Santa Cruz Tallboy (2012)

Este mare, este negru și este rapid. Și nu vorbesc aici de Ben Johnson ci de 29er-ul celor de la SantaCruz. Faceți cunoștiință cu Tallboy, o bicicletă de Cross Country și de ce nu, poteci de munte dificile, înzestrată cu tehnologiile care i-au consacrat pe cei de la SantaCruz.

Aspectul? De dedus din fotografii: simplu, curat, negru. Americanii nu încearcă să impresioneze pe nimeni cu un cadrul plin de culoare, doar ca bicicleta să pară mai scumpă. Nicidecum. Ei oferă o bicicletă cu un aspect poate aparent banal, dar care-și arată mușchii pe traseu, acolo unde contează și nu în oraș unde se presupune că te admiră trecătorii. Una peste alta, uită de vâlvă, deoarece nu este cazul și concentrează-te pe următoarea coborâre!

Cadru/Pe traseu

SantaCruz nu mai are nevoie de nicio prezentare. Pe scurt, sunt localizați în California, construiesc biciclete cu multă pasiune și nu sunt interesați de segmentul entry-level. Ceea ce-mi trezește respectul, deoarece sunt mulți producători mari, care construiesc biciclete incredibile la nivel high-end, dar totuși se hrănesc din modelele de intrare. Iată că SantaCruz supraviețuiește și fără a face compromisuri. Încep să pedalez aproape isteric.

Tallboy a intrat pe scena bicicletelor de munte în 2009, disponibil la acea vremea, la fel ca și în prezent, cu un cadru de aluminiu și unul de carbon. Zilele de pedalat le-am petrecut pe versiunea din aluminiu, ceva mai accesibilă ca preț și mai puțin stresantă atunci când vine vorba de loviturile pe care le poate încasa cadrul pe traseu.

Poziția pe bicicletă este suverană. Stai mai sus ca pe o bicicletă cu roți de 26 de inch, ai un ghidon lat la dispoziție iar modelul testat de noi, a venit și cu sprijin suplimentar pentru mâini, un deliciu pe urcări. Nu că urcările ar fi o problemă pentru bicicleta de aproximativ 14 kg. Ți se par multe? Nu le simți, din două motive: roțile de 29 de inchi trec peste obstacole cu foarte mare ușurință iar unghiul seat-tube-ului de 73 de grade este suficient de drept pentru a-ți facilita o poziție foarte bună, chiar și pe porțiunile mai abrupte. De admirat este faptul că roata de față a lui Tallboy nu s-a ridicat de la pământ atunci când unghiul rampei a devenit critic, ci mai degrabă a fost lăsat baltă de anvelopele care nu mai aveau suficientă putere să împingă bicicleta. Amortizorul de spate este de mare ajutor datorită funcției ProPedal. Rotește-l spre dreapta, iar atunci când pedalezi cu sufletul la gură, nu vei risipi energie inutilă, deoarece amortizorul va reacționa doar la denivelările din teren, nu și la mișcările tale.

Traseul de coborâre a fost unul tehnic și destul de dificil. Am ales această variantă, chiar dacă Tallboy nu este neapărat o bicicletă de All Mountain. Foarte stabilă pe viraje, aceasta îți permite să te apleci mult în contrapantă și îți oferă multă încredere atunci când este cazul să iei decizii de moment. Ce nu poate să facă Tallboy pe coborâri este să ofere agilitatea roții de 26 de inch. Chiar și cu ghidonul lat de 680 mm te vei trezi în unele viraje în care vei exclama: Hei, data trecută am fost mai rapid în acest viraj. Dar data trecută, erai pe o bicicletă echipată cu roți cu 3 inch mai mici.

Suspensia spate, cea care i-a consacrat pe cei de la SantaCruz, Virtual Pivot Point este cât se poate de eficientă, chiar și pe porțiunile de coborâre mai dificile. Cum am concluzionat? Roata de spate stă lipită de traseu, indiferent dacă traversezi porțiuni cu pietre, rădăcini sau schimbi direcția trecând prin șleaurile lăsate de apă, iar lanțul rămâne în poziția sa, fără să se comprime. Asta se traduce prin eficiență la pedalat și prin toate celelalte avantaje care decurg de aici. Amortizorul este prins de cadru, iar doi din cei cinci pivoți ai suspensiei se regăsesc plasați mai jos decât bottom bracket-ul. Pe triunghiul anterior al cadrului, nu vei regăsi niciunul. Poate că nu este cea mai simplă soluție de a crea o suspensie, dar se numără printre cele mai cunoscute și fiabile.

Cifrele nu arată o rigiditate excelentă a cadrului, iar uneori, la pedalare, chiar se simte. În orice caz, un full suspension nu va fi niciodată la fel de rigid precum un hardtail, date fiind și numeroasele articulații ale basculei.

Echipare

Un cadru poate fi considerat performant dacă este bine închegat cu o echipare pe măsură. Voi vorbi pentru început de componentele care mi-au plăcut, deși atenție, aceasta este echiparea de bază a celor de la SantaCruz, pe care o poți regăsi și pe restul de modele. Standard și ușor de ales.

L a capitolul suspensii, Tallboy nu face compromisuri: este echipat cu o furcă Rock Shox Reba RL, reglaj al revenirii, două camere de aer și bineînețeles Lock-out  și un amortizor Fox Float RP2 din seria mid-level Performance, ambele oferind o cursă de 100 de mm.

Frânele, Avid Elixir 5 sunt suficient de capabile pentru traseele pe care le-am abordat, însă pe coborârile mai abrupte, discul HS1 de 160 de mm mi s-a părut subdimensionat. Bineînțeles, cei de la SantaCruz recomandă bicicleta pentru Cross Country și poteci, dar cu toate acestea, un disc de 180 de mm pentru roata din față nu ar fi stricat deloc.

Sistemul de transmisie este compus dintr-un angrenaj Shimano Non Series (853 grame), dar cu tehnologie Hollowtech (ax gol și brațe scobite), un schimbător de pinioane Shimano XT care funcționează ireproșabil dar care devine ca orice alt schimbător, destul de zgomotos pe coborâri, schimbător de foi din aceeași serie, casetă cu 10 pinioane Shimano SLX și manete de schimbător Shimano SLX cu funcția 2 Way Release (poți coborî lanțul de pe pinionul mare pe cel mic, acționând levierul mai mic din ambele direcții față-spate).

La capitolul roți, Tallboy stă de asemenea bine. Butuci Shimano XT, jante Mavic M719 Disc și anvelope Maxxis Cross Mark 2.1 cu talon de sârmă. Dacă te decizi la un moment dat să înlocuiești anvelopele, alege unele cu talon de kevlar, pliabile. Vor fi cu siguranță mai ușoare.

Șaua WTB Volt Race nu este cea mai fericită variantă pentru bicicletă, chiar și utilizând pantaloni cu bazon. Durerea în zona șezutului a apărut după aproximativ 40 de minute de pedalat și nu m-a mai părăsit până la finele traseului.

De asemenea, aș fi văzut cadrul lui Tallboy echipat pe spate cu un ax de 12 mm, care ar fi rigidizat și mai mult cadrul și l-ar fi adus în rândul bicicletelor 2012.

Concluzie

De să-ți cumperi un Tallboy? Are un cadru cu o suspensie performantă, este bine echipat, te poate duce mai departe decât pe traseele de Cross Country, pentru că are un potențial de tuning uriaș și pentru că plutești atunci când gonești pe traseu. Te îndeamnă să-ți depășești mereu limitele, iar o bicicletă care-ți dă încredere este de apreciat.

De menționat este faptul că există multe componente pe care le poți schimba în timp pentru a coborî la o valoare a greutății și mai mici, nu pentru că cele din echiparea de bază ar fi rele, ci pur și simplu pentru că vrei să duci nebunia mai departe. O bicicletă cu un aspect simplu și cu un preț mare (pentru piața locală) dar justificabil. Tallboy poate mai mult decât o arată la prima vedere și mult mai mult decât ți-ai imagina până în momentul în care vei pedala pentru prima dată pe ea. Iar tot ce urmează după acest moment, este doar distracție. În formă pură.

Greutate totală: 13.81 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 3.092 grame
Greutate roți*: 4.720 grame
Greutate furcă: 1.581 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 852 grame
Lungime tijă de ghidon: 100 mm
Lungime basculă: 445 mm
Rigiditate headtube: 65.1 Nm/grad
STW**: 21.6

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Prezentare video:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Chiar daca discutia e veche, as avea o intrebare: Sistemul de suspensie cum se prezinta in comparatie cu Trek sau Giant, cam cat de 'flufi' e? Mersi.

  • Cadrul se prinde doar de urechi, în spate. Headtube-ul este fixat într-un singur punct, pe un suport cilindric, ca să-i permită mișcarea. Practic tu pui forța pe triunghiul posterior (10 kg, în dreptul unde roata atinge solul), dar el se torsionează complet, de la headtube până la basculă. Adică exact ceea ce se întâmplă cu el în viața reală, când pedalezi sau când virezi, frânezi etc.

  • Nu credeam ca articulatiile cadrului influenteaza rigiditatea headtube-ului, care face parte din triunghiul fata nearticulat al bicicletei. Nu stiu exact cum este prins cadrul in timpul testului si cum este aplicata forta.
    Felicitari pt. introducerea testelor de laborator, grozava ideea si multumesc pt. raspuns!

  • Cum spuneam și în articol, full suspension-urile sunt mai puțin rigide datorită numărului mare de articulații. O valoare foarte bună pentru un full suspension, realizat din carbon, indică o valoare de puțin peste 80 Nm/grad. La polul opus, există full suspension-uri din aluminiu cu o rigiditate de 45 Nm/grad.

  • Citeam valorile testelor de laborator si m-a surprins rigiditatea headtube-ului: 65 comparativ cu 111, adica valoarea pt. Trek 4900, o bicicleta cu mult mai putine pretentii. E chiar asa mare diferenta?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma