Diamondback Response 27.5 (2015)

După ce la început de sezon am testat noul Diamondback Mission Pro, de care am rămas impresionați, a venit rândul unei biciclete din clasa entry-level pentru a ne arăta ce poate. Brand-ul nu este atât de cunscut în Europa, însă în State lumea încă și-l amintește prin prisma bicicletei copilăriei. Însă americanii au cunoscut un come-back puternic în ultimul an, reînnoind complet gama de biciclete și făcând pasul către noul standard, cunoscut și sub numele de 27.5.

De față, avem o bicicletă cu un cadru din aluminiu, cu o echipare ce reprezintă un mix de componente entry- și mid-level, relativ grea, însă suficient de capabilă să parcurgă trasee montane. În ce manieră te vei descurca cu ea, rămâne să-ți povestesc în acest articol.

Cadru/Pe traseu

Response are un cadru din aluminiu 6061 hidroformat, botezat Vektra, iar acest suflet al bicicletei a reușit să mă impresioneze prin forma țevilor, mai puțin înâtlnită în acest segment. De fapt, țeava superioară și cea inferioară sunt atât de solide încât nici nu a mai fost necesară anexarea unei ranforsări suplimentare. Chiar dacă totul sună și arată atât de bine, Response plătește tribut, căci cadrul pune pe cântar nu mai puțin de 2.15 kg. Și am intuit bine, căci rigiditatea acestui cadru este una dintre cele mai mari pe care le-am măsurat anul acesta: 118 Nm/grad. Așadar, orice persoană, chiar și cu o greutate de 100 de kg, se va putea bucura de calitățile acestui cadru, fără ca acesta să flexeze în viraje sau atunci când pedalezi în sarcină.

Pe traseul de munte bicicleta s-a simțit greoaie, adică exact așa cum este. La deal, depui ceva efort pentru a ajunge mai repede către vârf, însă cele 3 kg peste greutatea unei biciclete de clasă medie, se face resimțită. De asemenea, trebuie să menționez că poziția pe bicicletă este una acceptabilă la deal, dar de preferat ar fi să renunți la cele două distanțiere ce află sub pipă: nu doar că este montată destul de sus, dar are un rise pozitiv mai mare, ceea ce răpește mult din sportivitate. Dacă ești genul care preferă să pedaleze în confort, atunci va trebui să lași totul așa cum a fost montat din fabrică.

Pe coborâri bicicleta își va face dinnou resimțită greutate și va trebui ținută în frâu. Ghidonul are o lățime la limită, de 660 mm, deși aș fi preferat fără discuții unul de 680 sau chiar 700, care cu siguranță s-ar fi potrivit mai bine pe această bicicletă. Faptul că ai ghidonul poziționat sus, va răpi din agilitate. Pe porțiunile drepte, greutatea roților de peste 5 kg afectează reprizele de accelerare, iar aici trebui să aduc în discuție și anvelopele care cântăresc mult. Înlocuirea ulterioară a acestora cu unele de vârf, vor reduce cel puțin 500 de grame de pe bicicletă.

Echipare

Dacă ar fi să găsesc un singur cuvânt pentru echiparea lui Response, acela ar fi: decentă. Față de concurenții premium, echiparea este similară însă prețul sensibil mai mic, iar față de concurenții non-premium, ceva mai mare (calculând cu o diferență de aproximativ 300 de lei). Pe bicicletă tronează un Suntour XCM cu blocaj, ce oferă o cursă de 100 de mm și așa cum am spus-o în repetate rânduri, este o furcă ce acționează mai degrabă pe denivelările mai mari, oferind un confort acceptabil. Când vine vorba de denivelările mai mici, furca este insensibilă. Iar vechea meteahnă a acestor o furci o regăsim și pe modelul de față: o greutate mare, de 2.7 kg.

Sistemul de transmisie cu 3 foi și 9 pinioane are în dotare un schimbător de pinioane Shimano Deore dotat cu tehnologia Shadow, asta însemnând că prin construcție, nu va depăși gabaritul bicicletei. În plus, este și rapid. Schimbătorul de foi provine din gama Alivio, iar manetele secvențiale din gama Deore, oferind și funcția de 2-way-release, cu ajutorul căreia poți coborî pinioanele acționând padela din ambele sensuri. Angrenajul provine tot de la Suntour, modelul XCM, care împreună cu Bottom Bracket-ul, pun pe cântar nu mai puțin de 1.3 kg. Foile în formatul 44/32/22, împreună cu pinioanele 11-34, oferă rapoarte suficiente, însă pentru urcările cele mai abrupte, n-ar fi stricat ca pinionul cel mare să aibă 36 de dinți.

Frânele instalate pe această bicicletă provin din gama Non Series de la Shimano, modelul M396, hidraulice. Dacă acest cadru tot este atât de potrivit persoanelor mai grele, n-ar fi stricat ca discul de față să aibă un diametru de 180mm. Frânele sunt suficient de capabile atâta timp cât nu te vei aventura pe coborâri foarte lungi sau foarte abrupte, căci nici suportul pentru deget nu este cel mai ergonomic.

Aminteam mai sus de roți, care trag în jos performanțele bicicletei cu ale lor 5.24 kg. Anvelopele Schwalbe Smart Sam din gama de intrare a producătorului german de anvelope sunt suficiente pentru drumuri care nu-ți solicită aptitudinile, însă virajele și aderența pe urcări, în special pe teren mai moale, nu-s specialitatea lor.

Nu în ultimul rând, trebuie să menționez elementele de confort: șaua este un pic cam dură pentru distanțe lungi, însă manșoanele cu Lock-On (le poți scoate foarte ușor cu ajutorul unei chei inbus) oferă confort bun pentru palmele tale. Totodată, ghidonul provine de la Easton, un brand premium, destul de rar întâlnit în acest segment de preț.

Concluzie

Diamondback Response se vrea a fi prima ta bicicletă rezonabilă de munte, amintind aici de cele menționate în introducere. Un lucru care-i reușește. Poziția nu este ceea ce m-aș fi așteptat, însă vestea bună este că mai poți face modificări asupra poziționării cockpit-ului. Este clar axată pe confort, dar spre deosebire de concurenții săi premium, vine cu câteva plusuri, în special la nivelul sistemului de transmisie. Este penalizată în final din cauza greutății mari, căci nu există probleme de funcționalitate, ci doar mențiuni asupra greutății mari a unor componente.

Date relevante

Greutate totală: 15.18 kg
Greutate cadru: 2.148 grame
Greutate roți*: 5.244 grame
Greutate furcă: 2.723 grame
Lățime ghidon: 660 mm
Greutate angrenaj: 1.332 grame cu BB
Rigiditate headtube: 118 Nm/grad
STW**: 55.1 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Recreațional, Cross Country
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 6/10

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma