Sram Avid XX

Intalnire dominata de un grad maxim de interes cu un produs de top de la Sram/Avid : franele XX. Nu este vorba doar de faptul ca asteptam de mult acest moment, dar detaliile legate de greutatea foarte scazuta sau forta de franare iesita din comun ne-au tinut permanent cu gandul la acest sistem de franare.

Le-am putut testa pe o bicicleta pentru Cross Country, echipata de top, bineinteles pe trasee specifice. Si este foarte bine ca s-a intamplat asa, deoarece Sram XX sunt dedicate doar probei mai sus amintite si orientate in general catre profesionisti. Daca in interiorul tau mocneste dorinta arzatoare de a-ti dota bicicleta cu acest sistem de franare, o sa-ti insiruim mai jos argumentele pentru care merita s-o faci.

In primul rand, trebuie sa stii ce implica achizitionarea acestor frane. Deoarece tin capul de lista in gama Avid, franele XX sunt oferite la un pret pe masura performantelor dar si a imaginii. Trebuie sa te pregatesti cu un buget de minim de 340 de euro pentru a intra in posesia lor, acestea fiind de altfel si cele mai scumpe frane din gama Avid. Acum, inmulteste aceasta suma cu 2 si o sa ai un set complet de frane super performant pentru bicicleta ta. Ai putea lui in calcul (desi nu este neaparat necesar) si costul placutelor de frana (aproximativ 20 de euro) si cel al unui disc (daca va veni vreodata momentul sa-l inlocuiesti, costul este de aproximativ 45 de euro).

Finisarile acestor frane creaza un impact vizual puternic, imediat ce-ti atintesti privirea asupra lor. Combinatiile de culori sunt foarte reusite, iar materialele utilizate merg de la titan, in cazul suruburilor pina la carbon, in cazul manetelor de frana. Discul se prezinta cu o constructie salvatoare in cazul supraincingerii discurilor : miezul („core”-ul) este realizat din aluminiu iar discul din otel. Astfel, caldura va fi disipata rapid. Prin urmare, nu apare fenomenul de fading intalnit des la discurile de mici dimensiuni, decat in cazul unor coborari mai lungi. Dar chiar si asa, fadingul este putin sesizabil.

Franele Sram Avid XX sunt dotate cu un disc de 160 de mm pentru partea frontala si cu unul de mici dimensiuni, de 140 de mm pentru partea din spate. Aceste dimensiuni reduse nu ar trebui sa te sperie, sistemul functionand ireporsabil. Si nu uita : in caz extrem exista si optiunea unui disc de 185 de mm. Discul de 140 de mm este disponibil doar pentru partea posterioara, nu si pentru cea anterioara.

Intreg sistemul de franare cantareste doar 2 x 288 grame, numarandu-se astfel printre cele mai usoare disponibile pe piata. O concurenta reala la capitolul greutate este constituita doar de sistemul de franare Ashima Pan Cake Brake orientat tot catre cursele de Cross Country, dar care nu utilizeaza pistoane in etrier, ci doua membrane care actioneaza placutele de frana (de aici si greutatea redusa).

Modulatia este excelenta, iar forta de franare maxima este disponibila rapid, cu o distanta scurta a manetei. In cazul franelor Sram Avid XX poti interveni chiar tu pentru a modifica acesti parametri. Daca doresti sa apropii sau sa departezi maneta de ghidon (reach adjust) o vei putea face doar cu ajutorul unui imbus si nu prin intermediul rotitei intalnita spre exemplu pe Avid Elixir R. Totul, pentru a salva din greutate. Mai mult decat atat, aceste frane se bucura ca si modelul Elixir CR sau X.0 de Contact Point Adjustment, o optiune excelenta care te ajuta sa stabilesti cat de rapid vrei sa actioneze placutele asupra discului. Reglajul se face foarte facil, direct de pe maneta.

Maneta de frana este lata si nu devine deranjanta nici dupa lungi perioade de franare. In plus de asta, obtii o forta excelenta de franare chiar si cu un singur deget, de aceea le recomandam incepatorilor sa-si dedice ceva timp pentru a se obisnui cu reprizele de franare generate de Sram Avid XX.

Daca parghia manetei este realizata din carbon, cei de la Sram au decis ca magneziul sa fie utilizat pentru corpul manetei. Singurul dezavantaj al parghiilor din carbon intervine in cazul unei cazaturi, existand astfel riscul ca aceasta sa se sparga, carbonul fiind dupa cum bine se stie, casant.

Ca si majoritatea produselor de la Sram/Avid, manetele de frana XX pot fi interschimbate in orice moment, prinderea acestora fiind realizata cu ajutorul a doua suruburi din titan. Sistemul utilizeaza lichid de frana DOT 5.1.

Sunt multe de spus despre aceste frane, insa ideea este simpla : se numara printre cele mai performante frane pentru Cross Country din lume. Sunt unele dintre cele mai usoare dar in acelasi timp sunt si extrem de scumpe. Pretul este cel care va tine foarte multi doritori foarte departe de Sram Avid XX. Totusi pentru acestia, exista o sansa de a le achizitiona la mina a 2a, cu un cost ceva mai redus.

Concluzia? Exceptionale!

Greutate : 288 grame (cu rotor de 160 de mm si maneta)

Utilizare : Cross Country

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma