Shimano Deore M596 (2012)

Am primit frânele Shimano Deore M596, versiunea 2012, la începutul anului. Însă am preferat să aștept o perioadă pentru a vedea cum se descurcă pe termen lung, ca apoi să scriu acest review. Ca orice altă frână pe disc nouă, performanțele inițiale nu m-au impresionat prea mult. Aș putea aminti aici de unele produse, precum Shimano XTR sau Sram X0 care funcționează excelent încă de la primele frânări. Dar consider că este irelevant, la urma urmei frânele Shimano Deore fiind un set mid-level, oferite pentru un buget mic.

În ciuda faptului că frânele nu au venit cu discurile standard oferite în pachet (SM-RT64), acestea au funcționat impecabil cu vechile discuri Shimano (SM-RT53M de 180 mm, Centerlock), evident cu plăcuțe resin. Ce înseamnă totuși impecabil? Noile frâne Deore se numără printre cele mai agresive frâne mid-level pe care am avut vreodată ocazia să le testez iar asta nu face altceva decât să-mi confirme faptul că Shimano rămâne pentru 2012 în continuare imbatabil la capitolul frâne. În special în clasa entry și mid-level. Impecabil înseamnă deci, frânări ferme, opriri unoeri prea brutale și un lever feel excelent.Durata de viață a plăcuțelor nu este strălucită, dar să fim serioși, un set nu este niciodată prea scump.

Dacă în prima parte a cursei levierului nu se întâmplă nimic interesant, imediat cum se apropie de mijlocul cursei, bicicleta se oprește într-o clipă. Iar asta, acționând maneta de frână cu un singur deget! Fapt resimțit pe unele trasee tehnice, când datorită vitezei și atenției pe care mi-o concentram asupra traseului se întâmpla să trag mai tare de manetă. Iar acesta îl consider un mic dezavantaj, deoarece dozarea frânelor nu se mai face conform unor reguli ci pur și simplu în mod barbar. Din punctul meu de vedere, modulația are de suferit la acest capitol. Distanța levierului față de ghidon poate fi bineînțeles reglată, cu ajutorul unei chei imbus de mici dimensiuni.

Dacă vine vorba de coborâri lungi pe trasee puțin virajate, atunci este clar că nu ai nevoie de un alt sistem de frânare, doar dacă ții foarte mult la greutatea întregului sistem.

În etrier regăsim două pistoane, în ciuda faptului că puterea de frânare pare a fi furnizată de patru pistoane. Manetele oferă o aderență foarte bună, iar levierul este realizat din aluminiu de calitate. Corpul manetei reprezintă un mix de aluminiu cu ceva plastic nu foarte inspirat ales pentru partea superioară (capacul rezervorului integrat).

De apreciat este prinderea manetei de ghidon, care se face cu ajutorul unei cleme ce poate fi facil desfăcută cu o cheie imbus. Deși ar putea părea interesant să le inversezi (flip flop) cu siguranță ar arăta stupid, deoarece nu au fost gândite pentru o astfel de utilizare. Trebuie să vezi însă partea bună: nu va trebui să scoți niciodată manșoanele de pe ghidon pentru a înlătura frâna.

Cu o greutate acceptabilă, un preț aproape miraculos și cu performanțe mai rar întâlnite la frânele mid-level, noile Shimano Deore sunt o foarte bună afacere, în adevăratul sens al cuvântului. Cu mici comentarii asupra modulației sau a plasticelor utilizate, care oricum vor trece nevăzute, Deore se plasează direct în topul frânelor noastre preferate din 2012.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

    • M615 au câteva îmbunătățiri minore (sincer nu știu nici eu exact care sunt acelea), deci ar merita mai mult, dar numai dacă diferența de preț nu e considerabilă. Altfel M596 sunt niște frâne excelente.

  • Salut! Am cautat un articol pentru Deore M615 da nu am gasit. Ar fi valabil articolu asta si pentru M615?

  • Pierzi la capitolul greutate dacă faci trecerea. Apoi, pe roata e față, nu știu în ce măsură poți monta un disc de 140 de mm, este cam subdimensionat. Poți merge cu 160 pe față și 140 pe spate (unele biciclete high-end vin chiar cu configurația aceasta de discuri, pentru frânele Avid XX).

  • Salut.
    As vrea sa imi cumpar si eu setul de frane. Momentan am Avid Elixir 5. Mie imi place mai mult XCO decat maratonul. Din cate am citit franele sunt brutale ceea ce pe un traseu de XCO din punctul meu de vedere te avantajeaza. Eu am niste discuri Ashima AirRotor de 160 si ma gandesc ca daca imi iau aceste frane pe laga ca sunt brutale mai adug si discul care e foarte gaurit si mai contribuie si el la acea franare brutala, oare daca mi-as lua un disc de 140 as putea sa-l controlez mai usor? adica in sensul sa nu mai fie asa brutale. As avea de castigat daca as trece de la elixir 5 la aceste frane?

  • Dupa ce am fost dus cu zaharelul timp de 3 saptamani, de diverse magazine online din tara, mi-am luat si eu un set de pe un site din germania. Pretul a fost mai mic decat cei 220/buc. + transport 10euro. Mai astept sa imi ajunga rotoarele (sm-rt76 de 180mm) si ma pun pe testat. Am trecut de la niste deore m535, de care nu pot sa zic ca am fost nemultumit.

  • Trebuie sa va multumesc inca odata pentru acest review. Am fost si eu in cautarea unor frane la un buget de 500lei si am luat acest set (din Anglia aduse, nu mai sunt stocuri in tara). Sunt EXCELENTE, putere de franare foarte mare, iar la cele 65kg ale mele trebuie sa am grija sa nu mor:))
    stima,
    Radu

  • Salut! Avid G2CS din cate stiu are 185 de mm, prin urmare nu au cum sa fie compatibile dat fiind faptul ca Deore utilizeaza rotoare de 180 de mm. Noile rotoare HS1 de la Avid au 180 de mm, dar nu pot sa-ti zic exact daca sunt compatibile (trebuie sa masor si latimea lor). Revin cu un raspuns luni dar te rog sa postezi subiectul pe forum.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

3 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma