KTM eLycan este o bicicletă electrică și prima de acest gen care pătrunde în rubrica de teste a FreeRider.ro. Realist vorbind, segmentul bicicletelor electrice de munte este la debutul său pe piața din România, raportat la cifrele de vânzări, aș putea spune chiar inexistent. Dar cum pentru toate există un început, e-bike-urile vor începe să devină din ce în ce mai populare, fără a putea preconiza o rată realistă de creștere.
Am avut la dispoziție pentru 3 zile, bicicleta KTM eLycan, gândită pentru trasee montane, ce oferă o cursă de 120 de mm pentru ambele suspensii. Ai spune alegerea ideală pentru cei care nu sunt mereu dispuși să pedaleze la urcare, dar sunt încântați de coborâri. iar în mare, ai dreptate, dar cu siguranță mai sunt multe detalii de menționat care ar trebui să te pună pe gânduri. Deci, cum stă treaba cu bicicletele electrice de munte?
Motorul electric
Inima lui eLycan este un motor BionX, unul dintre producătorii care au făcut pionierat în domeniul motoarelor pentru bicicletele electrice. Cu toate acestea, între timp au apărut alte variante de motoare, mai ușoare și mai compacte decât cel oferit de BionX. Dezvoltă 250 W pe care îi simți încă de la prima pedală, în funcție de nivelul de asistență pe care-l alegi. Acesta te poate susține la pedalat în patru etape, de la foarte puțin la foarte mult iar în acest sens, ai patru opțiuni pe care le poți selecta de pe ecranul LCD montat pe ghidon.
Acumulatorul de 6.6 Ah oferă o autonomie, cel puțin teoretică, de 100 de km. Asta în condițiile în care alegi nivelul minim de asistență. Pe nivelul maxim și bineînțeles, în funcție de teren, autonomia se poate reduce la jumătate. Dar chiar și așa, să fii propulsat pentru 50 de km, pe trasee de urcare, este un triumf pentru cei leneși sau cei care nu pot pedala din varii motive.
Motorul este prezent în butucul de spate al bicicletei, care din acest considerent, are o dimensiune mare. Și este greu. Foarte greu. Motor mare înseamnă automat spițe mai mici, deci confort mai puțin. Cu toate că în cazul lui eLycan, poți trece peste acest inconvenient datorită suspensiei de spate.
Cadru/Pe traseu
Scheletul lui eLycan este construit din aluminiu, cu suduri foarte bune și finisaje cu pretenții de high-end. Poziția sportivă te ajută pe urcări foarte mult iar unghiul țevii seattube-ului este o dovadă în acest sens. Cei de la KTM au încercat să păstreze eLycan-ul pe cât de agil posibil și au optat pentru un unghi de 70 de grade pentru headtube. Din păcate, agilitatea are mult de suferit datorită greutății mari a bicicletei (19.5 kg). O valoare uriașa pentru o bicicletă de munte, foarte apropiată de cea a unui CityBike echipat masiv.
Greutatea mare este cea care-ți va dicta abordarea virajelor. Pe coborâri, lucrurile nu mai sunt atât de simple ca pe o bicicletă clasică, iar eLycan va avea mereu tendința de a părăși virajele. Așadar, va trebui să-ți plănuiești din timp abordarea virajelor, mai ales a celor strânse, pe singletrail-uri.
Defapt, la coborâri, motorul electric nici nu mai este atât de important, dat fiind faptul că din inerție vei căpăta o viteză mai mare. Și poți face un calcul simplu: din cele 20 de kg ale bicicletei împreună cu cele 80 ale tale, rezultă o greutate totală de 100 de kg, numai bine pentru o coborâre în viteză.
Pe urcare, mai ales dacă alegi nivelul maxim de asistență, zbori literalmente peste mici obstacole, șanțuri, rădăcini sau pietre, fără a depune un efort semnificativ. Defapt oricine, indiferent de nivelul de pregătire, poate cuceri munții pe eLycan.
Echipare
Exceptând motorul electric, echiparea lui eLycan este asemănătoare cu cea a unei biciclete de munte obișnuită. Bicicleta oferită pentru test era dotată cu componente diferite față de versiunea standard, de aceea nu voi insista asupra lor. Cu toate acestea, pe bicicletă erau instalate: o furcă Rock Shox Recon, pe aer, un amortizor DT Siwss M210, un sistem de transmisie integral Shimano XT, frâne Tektro Auriga Comp și anvelope Schwalbe Rocket Ron.
Concluzie
Motivele pentru care ai achiziționa o bicicletă electrică de munte? În primul rând, trebuie să dispui de un buget generos (3.499 euro). În al doilea rând, trebuie să fii dușman al urcărilor și nici măcar să nu te intereseze să-ți îmbunătățești cumva aceste performanțe.
Dar una peste alta, KTM eLycan va deschide multora calea către trasee pe care, în mod obișnuit, nu aveau cum să ajungă pedalând. De aceea îl văd ca pe un hobby bike, nu neapărat ca pe o bicicletă cu care să faci performanță. Pentru că este qvasi-imposibil. Dacă ai nenorocul ca la urcare acumulatorii să se consume, va trebui să iei în vedere două variante: prima, pedalezi la deal cu 20 de kg sub tine sau a doua, care reiese la scurt timp după ce o abordezi pe prima, te întorci acasă după încercarea de a mai urca încă 100 de metri. Din fericire, există un indicator care menționează constant nivelul de încărcare al acumulatorului, iar ca să nu ajungi în situația descrisă mai sus, este bine să-l respecți.
eLycan însă are deja succes în Occident, în special printre cei cu o vârstă înaintată. Cum se va impune pe piața din România, rămâne de văzut, însă dacă cei de la KTM ar lucra intens la scăderea greutății totale, ar reprezenta un real progres și probabil ar face bicicleta mai atractivă.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Si butucul spate Bionix cam incurca schimbatorul. N-au avut timp sa gandeasca o forma cu 2 mm mai mica?