Ghost Kato FS2 (2015)

Ghost ne-au propus pentru un test un full-suspension, din gama mid-level, cu un preț de 4.670 de lei. La început am fost puțin reticent, dat fiind faptul că full-urile cu prețuri mai mici nu-și ating pe deplin scopul: sunt relativ grele, componentele nu strălucesc, iar performanțele lasă de dorit. În cazul Ghost-ului de față m-a atras echiparea la nivel de suspensii, atât furca cât și amortizorul funcționând pe aer. Acesta a fost motivul care m-a determinat să dau un răspuns pozitiv propunerii. Și după cum vei putea citi în cele ce urmează, nu am fost chiar dezamăgit.

Cadru/Pe traseu

Gama Kato este cea de intrare a producătorului german, în segmentul full-suspension. Noi am avut la dispoziție versiunea FS2, însă este bine de știu că peste acest model se mai află încă 5, unul dintre ele fiind dotat chiar cu amortizorul reglat electronic, e:i Shock. Așadar, ai în față modelul de bază, care din fericire, mizează pe calitatea finisajelor, a unui set de amortizoare decente și alte câteva componente care fac ca această bicicletă să funcționeze bine.

Poziția pe bicicletă este ușor aplecată pe față, fapt datorat pipei mai lungi. Trebuie să menționez că aceasta este prima bicicletă de All-Mountain, cu un unghi relaxat al headtube-ului, de 68 de grade, care utilizează o pipă mai lungă. Aceasta îi taie un pic din agilitate, căci cu aceste valori, producătorii folosesc de regulă pipe mai scurte (pentru un arc de cerc mai mic, deci o direcție mai vioaie). Cele 68 de grade permit abordarea unor coborâri mai abrupte decât ți-ai imaginat, iar acesta este un lucru de așteptat în acest segment. Pe urcări, poziția este mai bună, căci unghiul seat tube-ului amplasat la 73 de grade, împreună cu pipa mai lungă, exercită o presiune mai mare pe roata de față, iar aceasta nu se va desprinde de sol nici pe cele mai abrupte segmente. Există însă un mare dezavantaj pe urcări, care se va face simțit foarte repede: greutatea mare a bicicletei (15.2 kg).

Atât furca cât și amortizorul de spate lucrează decent, însă construcția clasică de tip Horst Link este dezavantajtă de utilizarea unui amortizor nu foarte grozav, de la X-Fusion. Spatele este astfel destul de săltăreț din momentul în care traseul devine tehnic și nu menține roata de spate pe trasă așa cum mi-aș fi dorit. Probabil cu un alt amortizor, datele problemei se schimbă semnificativ. Altfel, bicicleta este este extrem de confortabilă, cu o poziție relaxantă și va oferi momente plăcute în turele lungi. De menționat este faptul că suspensiile se pot bloca complet, pedalatul pe asfalt devenind astfel mult mai facil și contracarând un pic din greutatea mai mare a bicicletei.

Rigiditatea este însă surprinzător de mare pentru un full-suspension, mai precis de 73 Nm/grad. Asta înseamnă un indice STW de 23.7, valoare trasă în jos de greutatea de 3.1 kg a cadrului.

Echipare

Pentru a menține costul de achiziție al bicicletei sub 5.000 de lei, producătorul a trebuit să se zbată pentru a găsi câteva soluții, în unele cazuri, extreme. Încep cu sistemul de transmisie, cu componente extrem de diferite, dar care funcționează rezonabil. Astfel, ai la dispoziție un angrenaj entry-level Shimano M371, cu apărătoare din plastic inclusă și foarte greu, un schimbător de pinioane Shimano Alivio, unul de foi Shimano SLX și manete Shimano Acera. Schimbările vitezelor sunt destul de lente, asta și din cauza faptului că sunt utilizate componente din gama low-end, iar la nivel de acționare al manetelor, Acera-urile nu-s dotate cu funcția de 2-way-release. Pentru urcări, aș fi preferat un grup în formatul 11-36 (cu pinion mai mare), mai degrabă decât în formatul 11-34, ținând cont că această bicicletă este adresată începătorilor.

Frânele provin de la Tektro, modelul Auriga din noua generație, despre care am mai scris și în trecut. Sunt stoppere decente, însă nu coborârile lungi și tehnice nu fac parte din aria lor de deservire. Maneta oferă o aderență foarte bună pentru deget, însă feel-ul este de on/off și nu poți controla puterea de frânare așa cum ți-ai fi dorit. Ambele discuri sunt de 160mm, așadar persoanele mai grele vor opri ceva mai greu.

Despre furcă (cursă 130mm) și amortizor (120mm) am vorbit și mai sus, însă ce trebuie să reții este faptul că acestea oferă mult confort, lucrează bine pe denivelările mari, precum trecerea peste șanțuri sau gâlme de pământ, însă dacă obstacolele sunt succesive și mici, precum rădăcinile sau pietrele, atunci atât furca cât și amortizorul devin ușor depășite de situație.

Roțile sunt construite cu butuci Ghost, jante Ryde și anvelope Schwalbe Smart Sam, în formatul 27.5 x 2.25. Anvelopele sunt de altfel cea mai neinspirată alegere pentru această bicicletă: chiar dacă oferă o viteză bună de rulare pe asfalt sau pe teren plat, acestea sunt lipsite de aderență pe traseele tehnice, pe care se presupune că această bicicletă va ajunge. Fac parte din gama de intrare Active-line, sunt relativ grele, iar compund-ul nu le ajută să răzbată în lupta cu porțiunile tehnice. De altfel, sunt convins că înlocuirea acestora cu unele mai performante, schimbă în mare parte și comportamentul bicicletei pe traseele mai sus menționate.

Manșoanele nu excelează la capitolul confort, iar șaua s-a dovedit a fi un pic cam lată pentru construcția mea, însă acestea sunt componente care țin de constituția și preferințele fiecăruia în parte.

Conclzuie

Ghost Kato FS2 este o bicicletă foarte confortabilă, un full-suspension pentru cei care vor să admire muntele fără să-și obosească spinarea sau să se încordeze prea mult. Totul este minunat atâta timp cât rămâi pe trasee simple. Cele dificile însă duc amortizoarele și anvelopele la limită, iar greutatea mare a bicicletei nu va rămâne neremarcată pe urcările lungi. De apreciat este faptul că nemții au preferat să mizeze pe confort, chiar dacă este vorba despre un full-suspension mai ieftin, decât să lanseze un produs care nu poate puncta decisiv la niciun capitol, așa cum de altfel se întâmplă în general în acest segment de preț.

Date relevante

Greutate totală: 15.22 kg
Greutate cadru: 3.150 grame
Greutate roți*: 5.005 grame
Greutate furcă: 2.520 grame
Lățime ghidon: 740 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.321 grame
Rigiditate headtube: 73 Nm/grad
STW**: 23

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Recreațional/All-Mountain
Pe urcări: 3/10
Pe coborâri: 7/10

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

6 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma