Merida Big Seven Team (2014)

Într-o superbă dimineață de martie, cu mult soare și temperaturi prea generoase, am pornit la test cu noua Merida Big Seven Team. O bicicletă recent dezvoltată, care face parte din seria hardtail-urilor cu roți de 27.5 inch și care aduce mai aproape de publicul larg experiența pe care Jose Antonio Hermida o are în competițiile de Campionat Mondial. Cum? Prin simplul fapt că această versiune a cadrului, construită din aluminiu, împrumută exact aceeași geometrie de la bicicleta pe care o utilizează fostul Campion Mondial la Cross Country. Desigur, nu primești un cadru din carbon și nici o echipare de top, dar asta nu contează atât de mult, dovadă stând faptul că după turele de test am început să mă interesez de ce oare mă simt atât de bine pe această bicicletă.

Cadru/Pe traseu

Lăsăm pentru moment categoria bicicletelor entry-level și facem un pas înainte, către o clasă superioară: mid-level-ul are în fond o misiune destul de grea, deoarece trebuie să combine carcateristicile celor două lumi care o flanchează. Trebuie să combine un preț decent cu o echipare superioară, iar aceasta este o misiune ceva mai grea decât în cazul unei biciclete entry, unde lucrurile sunt preponderent clare. Big Seven Team este oferită pentru 6.790 de lei și plecând de la acest preț, avem câteva pretenții de satisfăcut.

Trebuie să știi că Big Seven-ul de față este o bicicletă orientată clar către cei care vor să aibă parte de multă distracție pe bicicletă. Geometria clasică, cu un unghi al headtube-ului de 71 de grade și unul al seat tube-ului, de 73 de grade, transformă acest hardtail într-unul foarte manevrabil, dacă nu chiar jucăuș. Stabilitatea nu este punctul ei forte, deoarece chiar și chainstay-ul este destul de scurt (cu 20mm mai scurt decât în cazul unui 29er). Asta se traduce printr-o direcție nervoasă care răspunde imediat la comenzi, posibilitatea de a sări peste obstacole mai ușor dar și schimbări de direcție rapide fără să ai impresia că bicicleta ar fi lungă. Pentru că în fond, nici nu este. Am tot spus că feeling-ul oferit de roata de 27.5 inch se apropie mult de cel al unei roți de 26 de inch, iar în cazul de față nu doar că se potrivește, dar adaugă un strop de capacitate de a rula mai bine peste diverse obiecte de pe traseu.

Lungimea pipei de 80 de mm te ajută să ridici de ghidon mai ușor, iar lățimea de 660mm a acestuia, contribuie din plin la controlul bicicletei atunci când pedalezi la vale. La deal ești avantajat de puținele kilograme ale bicicletei, mai precis 12 kg. Poziția în șa pe urcările abrupte este bună, dar nu excelentă, însă compensează din plin prin suplețe. Nu în ultimul rând, doresc să precizez că aceasta este o bicicletă foarte echilibrată, din toate punctele de vedere, iar din această descriere este ușor de dedus faptul că ești poziționat central.

Cadrul lui Big Seven nu excelează la capitolul rigiditate, dar ne arată o valoare medie, care îmbină eficient confortul cu eficiența la pedalare. Valoarea de torsiune a cadrului este de 93.7 Nm/grad.

Trecând la partea estetică, cadrul se prezintă foarte bine: suduri foarte bine realizate, drop-out-uri lucrate impecabil, ax de 12mm pentru prinderea roții spate care sporește din rigiditate, cabluri trase prin interiorul cadrului și o singură prindere pentru bidonul cu lichid. În afară de ultima specificație, restul arată că cei de la Merida au luat în serios segmentul mid-level și au înzestrat Big Seven-ul cu tehnologiile momentului.

Echipare

O furcă Rock Shox Recon Gold Tk27 cu ax de 15mm pentru prinderea roții și o cursă de 100mm tronează pe bicicletă. Oferă performanțe foarte bune. Nu este la fel de ușoară și de sensibilă precum o Reba, însă lucrează mai mult decât decent pe denivelările mici și oferă un feedback bun atunci când te arunci în viraje sau când are de înghițit denivelări mai mari. Și pentru că bicicleta o cere, furca va trebui să ducă această responsabilitate în spate cu mare grijă. O comandă de Lock-Out mecanic se află montată pe ghidon.

La capitolul sistem de transmisie, Big Seven este echipată cu schimbătoare Sram X9, inclusiv cu manete din aceeași gamă, dar cu un angrenaj Sram S1000, cu două foi, conectate la cele 10 pinioane ale casetei. Întreg ansamblul lucrează impecabil așa cum era de așteptat, dar trbuie să știi  că S1000 nu este vârf de gamă, ci reprezintă o alternativă decentă: are un ax gol și cântărește împreună cu BB-ul 922 de grame. Evident, Sram poate mai mult, însă departamentul de dezvoltare de la Merida a trebuit să facă economii în ceea ce privește unele componente. Schimbătorul de pinioane provine din seria Type II, adică patina poate fi blocată într-o poziție fixă pentru a înlătura roata de spate. De asemenea, diminuează semnficiativ din bătăile produse de lanț.

Și pentru că tot am adus vorba de economii, pe bicicletă sunt instalate frâne Magura MT4, cu discuri de 180/160 de mm. Concurența japoneză poate mult mai bine la acest capitol și una din carcateristicle de care MT4 au dus lipsă este forța de frânare mai scăzută. Sau care poate fi obținută prin apăsarea cu forță a manetei în cauză.

La capitolul roți, Big Seven se prezintă decent. Nu sunt adeptul butucilor de la Shimano din simplul motiv că nu utilziează rulmenți, ci bile pe conuri, ceea ce mă face să afirm că nu vor fi foarte durabili. În schimb, jantele care provin din casa de design Merida sunt solide, iar anvelopele Maxxis Aspen oferă o viteză de rulare foarte bună și o aderență decentă în viraje. Chiar și pe urcări oferă suficientă tracțiune încât să nu derapeze iar tu să pedalezi în gol.

Concluzii

Big Seven Team este o bicicletă foarte bine închegată, foarte jucăușă, agilă, care se descurcă bine atât la urcări cât și pe coborâri. Oferă o poziție centrală, dar analizată prin prisma geometriei, aceasta nu te lasă să greșești prea mult, în special pe poteci virajate pe care le parcurgi cu viteză. Cu un set de frâne mai bune, un angrenaj poate ceva mai ușor și un ghidon ceva mai lat, Big Seven nu ar fi lăsat niciun loc pentru comentarii.

Va trebui să te mulțumești cu ce oferă, iar judecând prin prisma prețului, acesta este decent. Este o bicicletă ideală pentru competiții de XC sau Maraton, una dintre puținele biciclete care mi-au lăsat impresia că pot deveni una cu ea pe traseu. Atenție însă, bicicletele mai jos plasate în gama Big Seven nu oferă toate opțiunile pentru cadru de care se bucură modelul Team.

Date relevante

Greutate totală: 12.11 kg
Greutate cadru: 1.882 grame
Greutate roți*: 4.210 grame
Greutate furcă: 1.705 grame
Lățime ghidon: 660 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 922 grame
Rigiditate headtube: 93.7 Nm/grad
STW**: 49.8

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Recreațional, XC entry-level
Pe urcări: 7/10
Pe coborâri: 8/10

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma