Lector este acel gen de bicicletă care atrage publicul imediat, prin formă. Cadrul de carbon parcă inspirat din design-ul avioanelor F-117 Nighthawk nu are cum să treacă neobservat. Acest Lector face parte dintr-o nouă generație de biciclete pentru Cross Country Racing și reprezintă un concept complet diferit față de ceea ce Ghost oferea până acum în acest segment. Primul prototip l-am zărit la Cupa Mondială, în Germania, anul trecut. Era ținut într-o cușcă, cu stickere lipite în preajma îmbinărilor ca să nu-i poți recunoaște formele. O campanie drăguță, mi-am zis, însă când l-am văzut în cursă am rămas destul de impresionat de noua imagine. Cu toate acestea, eu sunt genul de persoană care trebuie să încerce o bicicletă, căci aspectul nu înseamnă totul. Neștiind când voi avea ocazia, am uitat de acest model.
De curând însă ni s-a propus să-l primim la test, iar măsura fiind numai bună, n-am ezitat. M-am ales deci pentru câteva săptămâni cu noul Lector 3 LC, versiunea de bază, echipată cu componente mid-level și high-end, cu un preț de raft de 8.999 lei. Apoi, nu mi-a mai rămas decât să văd ce poate.
Cadrul/Pe traseu
Bine de știut că acest cadru, de pe versiunea 3 a lui Lector, nu este chiar cel mai ușor. Doar versiunile de top cu denumirea ULC în coadă vor avea un cadru ce cântărește 950 de grame, căci cel de față, pune pe cântar cu peste 300 de grame mai mult, în speță 1.295 de grame. O diferență consistentă dar care se reflectă într-un final și în prețul de achiziție: 5.999 de euro față de 2.000 de euro. Vârful de gamă, oferit pentru 9.999 de euro, nici nu își are locul în această discuție. Așadar, o clasare medie pentru un cadru din carbon, care nu excelează la capitolul greutate. O specificație de care vei uita imediat ce te vei urca pe bicicletă.
Secretul manevrabilității excelente a acestei biciclete constă în geometrie. Un lucru de la sine înțeles, important este însă să înțelegem cifrele: 69.5 grade pentru unghiul headtube-ului și un chian stay de 430mm. Dacă majoritatea producătorilor încă mizează pe un unghi de 70 sau 71 de grade, cei de la Ghost au relaxat mult unghiul headtube-ului tocmai pentru ca bicicleta să fie mai capabilă pe coborâri. Un unghi mai mic permite abordarea unor coborâri și mai abrupte, iar această specificație coroborată cu roata de 29 de inch, prespune o tură pe un traseu de enduro fără momente de ezitare. Chainstay-ul scurt, împreună cu pipa de 80 de mm, te va ajuta foarte mult atunci când tragi de ghidon pentru a sări peste diverse obstacole. Nu în ultimul rând, pe urcări, bicicleta este stabilă, unghiul seat tube-ului fiind poziționat clasic, la 73 de grade. Au existat foarte puține porțiuni unde roata de față a pierdut din contactul cu solul, mai precis pe urcările extrem de abrupte, dar este de la sine înțeles că fizic nu poți construi o bicicletă perfectă atât pentru urcări cât și pentru coborâri.
Cadrul este adus la zi din toate punctele de vedere: headtube conic, mascat frumos de design-ul cu linii drepte și ferme, ax de 12mm pentru prinderea roții de spate, foarte ușor de acționat de către oricine, și seat stay-uri foarte subțiri care flexează simțitor atunci când terenul devine foarte denivelat. Curios este că acest confort este obținut fără a instala o tijă de șa mai îngustă, de 27.2 mm, ci printr-una de 31.6mm, care oferă posibilitatea montării unei tije de șa reglabile hidraulic.
Rigiditatea cadrului de 70.2 Nm/grad, ne indică faptul că o persoană de până în 80 de kg se poate bucura de performanțele torsionale, însă cei mai grei vor resimți o flexare mai puternică la pedalarea în forță sau în viraje. Greutatea de 11.32 de kg fără pedale se încadrează de asemenea în medie, dar pentru cei mai pretențioși dintre voi, ar putea părea mai mare ținând cont de echiparea cu un cadru din carbon.
Echipare
Pe noul Lector am avut ocazia să testăm noua transmisie Shimano XT 2×11, care funcționează impecabil, are o plajă de rapoarte suficientă, este relativ ușoară și foarte bine finisată. Atât raportul de urcare 26-40 cât și cel de pe plat sau coborâre sunt suficiente atât pentru amatori cât și pentru cei care participă în diverse curse. În mod special, schimbătorul de foi Side Swing, este mai ușor de acționat decât cel pe prindere de tip Direct Mount sau colier, iar acționarea se face mult mai simplu.
Furca Rock Shox Recon Gold, pe aer, oferă o cursă de 100 de mm, funcționează lin dar fără a-mi aminti de modelele mai sus plasate în gamă și este livrată cu noua comandă de Lock-out de la Rock Shox. În ceea ce-o privește, acționarea se face facil, însă uneori poate să deranjeze faptul că este plasată deasupra ghidonului și nu sub acesta, deoarece dimensiunile mi s-au părut destul de mari. Prinderea roții de față se face cu un ax de 15mm, așa cum este firesc în secolul în care trăim.
Frânele provin din gama Deore a celor de la Shimano, reprezintă un produs mid-level, dar cu performanțe bune. Își vor face datoria ori de câte ori va fi nevoie, chiar dacă greutatea lor nu este tocmai mică și nici cea a discurilor.
Roțile cântăresc 4.3 kg, sunt construite din butuci Shimano Deore, jante duble, capsate, produse de Ghost și anvelope Schwalbe Rocket Ron din gama Evo, cu o lățime de 2.25 și cu un design care personal nu-mi place deloc: linii albastre pe margini. La acest capitol se pot aduce desigur îmbunătățiri în ceea ce privește greutatea, câteva sute de grame în minus reușind să facă bicicleta să sprinteze mai rapid.
Manșoanele mi s-au părut prea dure pentru o bicicletă cu pretenții, chiar dac sunt te tip lock-on, iar șaua nu oferă foarte mult confort.
Concluzie
Într-un segment de preț pe care puțini își permit să-l acceseze, cel puțin pe piața locală, cei de la Ghost oferă o echipare generoasă raportată la cost. Pe lângă cadrul din carbon, ai totuși la dispoziție un sistem de transmisie integral Shimano XT (inclusiv pinioanele), o furcă pe aer și anvelope de top. Esența acestei biciclete este manevrabilitatea și o văd potrivită mai degrabă pentru cei care merg relaxați la un concurs de Cross Country dar mai bat și potecile de munte decât pentru cei care sunt în permanență concentrați și rigizi. Cadrul arată spectaculos cu design-ul său din linii drepte, dar greutatea acestuia nu este atât de mică pe cât ne-am fi așteptat. Totodată, elementele de confort precum manșoanele sau șaua ar fi meritat mai multă atenție. Ideală pentru orice competiție de Cross Country dar și pentru traseele mai dificile de munte. Chiar dacă este un hardtail, experiența pe care o oferă este superbă.
Date relevante:
Greutate totală: 11.32 kg
Greutate cadru: 1.295 grame
Greutate roți*: 4.322 grame
Greutate furcă: 1.780 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Greutate angrenaj: 700 grame (cu 2 foi)
Rigiditate headtube: 70.2 Nm/grad
STW**: 54.4 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Cross Country Racing
Pe urcări: 8/10
Pe coborâri: 10/10
Galerie foto:
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…