Dacă ești familiarizat cu termenul de weekend warrior, vei înțelege exact cum au gândit bulgarii modelul HT Two 2.1. Este genul de hardtail creat pentru distracție, asemenea majorității bicicletelor celor de la RAM. Beneficiind de o echipare ușor diferită față de cea a concurenților, HT Two dorește să se impună în fața acestora, cu o furcă de 120 de mm, un angrenaj 2×10 și un set de frâne potente. În ce ligă joacă bicicleta bulgarilor, vom lămuri în acest test.
Cadru/Pe traseu
Cu finisaje fără cusur, HT Two poate fi ușor încadrat alături de alte biciclete ale producătorilor premium. Nu este vorba doar de vopseaua impecabilă, pe care apropo, o poți alege după bunul plac, ci și de calitatea sudurilor și de forma țevilor. RAM nu mizează pe convențional, astfel că țevile sunt modificate la îmbinări pentru o mai bună rezistență în timp, dar și pentru un aspect mai sportiv.
Urechile cadrului sunt de asemenea destul de mici și inspiră soliditate. Mai mult decât atât, emblema, cea care reprezintă defapt brand-ul, nu este un sticker obișnuit ci o piesă de metal atent lucrată. Detaliile fac diferența, iar HT TWO nu duce lipsă de atenție din partea producătorului la acest capitol.
Poziția pe bicicletă este foarte comodă, deoarece stai cu spatele destul de drept pe bicicletă. Asta înseamnă că ai o poziție mai puțin aerodinamică, dar care îți oferă mai mult control pe potecile virajate. Ghidonul lat de 680 de mm contribuie din plin la cele afirmate mai devreme, alături de unghiul headtube-ului de 71 de grade, care oferă agilitate bicicletei. Urcările în schimb nu sunt specialitatea lui RAM, iar în ciuda unghiului seattube-ului de 72 de grade, roata de față pierde uneori contactul cu solul la urcările foarte abrupte.
În versiunea de 17 inch, bicicleta are un ampatament realtiv scurt, de 1.042 mm. Asta presupune că nu vei simți bicicleta așezată pe traseu, în schimb va fi mereu foarte agilă. Schimbarea bruscă a direcției de mers devine joacă de copii și te îndeamnă s-o faci cât mai des, adică să alegi trasee specifice. O altă caracteristică a agilității este dată și de tija de ghidon (pipa) relativ scurtă, controlul fiind astfel mai direct.
Rigiditatea cadrului, de 96.14 Nm/grad, nu se numără nicidecum printre valorile de top măsurate anul acesta pe bicicletele testate, dar împărțind rezultatul la greutatea cadrului, de 1.88 kg, obținem o valoare STW de 51.1, mai bună ca cea a unor concurenți. 1.88 kg pentru HT Two este o valoare foarte bună, media de greutate a segementului mid-level fiind de peste 2 kg. Asta se reflectă la final și în greutatea totală a bicicletei, de 12.93 kg cu tot cu pedale.
Echipare
Sistemul de transmisie 2 x 10 nu este foarte des întâlnit în acest segment și nu este neapărat pe placul fiecăruia. În general, va fi nevoie de o putere sensibil mai mare la pedalat, în special pe urcări, față de angrenajele 3 x 10. Totuși, cele 10 pinioane, în formatul 11-36, îți oferă suficiente opțiuni pentru alegerea rapoartelor, cele două foi ale angrenajului fiind livrate cu 42, respectiv 28 de dinți. Sistemul de transmisie este completat de schimbătoarele de foi și de pinioane Sram X5 dar și de manetele din aceeași gamă. Dacă schimbătorul de foi a funcționat fără reproș, de la schimbătorul de pinioane nu am obținut în permanență feedback-ul scontat, cel puțin nu unul la fel de bun precum din partea unui schimbător Shimano din aceeași gamă.
Furca provine de la Rock Shox, modelul entry-level XC 32, de data aceasta în versiunea de 120 mm. Funcționează pe arc, fără a impresiona la capitolul rafinament, însă brațele superioare de 32 mm sunt suficient de groase pentru a oferi o rigiditate bună furcii. Ai la dispoziție o comandă de Lock-Out pe care o acționezi manual (fără comandă pe ghidon) și de o comandă pentru viteza de revenirii a furcii.
Frânele Avid Elixir 5 sunt capabile. Poți citi pe larg un review aici, dar pe scurt, discul de 180 de mm montat pe roata din față oferă reprize foarte bune pentru trasee de munte. Asigură-te doar că nu vei aborda coborâri dificile. Discul de spate vine în formatul clasic de 160 mm pentru această categorie de biciclete.
Pedalele sunt solide, dar cântăresc destul de mult și în plus nu oferă foarte multă aderență. De asemenea, nici șaua de la Fizik nu oferă foarte mult confort dacă pedalezi fără pantaloni cu bazon.
La capitolul roți, HT TWO se descurcă bine. Deși valoarea de 4.88 kg nu este tocmai mică, mai poți scădea pe viitor prin înlocuirea anvelopelor (0.73 kg/bucata). Cu toate acestea, Maxxis Ranchero oferă o viteză de rulare mulțumitoare și un grip decent. Jantele provin de la Mavic, bine cunoscutul model XM 319 Disc, iar butucii de la Sram.
Concluzie
RAM HT TWO 2.1 este o bicicletă care se adresează în principal celor care se gândesc să achiziționeze un hardtail pe care să coboare mai mult decât să urce. Rigiditatea nu impresionează, însă greutatea mică a cadrului o face. Un plus important este și angrenajul 2 x 10 care face economii la capitolul greutate, dar pe care nu sunt sigur că toți îl vor îmbrățișa.
În afara schimbătorului de pinioane, care nu a prestat mereu așa cum mi-aș fi dorit, nu sunt multe de comentat asupra altor componente. Dacă ești în căutarea unei biciclete pentru competiții, RAM HT TWO poate fi o variantă rezonabilă, în special în versiunea cu cadru de 19 inch, care oferă o poziție specifică mai bună. Dacă vrei doar distracție și să parcurgi poteci pe care cobori, îți recomand cadrul de 17 inch.
Față de concurenții din segmentul de 3.700 lei (fără reduceri), RAM mizează pe o furcă mai capabilă, un set de frâne și un set de roți superioare, în detrimentul schimbătoarelor și al manetelor de schimbător, plasate mai jos în gamă. Din acest motiv, HT TWO vine cu un potențial de upgrade de luat în seamă.
Greutate totală: 12.93 kg – cu pedale
Greutate cadru: 1.881 grame
Greutate roți*: 4.890 grame
Greutate angrenaj: 897 de grame cu BB
Greutate furcă: 2.282 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Rigiditate headtube: 96 Nm/grad
STW**: 51.1
Video:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Salut. Am inteles din review ca vopseaua poti sa o alegi tu, de exemplu la dk bike poti face comanda la o bicicleta ram cu ce culoare vrei?