cu două rotițe mari (pulleys) cu câte 13 dinți, cu funcția Shadow Plus care blochează patina și face ca transmisia să fie mult mai silențioasă, mai ales pe porțiunile foarte denivelate. Ține cont că poți regla tensiunea din patină, astfel încât să previi ca lanțul să lovească chainstay-ul, însă acest reglaj nu ține o eternitate și trebuie refăcut din când în când. Totodată, pe internet au apărut câteva plângeri legate de patine blocate după perioade foarte lungi de neutilizare a bicicletei – în fine, mie nu mi s-a întâmplat cu niciuna din transmisiile 1×12 pe care le-am avut până-n prezent, și le-am avut pe toate, de la Deore la XTR.
Shifterul este dotat acum cu padele de calitate, cea de jos fiind mai lungă pentru a avea o pârghie mai mare și a permite mai puțin efort la schimbare (cu patina blocată vitezele se schimbă o idee mai greu), beneficiază însă de o suprafață cauciucată pentru a asigura un maxim de aderență. Funcția 2-way-release a fost dusă mai departe, iar de pe padela superioară (cea mică) poți comanda schimbătorului să coboare 2 pinioane și nu unul cum se întâmpla până-n prezent.
Angrenajul este foarte frumos finisat, iar al nostru a sosit și cu o folie de protecție pentru brațe. Nu știu cât mai rezista în condițiile oferite de natură primăvara, însă până acum a stat la locul său. Foaia se montează și se demontează foarte ușor, fiind acum de tip DirectMount – se introduce pe braț (pe partea cu axul), apoi se prinde cu o piuliță similară celei de tip CenterLock. Ai mai multe opțiuni pentru foi, de până la 36 de dinți, însă preferata mea a fost mereu cea de 30 date fiind urcările mai brutale din zona Câmpulungului.
Concluzie? Cum spuneam, nimic surprinzător. Era de la sine înțeles că japonezii vor face o treabă minunată cu noul XT, care completează în mod fericit careul de transmisii 1×12. Dacă m-ar întreba cineva ce-i recomand, acum că le-am testat pe toate, i-aș spune direct că Deore este varianta cea mai fericită, dat fiind prețul mic de achiziție. SLX-ul sincer nu știu cui i l-aș recomanda, iar XT-ul celor care dispun de un buget mai mare. XTR-ul, între noi fie vorba, este un produs scump dar exclusivist. Nu vine cu foarte multe avantaje față de XT, dar ce spot să mai zic, arată bine când îl văd dimineața pe bicicletă.
Preț: de la 380 euro (fără butuc MicroSpline)
Greutate totală: 1.788 grame
Greutate schimbător: 277 grame
Greutate casetă pinioane: 471 grame
Greutate angrenaj: 643 grame
Greutate shifter: 132 grame
Greutate lanț: 255 grame
Produsele pentru ciclism dedicate bărbaților, sau cele unisex, nu se potrivesc tot timpul și femeilor. Și, cu atât mai mult…
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…