Merida One Twenty 7.800 (2015)

Ai în față unul dintre cele mai importante modele produse de Merida, fiind popular în special pe piața din Vest. În Germania mai ales, acest model este unul foarte căutat, prin urmare producătorul a trebuit să vină cu o nouă variantă reproiectată și mult îmbunătățită. Ceea ce s-a și întâmplat.

Față de modelul anterior, bicicleta rulează acum pe roți de 27.5 inch, geometria cadrului a fost ușor modificată și abundă în elemente de confort. Suspensia a primit de asemenea modificări importane, iar multe dintre componente sunt mai performante decât cele instalate pe modelul anilor anteriori. Să vedem deci, de ceea ce este capabilă această bicicletă.

Cadru/Pe traseu

O modificare fundamentală este reprezentată de montarea amortizorului de spate. Acesta este poziționat pe verticală, ca la modelul anterior, însă nu mai este prins de down tube ci este un full floater în adevăratul sens al cuvântului, fiind montat între un rocker arm (în partea superioară) și bascula asimetrică (în partea inferioară). Astfel, suspensia beneficiază de doi pivoți mai mari, în preajma seat tube-ului și doi mai mici, în ambele capete ale seat stay-ului. Ce semnifică toată această descriere? O suspensie de spate care lucrează mai lin, oferă mai mult confort și (în teorie) o eficiență mai mare la pedalat, deși nici acest model nu reușește să elimine kickback-ul pedalei complet.

În schimb, pe teren dificil, acolo unde One Twenty se simte cel mai bine, am fost complet mulțumit de cum s-a așezat bicicleta pe traseu. Bottom Bracket-ul este poziționat și mai jos decât la versiunea anterioară și asta se traduce printr-un centru de greutate mai jos plasat, deci prin stabilitate mai mare. Nu că n-ar fi fost suficient de stabilă, căci headtube-ul este poziționat la 68 de grade.

Poziția pe bicicletă este ușor aplecată pe față, în ciuda unei pipe scurte de 70mm (top tube-ul este ma lung), iar dacă vrei un stil mai agresiv, mai poți elimina încă două distanțiere de sub pipă pentru a coborî și mai mult ghidonul. Pe porțiunile aburpte de urcare se stă foarte bine pe One Twenty grație unghiului de 74.5 grade al seat tube-ului, iar coborârile pot fi abordate în virază și în siguranță, căci ai la dispoziție un ghidon lat de 740mm.

Cu toate acestea, pe traseu este o bicicletă calmă, liniștită, care abordează situațiile metodic și nu-ți permite să te arunci ca un nebun pentru a scoate untul din ea. Este o bicicletă clar orientată către confort și va fi pe deplin apreciată de către cei care caută în special asta la un full-suspension.

Finisajele cadrului sunt foarte bine realizate, headtube-ul este conic, iar rigiditatea, pentru un full-suspension, este chiar bună: 67 Nm/grad indică aparatul nostru de măsurat, o valoarea apropiată de cea a unor hardtail-uri. Însă, valoarea STW este de doar 23.1 Nm/grad/Kg, din cauza greutății mari a cadrului, de aproape 3 kg, cu tot cu amortizor.

Echipare

One Twenty 7.800 vine echipată cu toate elementele de confort de care ai nevoie. Un amortizor Fox Float CTD, o furcă Fox din gama entry, modelul Evolution care lucrează cât se poate de rezonabil și care oferă o cursă de 130 de mm, ambele conectate la aceeași manetă cu ajutorul căreia poți decide cum vrei să funcționeze suspensiile: Climb (blocate, exceptând amortizorul spate care doar se întărește semnificativ), Trail (pentru teren mai puțin solicitant) sau Descend (complet deschise, pentru coborâre). Comanda este foarte utilă însă se acționează greoi ținând cont că are două cabluri în subordine.

În continuare, tija de șa reglabilă de la KS SuperNatural, cu maneta amplasată sub șa este un plus pentru confort, cu mențiunea că trebuie să alegi poziția șeii cu ceva timp înainte de a urca sau de a coborî. După ce începi coborârea în mod special, este imposibil s-o mai acționezi căci vei avea nevoie de ambele mâini pe ghidon.

Sistemul de transmisie provine de la Shimano, modelul SLX, și se regăsește la nivel de schimbătoare, shiftere sau angrenaj. Două foi și 10 pinioane sunt suficiente pentru această bicicletă, oferind rapoarte pe care le poți utiliza indiferent de situație. Pe de altă parte, un avantaj este oferit și de schimbătorul de pinioane Shimano SLX cu ambreiaj, căci liniștește mult bătăile lanțului pe coborâre.

Frânele sunt de asemenea potente, provenind din aceeași gamă SLX, iar împreună cu discurile de 180mm (fără spider din aluminiu) este greu de crezut că vei întâmpina probleme precum fading-ul. Modulația frânele este bună, așa cum ne-au obișnuit cei de la Shimano deja

La capitolul roți, bicicleta se prezintă decent, jantele fiind rezistente. Însă butucii Shimano nu m-au impresionat și nici nu cred că vor avea o viață prea lungă în condiții dificile de utilizare. Pe de altă parte, anvelopele Nobby Nic sunt grozave la coborâre, dar pe drum drept sau pe urcări m-au ținut în loc. Lățimea este mare, de 2.40, și sincer nu-i văd rostul, iar crampoanele înalte nu oferă o viteză mare de rulare. În schimb, oferă tracțiune foarte bună. Aș dota această bicicletă cu un set de anvelope mai ușoare, cu o lățime de maxim 2.25, iar astfel aș câștiga și câteva sute de grame în minus.

Concluzie

Ai în față un all-rounder perfect în gama de all-mountain. Furca cu o cursă de 130mm, arhisuficientă pentru orice potecă din România, confort cât se poate, suspensia cadrului care lucrează foarte bine și un ghidon lat pentru control bun pe coborâri. Dacă mai punem în calcul și tija de șa telescopică, se vede clar că cei de la Merida au lucrat pentru a crea genul de bicicletă care ar trebui să placă oricui. Prețul de 10.900 de lei se încadrează în standard (cu o mică variație), mai rămâne doar să decizi cât ești dispus să cheltui pentru confortul tău.

Date relevante

Greutate totală: 14.06 kg (fără pedale, dimensiune M)
Greutate cadru: 2.920 grame
Greutate roți*: 4.641 grame
Greutate furcă: 1.889 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Greutate angrenaj: 740 grame fără BB (2 foi)
Rigiditate headtube: 67 Nm/grad
STW**: 23.1 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: All Mountain
Pe urcări: 8/10
Pe coborâri: 8/10

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma