Merida BigNine XT-Edition (2021): classic, dar rapid

BigNine-ul este un classic în gama Merida, atât versiunea din aluminiu cât și cea din carbon reprezentând un hit la capitolul vânzări, dar tot clasică este și geometria acestei biciclete. De ce Merida încă a preferat să rămână conservator la acest capitol nu-mi este foarte clar, mai ales că, prin comparație, noua Ninety-Six este o bicicletă ultra-capabilă. Altfel, acesta este un hardtail care atrage privirile, mai ales datorită culorii oacheșe.

Partea din față este joasă – perfect pentru urcări.

Pentru cine este această bicicletă?

Cu siguranță pentru fanii maratoanelor și în general a celor care consumă mii de kilometri pe an, pe munte. Bicicleta este construită în jurul unui cadru ușor din carbon, adus la zi din punct de vedere al specificațiilor, precum cabluri trase prin interior, ax de 12mm pe spate și format boost pentru roți, headtube conic, o construcție masivă în jurul BottomBracket-ului pentru o rigiditate sporită sau seat stay-uri foarte subțiri. Însă, căclcâiul lui Ahile este reprezentat de geometrie, headtube-ul amplasat la 70 de grade nemaifiind de actualitate de ceva ani încoace. Astfel, chiar dacă bicicleta asta este capabilă la vale, ar fi putut ține pasul cu concurența pe porțiuni mult mai abrupte dacă unghiul headtube-ului ar fi fost ceva mai degajat, la 69, poate chiar la 68 de grade.

Cabluri trase prin interior, ax de 12x148mm.
Aici poți instala lejer un schimbător de foi.
Și găurile aferente pentru a trage cablul schimbătorului de foi.

Bicicleta se simte ușoară (10.3 kg în dimensiunea M) și fâșneață la deal, un capitol la care-și aduc contribuția și roțile ușoare. Poziția este sportivă, ușor aplecată pe față, iar amplasarea unghiului headtube-ului aduce cu sine și un avantaj pe porțiunile de urcare: roata de față rămâne mereu lipită de sol, fără a se pierde contactul cu realitatea. La vale, cockpit-ul prevăzut cu un ghidon lat de 720mm și o pipă de 80mm își aduce pozitiv contribuția, bascula de 435mm menține pe linia de plutire factorul distracție, iar reach-ul de 421mm este destul de retrâns, așadar ține cont că porțiunile foarte abrupte nu sunt specialitatea lui BigNine, tocmai de aceea susțin în continuare că aceasta este o bicicletă clasică pentru maratoanele lungi.

Finisajele sunt perfecte.
Iar culoarea – delocioasă.
Stă la pândă.

Ce echipare are?

Fiind o bicicletă high-end, a fost asezonată cu ce era mai bun de pe la producători. Transmisia Shimano XT cu o foaie și 12 pinioane (foaie de 30, casetă în fomatul 10-51) funcționează impecabil și ireproșabil, beneficiind de ultimele tehnologii în domeniu și reușind să schimbe vitezele în orice condiții fără a fi deloc zgomotoasă. Cei care preferă turele lungi, mai pot adăuga o foaie, beneficiind astfel de 24 de viteze. Avantajul este dat și de cadru căci permite instalarea unui schimbător de foi.

BigNine este un cățărător excelent.
Perspectivă: ghidonul relativ lat, însă drept.

Furca, Rock Shox Reba, are o cursă de 100mm, cu cartuș de aer și comandă pentru Lock-Out. Funcționează foarte lin dacă presiunea este ajustată corect și înghite și denivelările mai mici din teren. În orice caz, oferă mult confort.

Noile frâne Shimano XT.
Și superbii butuci Shimano SLX.

Frânele sunt de asemenea fără cusur, noile Shimano XT prestând excelent în orice condiții de traseu și contribuind pozitiv la viteza ta pe porțiunile tehnice de coborâre. Discul de 180mm pe față este suficient, la fel ca cel de spate, de 160mm.

Reba, cuindicator de SAG, util atunci când ajustezi presiunea. Am ținut SAG-ul la 20%.
Anvelope Maxxis foarte rapide, dar cu crampoane foarte mici care nu-s prea utile în off-road dificil sau pe umed.
Din nou, frânele de top Shimano XT cu o manetă foarte ergonomică.
Șaua oferă un confort bun dacă folosești bazon.

Și nu în ultimul rând, roțile sunt construite cu butuci Shimano SLX care arată superb, aducând mult cu noul XTR. Jantele sunt din aluminiu, duble și construite chiar de către Merida, iar lățimea lor este actuală. Anvelopele, Maxxis Ikon, în formatul 29×2.2 sunt extrem de rapide pe uscat, însă pe trasee umede sau tehnice nu contribuie prea mult la stabilitatea bicicletei, deoarece au crampoane foarte mici.

Și merge să-i dai și pe o roată, fără o mână pe ghidon.

Concluzii

Într-un final, noua BigNine s-a dovedit a fi totuși o bicicletă faină, rafinată și rapidă, în ciuda geometriei pe care aș fi văzut-o clar mai contemporană. Combinația de componente aduce un mare plus de valoare aici și ajută practic BigNine-ul să se descurce și în situații mai dificile. Un companion excelent pentru ture lungi sau maratoane, mai ales dacă-ți dorești o bicicletă foarte ușoară și nu îți permiți un full-suspension. Cât despre preț, acesta se încadrează în limitele clasei.

Plus: ușoară și rapidă la deal, transmisie și frâne de top, furca oferă mult confort, cadru cu finisaje impecabile
Minus: geometria nu te avantajează pe porțiunile foarte abrupte, un ghidon o idee mai lat ar fi fost perfect
Preț: 12.390 Lei
Distribuitor: bikefun.ro

Film de prezentare:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma