RST Omega-T RL (2011)

RST Omega-T RL este concurentul numărul unu al furcii Rock Shox Dart 1 (redenumită XC din 2012). Cel puțin din punct de vedere al prețului. Din punct de vedere al specificațiilor Omega-T RL are în plus Lock-Out-ul pe care-l regăsim doar pe modelul mai scump, Dart 3. Dacă prețul reprezintă un avantaj față de furca producătorului american Rock Shox, ce alte suprize ne mai rezervă producătorul taiwanez RST?

Greutatea este un alt capitol la care Rock Shox Dart 1 este devansat de către Omega. Iar valoarea nu este de ignorat, deoarece diferența între cele două furci este de 185 de grame în condițiile în care Dart 1 este mai slab dotat decât Omega. Iar pe porțiunile de push bike, orice gram în minus este binevenit.

Din punct de vedere al funcționalității, RST Omega-T se află peste furca RST Gila dar la capitolul rafinament, sub Rock Shox Dart 1. Nu spun că Rock Shox Dart 1 este o furcă strălucită, în niciun caz. Dar arcurile lui Omega-T ar fi putut fi un pic mai moi. Cu un rider de 75 de kg pe bicicletă, coborârile în viteză mare devin o provocare. Asta pentru că Omega nu reușește să mențină roata lipită de sol în toate situațiile. Ține cont de faptul că aici nu discutăm de trasee extreme, ci de trasee ușor denivelate. Sau le poți numi coborâri pe poteci de munte.

Preload-ul, ca la majoritatea furcilor entry-level se află montat pe furcă mai mult pentru prezență decât pentru funcționalitate. În schimb Lock-Out-ul este eficient și blochează corespunzător furca pe porțiunile de urcare sau pe cele de asfalt. Plasarea butoanelor pe comanda ce controlează Lock-Out mi se par ușor dificil de acționat. Nu neapărat că ar necesita obișnuință, însă spre exemplu comanda de la Dart 3 este mai ușor de acționat și mai intuitiv de utilizat. Pe scurt, îți distrage atenție mai mult decât ar fi necesar pe traseu.

Cursa de 100 de mm poate fi extinsă la 120 de mm intern, prin demontarea furcii. De asemenea, poți reduce cursa la 80 de mm, tot intern. „Feeling”-ul pe traseu este că această furcă nu utilizează din plin cei 10 cm dar m-am consolat cu faptul că nu bate la revenire, așa cum o face Suntour XCR spre exemplu.

Materialele și finisajele nu sunt strălucite, dar se află la același nivel cu concurența. Vestea bună este că lățimea brațelor superioare este mai mare cu 2 mm decât cea a lui Dart, prin urmare, cel puțin teoretic, beneficiază de o rigiditate ceva mai mare. Aceasta nu poate fi însă sesizată concret pe traseu.

Flexează foarte puțin, iar asta este o veste bună pentru segmentul entry-level. Iar ca un aspect practic, țin să amintesc de faptul că datorită ghidajului pentru conducta de frână, aceasta va freca în mod constant de furcă fiind în permanență lipită de brațul stâng al acesteia.

În concluzie, la nivel de entry-level, furca RST Omega-T RL nu este cea mai confortabilă din segment și nici nu se prezintă cu vreo specificație spectaculoasă ce ar putea s-o diferențieze clar de concurență. Asul din mânecă este prețul bun iar dotările sunt la nivelul unei furci Dart 3 care este ceva mai rafinată dar mai scumpă. O alternativă de luat în seamă pentru cei care vor o furcă de Cross Country entry-level, cu dotările de bază, oferită la un preț redus.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma