BigNine-ul este un classic în gama Merida, atât versiunea din aluminiu cât și cea din carbon reprezentând un hit la capitolul vânzări, dar tot clasică este și geometria acestei biciclete. De ce Merida încă a preferat să rămână conservator la acest capitol nu-mi este foarte clar, mai ales că, prin comparație, noua Ninety-Six este o bicicletă ultra-capabilă. Altfel, acesta este un hardtail care atrage privirile, mai ales datorită culorii oacheșe.
Pentru cine este această bicicletă?
Cu siguranță pentru fanii maratoanelor și în general a celor care consumă mii de kilometri pe an, pe munte. Bicicleta este construită în jurul unui cadru ușor din carbon, adus la zi din punct de vedere al specificațiilor, precum cabluri trase prin interior, ax de 12mm pe spate și format boost pentru roți, headtube conic, o construcție masivă în jurul BottomBracket-ului pentru o rigiditate sporită sau seat stay-uri foarte subțiri. Însă, căclcâiul lui Ahile este reprezentat de geometrie, headtube-ul amplasat la 70 de grade nemaifiind de actualitate de ceva ani încoace. Astfel, chiar dacă bicicleta asta este capabilă la vale, ar fi putut ține pasul cu concurența pe porțiuni mult mai abrupte dacă unghiul headtube-ului ar fi fost ceva mai degajat, la 69, poate chiar la 68 de grade.
Bicicleta se simte ușoară (10.3 kg în dimensiunea M) și fâșneață la deal, un capitol la care-și aduc contribuția și roțile ușoare. Poziția este sportivă, ușor aplecată pe față, iar amplasarea unghiului headtube-ului aduce cu sine și un avantaj pe porțiunile de urcare: roata de față rămâne mereu lipită de sol, fără a se pierde contactul cu realitatea. La vale, cockpit-ul prevăzut cu un ghidon lat de 720mm și o pipă de 80mm își aduce pozitiv contribuția, bascula de 435mm menține pe linia de plutire factorul distracție, iar reach-ul de 421mm este destul de retrâns, așadar ține cont că porțiunile foarte abrupte nu sunt specialitatea lui BigNine, tocmai de aceea susțin în continuare că aceasta este o bicicletă clasică pentru maratoanele lungi.
Ce echipare are?
Fiind o bicicletă high-end, a fost asezonată cu ce era mai bun de pe la producători. Transmisia Shimano XT cu o foaie și 12 pinioane (foaie de 30, casetă în fomatul 10-51) funcționează impecabil și ireproșabil, beneficiind de ultimele tehnologii în domeniu și reușind să schimbe vitezele în orice condiții fără a fi deloc zgomotoasă. Cei care preferă turele lungi, mai pot adăuga o foaie, beneficiind astfel de 24 de viteze. Avantajul este dat și de cadru căci permite instalarea unui schimbător de foi.
Furca, Rock Shox Reba, are o cursă de 100mm, cu cartuș de aer și comandă pentru Lock-Out. Funcționează foarte lin dacă presiunea este ajustată corect și înghite și denivelările mai mici din teren. În orice caz, oferă mult confort.
Frânele sunt de asemenea fără cusur, noile Shimano XT prestând excelent în orice condiții de traseu și contribuind pozitiv la viteza ta pe porțiunile tehnice de coborâre. Discul de 180mm pe față este suficient, la fel ca cel de spate, de 160mm.
Și nu în ultimul rând, roțile sunt construite cu butuci Shimano SLX care arată superb, aducând mult cu noul XTR. Jantele sunt din aluminiu, duble și construite chiar de către Merida, iar lățimea lor este actuală. Anvelopele, Maxxis Ikon, în formatul 29×2.2 sunt extrem de rapide pe uscat, însă pe trasee umede sau tehnice nu contribuie prea mult la stabilitatea bicicletei, deoarece au crampoane foarte mici.
Concluzii
Într-un final, noua BigNine s-a dovedit a fi totuși o bicicletă faină, rafinată și rapidă, în ciuda geometriei pe care aș fi văzut-o clar mai contemporană. Combinația de componente aduce un mare plus de valoare aici și ajută practic BigNine-ul să se descurce și în situații mai dificile. Un companion excelent pentru ture lungi sau maratoane, mai ales dacă-ți dorești o bicicletă foarte ușoară și nu îți permiți un full-suspension. Cât despre preț, acesta se încadrează în limitele clasei.
Plus: ușoară și rapidă la deal, transmisie și frâne de top, furca oferă mult confort, cadru cu finisaje impecabile
Minus: geometria nu te avantajează pe porțiunile foarte abrupte, un ghidon o idee mai lat ar fi fost perfect
Preț: 12.390 Lei
Distribuitor: bikefun.ro
Film de prezentare:
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…