Oricine dorește să intre în liga premium cu o bicicletă de munte entry-level, are la dispoziție Aspect-ul de la Scott. Cu un preț de pornire de 1.999 de lei, pentru versiunea 970, Aspect-ul poate ajunge ușor la un preț cel puțin dublu, cum este cazul variantei de față, împărțind același cadru cu cea mai ieftină versiune. Interesant este cum au reușit cei de la Scott să îmbine anumite elemente new school, precum geometria, BB-ul 92, cadrul Boost (141mm) sau headtube-ul conic cu altele old school, precum cheița de roată clasică de 5mm sau prezența prinderilor de portbagaj. Să vedem împreună ce are de oferit recent-lansatul Aspect, în versiunea 920 – vârful de gamă, cu un preț de achiziție de 4.200 de lei.
Pe scurt:
Cadru/Pe traseu
Sunt câteva lucruri de menționat în ceea ce privește cadrul și vreau să încep cu tehnologia utilizată. Este primul cadru cu noul butuc de 141mm, unul căruia nu i-am înțeles pe deplin rostul. Este mai lat decât clasicul de 135mm, însă butucul oferă același spațiu pentru 9, 10 sau 11 pinioane, iar prin lățimea mai mare crește rigiditatea roții și implicit stabilitatea, însă nu pot spune că am simțit ceva la proba practică. Apoi, mizează pe un headtube conic, pe un Bottom Bracket BB92, cabluri trase prin cadru și o geometrie ce pozitionează furca la un unghi destul de degajat pentru acest segment, de 68.5 grade. Asta înseamnă că poți aborda și trasee mai dificile, căci unghiul îți permite să abordezi în deplină siguranță coborârile mai agresive.
Calitatea și prețul pe care-l plătești pentru această bicicletă se regăsește și în greutatea cadrului, puțin peste 2 kg. Rigiditatea măsurată de 90.9 Nm/grad ne spune de asemenea că cei de la Scott chiar și-au dat silința să construiască un cadru ușor cu o rigiditate mare, ceea ce nu-i treabă simplă. Iar dacă te gândești că același cadru este disponibil și pe versiunile mai ieftine, parcă totul devine mai atractiv.
Cu o greutate de aproape 14 kg, bicicleta se simte acceptabil la deal, susținută desigur și de rapoartele alese excelent. Poziția este bună și pe urcările mai abrupte, iar la coborâre, combinația dintre geometrie și ghidonul de 720mm cu pipă de 70mm este ideală, cum spuneam și mai sus, pentru trasee mai dificile. Un plus de stabilitate vine și de la anvelopele de 2.4, o specificație mai rar în întâlnită în acest segment, dar posibilă datorită construcției cu butuc boost.
Alte detalii, precum schimbătorul de foi de tip side swing sau sudurile, pe lângă cele amintite mai devreme, aduc un plus de calitate cadrului. Prezența prinderilor de portbagaj ne oferă un indiciu că bicicleta asta e pregătită să și care bagaje pe un portbagaj, acesta fiind și motivul pentru care cei de la Scott n-o includ in categoria de biciclete pentru Cross Country, ci în cea a bicicletelor Sport. Când plătești 4.200 de lei pe o bicicletă, poate că prinderile acelea pot deveni un pic frustrante, dar când realizezi cât de bine te simți pe noul Aspect, parcă uiți destul de repede neplăcerile.
Echipare
Transmisia este deja clasică: 2×10, cu toate calitățile dovedite în timp. Efectiv nu lasă prea mult loc de comentarii, mai ales în formatul 36/26 pentru foile angrenajului și 11-42 pentru pinioane: urcare lungă sau viteză la vale, transmisia asta ți le poate oferi pe toate. Reprezintă o combinație de piese din gama Shimano Deore cu angrenajul din seria MT-500 și funcționează fără reproș. Schimbătorul de pinioane este dotat cu tehnologia ShadowPlus, cu patină blocabilă – ce rigidizează și trece pe modul silent transmisia, iar schimbătorul de foi vine cu tragere SideSwing – așadar din laterală. Nu în ultimul rând, manetele schimbătorului beneficiază de funcția 2-way-release, adică atunci când cobori un pinion – o poți face din padela mică atât prin tragere cât și prin împingere.
Furca provine de la RockShox, modelul XC30, pe arc, cu o cursă de 100mm și comandă de Lock-out montată pe ghidon. Aceasta amortizează acceptabil denivelările din teren și dispune și de o funcție de reglaj pentru Preload – adică setează duritatea arcului în funcție de greutatea ta (în fond, îl comprimă un pic dacă cântărești mai mult sau îl destinde, dacă ești mai ușor). Comanda montată pe ghidon nu provine de la RockShox ci direct de la Scott (Rideloc), dar nu mi s-a părut foarte practică din punct de vedere al poziționării și mai mult decât atât, dată fiind dimensiunea și poziționarea, se poate avaria serios în cazul unei accidentări. Atenție de asemenea când poziționezi bicicleta cu roțile în sus pentru a rezolva o pană de cauciuc, căci poți zgâria comanda foarte ușor de o piatră.
Frânele MT-200 reprezintă călcâiul lui Ahile și mi-aș fi dorit poate un model superior de frâne pentru acest Aspect. Sunt de tip on/off, cu o modulație slabă și potrivite mai degrabă pentru trasee mai drepte sau dealuri decât pentru munte. În orice caz, ai un disc de 180mm pe față, pentru consolare.
Roțile sunt construite cu butuci diferiți: Formula pe față și Shimano pe spate și n-am înțeles exact de ce. Jantele sunt duble, fără a fi capsate, iar greutatea totală a roților este chiar mare, de peste 5.5 kg. Iar asta se traduce prin reprize de accelerație greoaie. Mai sunt de pus în calcul și anvelope mai late ce-i drept, de 2.4, Kenda Booster, care contribuie din plin la confortul sporit al bicicletei dar și la încrederea în abordarea porțiunilor dificile de traseu, însă crampoanele de dimensiuni mici sunt orientate mai degrabă către trasee mai simple.
Șaua este moale și confortabilă și pentru trasee mai lungi, iar manșoanele oferă un sprijin generos pentru podul palmei, oferind astfel o formă ergonomică, un lucru de lăudat, căci atenția la detalii a devenit ceva rar în ziua de astăzi.
Video
Concluzie/Cui i se adresează
Scott Scale 920 este un hardtail axat pe confort dar și pe performanță, căci poate duce un maraton de la cap la coadă fără nicio problemă. Iar asta îl face destul de atractiv în segmentul din care face parte. Este adus la zi cu tehnologia și sunt puține detalii care deranjează (cum menționam în articol, spre exemplu, prinderile de portbagaj). Prețul nu este tocmai mic pentru un hardtail din această categorie, însă detaliile sunt cele care fac diferența, iar într-un final, acestea contează pentru cumpărătorul final. Cei care n-au nevoie de o echipare care să-i ducă pe trasee montane lungi, pot opta pentru oricare din variantele mai slab echipate.
PLUS: confortabilă, geometrie potrivită pentru munte, poziție bună, transmisie
MINUS: prinderi de portbagaj pe cadru, frâne slăbuțe, ax QR5 pe spate
Date relevante
Greutate totală: 13.85 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.040 grame în dimensiunea M
Greutate roți*: 5.522 grame
Greutate furcă: 2.510 grame
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 70mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket):840 grame + 100 grame
Rigiditate headtube: 90.9 Nm/grad
STW**: 44.5
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Galerie foto
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Buna ziua! As vrea sa semnalez faptul ca acest cadru de pe modelul 920 este prezent, daca am inteles bine, in gama Aspect DOAR pe 920. Cadrul de pe 920 este, la cum apare pe internet "Aspect 900 series / Alloy 6061 Custom Butted Tubing Boost QR 5x141mm / Tapered HT / BB92 Internal Cable Routing / replaceable hanger". Adica headtube tapered, bb92 si QR boost pe spate. La modelele inferioare cadrul este "Aspect 900-700 series / Alloy 6061 Custom Butted Tubing BSA73 / Internal Cable Routing / replaceable hanger". Adica headtube drept, BSA 73 si vechiul qr de 135 ( pe butucul Shimano FH-TX5058). Daca am inteles prost, va rog sa ma scuzati. Multumesc