Două anvelope la test? Și ambele cu nume de fete? După ce Schwalbe ne-a anunțat că aceste două modele au primit ceva update-uri, ne-au recomandat să le folosim și să le testăm împreună și nu separat. Căci doar în acest fel înflorește adevărata dragoste. Și chiar ne-au precizat: neapărat Magic Mary pe roata de față și Big Betty pe roata de spate. Pentru ce aplicații? Pentru enduro, desigur sau pentru All-Mountain sau ture montane mai lungi cu coborâri dificile – dar doar pentru cei care au picioare zdravene. Niciuna dintre cele două nu este o anvelopă ușoară. Niciuna nu are o viteză de rulare mare. Și atunci, de ce naiba le-ai alege?
Magic Mary l-am avut disponibil în versiunea Addix Soft (mai există UltraSoft pentru cei care se dau doar la vale), dimensiunea 29×2.40 (mai lat deja mi se pare absurd) în varianta Super Trail, Evo – cu o greutate serioasă de 1.150 de grame. Big betty pe de altă parte, a fost furnizată fix în aceeași configurație, având o greutate sensibil mai mică, de 1.120 de grame. Alte versiuni, sunt cele Performance – mai grele și mai ieftine, cele cu pereți lateral bej și desigur, cele cu casing SuperGravity – cu protecție și mai bună la pană, dar mai grele. Mai poți alege un compound și mai moale – UltraSoft – dacă te dai doar la vale. Acestea fiind spuse, montajul anvelopelor pe un set de roți Shimano (moderne, cu jante laaate) nu a fost cel mai simplu. Atât janta cât și anvelopa sunt tubeless, iar pe jantele Shimano nu este recomandată utilizarea levierelor. În cele din urmă, am folosit două leviere din plastic căci nu aveam efectiv cum s-o scot la capăt. Dar dacă treci de montajul dificil, viața cu cele două devine mai simplă. Relativ simplă. Le-am folosit tubeless, n-au pierdut pic de aer și s-au așezat bine pe jantă.
Le-am umflat la o presiune de 1.6 bar, pentru greutatea mea de 67 de kg și i-am dat pe traseu. Greutatea mare a anvelopelor se face imediat remarcată dacă de regulă pedalezi pe o bicicletă de XC sau dacă ai utilizat anvelope mai ușoare. Dar nu este la fel de dificilă ca în cazul când rulezi cu inserții (mousse-uri) în anvelope. Decent cred că este termenul cel mai corect, însă trebuie menționat că un set de anvelope cu crampoane atât de înalte n-au cum să ofere o viteză de rulare mare, deci va trebui să accepți acest lucru și să adaptezi picioarele la efort. La limită, aș spune, aș putea face o tură montană de 50 de km cu 1.500m diferență de nivel cu aceste anvelope. Pe urcări, Big Betty oferă extrem de multă aderență și totul se reduce într-un final doar la wații pe care-i pot genera picioarele tale, căci anvelopa te ajută să urci peste orice denivelare sau obstacol, fie că vorbim despre pietre, rădăcini sau teren nisipos.
La vale însă magia intră în schemă, iar aici sunt mult de povestit. O să încerc totuși să mă rezum la esențial. Aderența la frânare oferită de anvelopa de față, Magic Mary, este uluitoare, crampoanele centrale mari efectiv înfigându-se în sol. Iar testele le-am făcut în general pe sol umed, după ploaie. Aderența în viraje oferită de roata de față este de asemenea foarte mare și rare ori anvelope de față a alunecat pe rădăcini. Pe pietre sau pe pământ niciodată. Ceea ce mi-a oferit foarte mutlă încredere ca să mă pot apleca mai mult în viraje, acolo unde am câștigat de altfel secunde prețioase. Pe de altă parte și Big Betty își aduce contribuția în viraje, și ea având în dotare niște crampoane laterale foarte mari. Împreună se descurcă de minune. În fond, crampoanele sunt atât de mari, încât lasă urme adânci în sol, atât în viraje cât și la frânare – unde dacă ai timp să admiri ceea ce lași în urmă, se văd urmele unor anvelope serioase.
Capacitate lor de curățare este de asemenea mai mult decât mulțumitoare, așadar pe noroi sunt destul de eficiente. Nu precum niște anvelope dedicate pentru noroi, însă în condițiile date, prestează mai mult decât suficient. Și mai îmbucurător este faptul că au existat niște oameni prin State care au testat aceste anvelope pe bicicletele electrice și este evident că au pacrus mult mai mulți kilometri cu ele, iar durabilitatea lor este aparent foarte mare. Să luăm în calcul și faptul că bicicleta electrică este mai grea.
Concluzii
Acest duo mi-a plăcut în mod special, deși nu sunt fan Schwalbe și n-am fost niciodată, chiar dacă anvelopele lor m-au convins în mai multe rânduri. Aderența este cea care și-a jucat bine rolul și le-a adus multe puncte în plus. Pierd la capitolul greutate și la viteză de rulare, însă în această variantă SuperTrail – încă mai ai șanse să parcurgi și ture montane mai lungi, fără să fii complet epuizat.
Ar mai fi de menționat prețul, așa de final, căci nu este mic deloc și ar putea reprezenta o fatalitate pentru câțiva dintre voi. 120 de euro costă acest set la prețul de raft recomandat, dar cu ceva șanse și căutări atente, l-ai putea găsi la sub 100 de euro, ceea ce este mai decent. În orice caz, nu sunt anvelope ieftine și nici nu intenționează a fi, căci au multe avantaje de oferit, în special iubitorilor de enduro sau de trasee dificile.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…