Ma simt nevoit sa incep cu concluzia : Scott Sub10 este de departe cea mai tehnologizata bicicleta pentru oras pe care am pedalat vreodata. Tind sa fiu subiectiv, dar asta datorita faptului ca aspectul bicicletei nu-mi lasa alte variante : arata chiar bine, din orice unghi ai privi. In plus cei de la Scott au reusit sa ofere o combinatie de culori excelenta.
In testul ce urmeaza, am sa va explic pe larg ce m-a impresionat atat de mult la aceasta bicicleta de oras.
Sub 10 E-bike face parte din gama de biciclete urbane a celor de la Scott, fiind un model de top. Este echipata cu tot ce-ai avea nevoie de la o bicicleta de oras, inclusiv un portbagaj, cric, frane bune, schimbatoare excelente si un….motor de provenienta Bosch.
Cadru / echipare
Cadrul lui Scott SUB 10 este realizat din aluminiu si se bucura de un „paintwork” reusit. Sudurile cadrului sunt realizate la cel mai inalt nivel. Furca este dreapta si ofera biciclistului un feedback mai bun, mai ales la virajele foarte stranse.
Printre componentele de top care echipeaza acest model, amintim schimbatorul de pinioane Shimano XTR, care functioneaza impecabil, reusind sa fie foarte silentios dar si rapid in schimbari. Franele hidraulice provin tot de la Shimano, modelul BR M575, fiind dotate cu discuri de 160 mm. Acestea ofera reprize de franare mai mult decat suficiente pentru mediul urban.
Portbagajul are o sarcina utila de 10 kg, dar dimensiunile acestuia nu sunt foarte mari. Este suficient pentru a transporta o geanta de mici dimensiuni, ce poate fi prinsa cu ajutorul coardelor elastice. Aripile de ploaie isi vor face bine treaba in zilele umede, iar distanta redusa intre acestea si anvelopa, confera un aspect special bicicletei.
Pentru ca nu contine elemente de confort precum o furca cu amortizor, cei de la Scott au montat pe modelul Sub 10 E-bike o sa suficient de moale, incat sa-ti permita multe ore de pedalat, fara dureri. Mansoanele nu m-au impresionat foarte mult, mai ales datorita faptului ca sunt realizate dintr-un material destul de dur. Daca strangi ghidonul prea mult in palme, s-ar putea sa te alegi cu ceva bataturi.
Ambele roti beneficiaza de prindere Quick Release si pot fi demontate foarte simplu in cazul in care trebuie sa schimbi camera. Chiar si roata de spate poate fi scoasa cu mare usurinta, drop-out-urile (urechile cadrului) fiind verticale. Iar daca tot discutam de urechi, trebuie sa mentionam si pozitionarea ceva mai ciudata a etrierului de frana, aflat pe teava inferioara a basculei si nu pe cea superioara. La franare insa nu am simtit insa vreun avantaj al acestui sistem.
Jantele duble si inalte ale acestei biciclete sunt de mentionat, deoarece vor proteja roata de eventuale descentrari la trecerea peste borduri. Anvelopele Schwalbe Marathon Supreme ofera o viteza de rulare foarte buna, insa pe drumuri mai denivelate, presarate eventual cu gropi, nu ofera niciun fel de confort.
Scott Sub 10 este o bicicleta electrica.
De aceea cireasa de pe tort a echiparii de abia acum urmeaza : motorul Bosch, montat imediat sub angrenaj. Intreg sistemul de sustinere electrica la pedalat cantareste 6.5 kg si este cel mai usor de pe piata. Nu-ti imagina ca acest motor te propulseaza cu viteza scutindu-te de orice efort. Nu! Sistemul doar te sustine la pedalat. Ce inseamna asta? In momentul in care pedalezi mai ferm, motorul intra in actiune si suplimenteaza puterea catre roata din spate. Asadar, tu vei pedala cu un efort mai mic si vei prinde o viteza mai mare. Iar ca sa-ti faci o idee despre cum pedalezi pe acest e-bike, afla ca o bicicleta cu roti mari, un 29er, nu a avut nici cea mai mica sansa in fata Scott-ului. Foarte frumos. Asadar, efortul tau nu este complet scos din schema, ci este redus atunci cand iti doresti tu.
Amplasarea motorului sub angrenaj ofera o stabilitate buna bicicletei dar in acelasi timp poate fi lovit la trecerea peste borduri ceva mai inalte. Stabilitatea este atat de buna, incat tu nici nu realizezi ca pedalezi pe un e-bike. Acumulatorul cantareste 2,3 kg si se incarca intr-un timp record de doar 2.5 ore!
Pe ghidon este montat un display care afiseaza cele mai importante informatii, precum : viteza, cadenta, autonomia, nivelul de asistenta la pedalare sau distanta parcursa. In functie de nivelul tau de participare in procesul de pedalare, poti opta intre patru functii ale motorului : Eco, Tour, Sport si Speed. De la stanga la dreapta, pe modul Speed beneficiezi de sustinerea maxima a motorului. La urcarile unor pante mai abrupte, motorul se face cel mai bine remarcat, efortul tau fiind considerabil redus. Asta nu inseamna totusi ca nu obosesti. iar daca scade cadenta, vei pierde si din sustinerea motorului electric.
Pe acumulator vei gasi si un „power meter” care-ti indica nivelul de incarcare al acestuia. Iar daca lasi bicicleta prin oras, legata de un gard, nu ai de ce sa-ti faci probleme, deoarece acumulatorul este prins de cadru cu ajutorul unei chei. Cei de la Scott sustin ca acest acumulator de ultima generatie ofera o autonomie de 44 de km, la o viteza medie de 18 km/h.
Scott Sub 10 este dotat cu un sistem de iluminare provenit de la SuperNova Lights. Pe bicicleta nu a fost montat niciun dinam pentru a alimenta farul si stopul, acestea fiind conectate de asemenea la motorul electric.
Prin oras / manevrabilitate
Nu sunt multe de spus despre felul in care controlezi acesta bicicleta. Te va purta in siguranta din punctul A in punctul B, oferind in acelasi timp o manevrabilitate foarte buna. Chiar daca esti nevoit sa te strecori printre masinile din trafic (situatie intalnita mai degraba in Romania decat in alte tari), te va ajuta ghidonul de dimensiuni reduse.
Per total, bicicleta este foarte stabila, chiar si in virajele mai stranse. La stabilitatea lui Scott Sub 10 isi aduce contributia si motorul amplasat foarte jos, reusind astfel sa coboare centrul de greutate. Pozitia pe bicicleta este una buna, pipa (tija de ghidon) avand un „rise” decent si o lungime suficienta pentru a nu te face sa stai cocosat pe bicicleta. Bineinteles si saua poate fi reglata in functie de preferinte. Cu cat este mai sus si cu cat piciorul este mai intins cu atat depui mai putin efort. Si sa fim intelesi : depui oricum mai putin efort gratie motorului electric.
Concluzie
Daca ai un buget pe masura, poti opta fara sa stai pe ganduri pentru Scott Sub 10. Nu este deloc o bicicleta ieftina, dar cu siguranta iti ofera tot ce ai nevoie pentru deplasarea in mediul urban. In plus, motorul electric iti va trezi sentimente de dragoste vis-a-vis de acest model. Daca mai punem la socoteala si schema de culori reusita, atunci obtinem reteta pentru bicicleta de oras ideala. Trebuie doar s-o incerci, iar restul va veni de la sine.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…