Devron Vulcan R1.9 (2019)

Vulcanul a făcut ceva valuri când a apărut anul trecut. L-a testat și colegul meu Horațiu, care a fost încântat de realizarea românilor: în sfârșit aveam la dispoziție o bicicletă performantă, cu roți de 29 de inch, construită specific pentru competiții și maratoane. Anul acesta am decis să vedem ce are de oferit versiunea de bază a acestei biciclete, oferită pentru aproximativ 5.000 de lei (prețul poate să varieze ușor în funcție de magazin). Cum cadrul este același de anul trecut, rămâne să lămurim cum contribuie la performanța pe traseu diversele componente instalate pe bicicletă. De aceea, vom avea un review scurt, susținut de partea video, pe care o puteți regăsi mai jos.

Pe scurt:

  • hardtail cu cadru din aluminiu 6061
  • furcă pe aer cu o cursă de 100 mm și brațe de 32mm
  • preț de achiziție: 5.050 Lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru trasee montane, maratoane montane
  • poziție: sportivă
  • geometrie: echilibrată, atât pe urcări cât și pe coborâri

Cadru/Pe traseu

Cadrul lui Vulcan este adus la zi din punct de vedere tehnologic, cu mențiunea că nu utilizează un BB de tip PressFit, însă asta nu poate decât să ne bucure căci se poate demonta mult mai ușor. Are un headtube conic, prindere DirectMount pentru schimbătorul de foi (care ar putea primi cu un mic efort și unul de tip SideSwing), ax de 12mm care se înfiletează în cadru pentru prinderea roții spate și diverse porturi prin care sunt trase cablurile prin interiorul cadrului. Un port rămâne liber pentru instalarea unei tije de șa hidraulice, un mare punct în plus pentru cei care merg mai sportiv.

Cadrul lui Vulcan arată bine și agresiv, însă geometria nu este atât de agresivă pe cât se sugerează imaginea: 70 de grade pentru unghiul headtube-ului, un reach de aproape 426mm pentru dimensiunea L pe care am avut-o la test și un chainstay de 445mm. Asta înseamnă stabilitate mare și o agilitate dată de configurația deosebită și rar-întâlnită în acest segment, a cockpit-ului: ghidon de 760mm alături de o pipă de 70mm lungime. Cei de la Devron au vrut să găsească cumva balansul ideal între stabilitate și sportivitate, iar Vulcan prestează întocmai, însă după gusturile mele aș fi optat pentru un cahinstay un pic mai scurt și un headtube ceva mai slack. Dacă nu ești genul care să sară pe traseu peste fiecare rădăcină sau mal mai ridicat, atunci te vei simți perfect pe această bicicletă.

Echipare

Dacă ar trebui să compar Vulcanul cu alți competitiori, aș spune că prețul de achiziție se învârte undeva tot pe acolo. Cei care oferă bicicletele din acest segment la un preț mai mic, au alte minusuri, de regulă regăsite la nivel de tehnologie a cadrului, dar altfel Vulcanul nu este un lider de piață în ceea ce privește raportul echipare/preț.

Avem la dispoziție o furcă cu cartuș de aer, Recon RL cu o cursă de 100mm care lucrează mulțumitor și oferă un feedback bun pe traseu, frâne sHIMANO mt-501 (discuri 180/160mm), care sunt mai avansate decât omniprezentele MT-200 pe care le-am tot regăsit pe diverse modele de biciclete în 2019 și o transmisie 2×10 compusă dintr-un schimbător de pinioane Shimano XT (fără patină blocabilă – ShadowPlus din păcate, doar Shadow), un schimbător de foi Shimano Deore cu tragere de jos, un angrenaj Shimano Deore din generația precedentă și shiftere Shimano SLX. Toate acestea lucrează foarte omogen și precis, însă zgomotul produs de lipsa patinei blocabile a schimbătorului de pinioane poate deveni uneori deranjantă. Rapoartele sunt suficiente pentru orice tip de maraton. Nu uitați că la un moment dat, 2×10 era rege! Pentru durabilitate și lipsă de griji, liantul transmisiei este un lanț KMC X10, un motiv în plus să dormi liniștit noaptea.

Roțile, care pun pe cântar aproape 5.2 kg, sunt destul de grele. Vin însă cu butuci Novatec pe rulment (în formatul 15×100, respectiv 12x142mm, așadar non-boost), jante duble cu capse la nivel de nipluri și cu un set de anvelope WTB Ranger Comp în formatul 29×2.25. Nu sunt sigur dacă anvelopele sunt responsabile pentru greutatea mai mare a roților, căci nu le-am cântărit, dar tind să dau vina pe ele. Pe de altă parte, dacă aș locui doar la munte și aș alege trasee dificile pe orice fel de vreme, m-aș gândi serios să le înlocuiesc cu unele cu crampoane mai mari și aș păstra WTB-urile pentru competiții rapide, non-tehnice.

Video

Concluzie/Cui i se adresează

Dacă modelul testat anterior, R3.9, venea cu o transmisie 1×12 care nu se potrivește oricui, cel de față oferă aceleași calități ale cadrului însă se adresează mai degrabă începătorilor, în căutarea unei biciclete pe care se pot baza, fie că pleacă în ture montane sau participă la competiții. Astfel, Vulcan R1.9 deschide calea către cei care preferă turele recraționale, însă vor să pună mâna pe un astfel de exemplar. Prețul nu este atât de mic pe cât ne-am fi așteptat, dar dacă ți-o dorești atât de mult și ești dispus să aștepți, nu uita că prin toamnă începe perioada de reduceri.

Date relevante

Greutate totală: 13.20 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.010 grame
Greutate roți*: 5.180 grame
Greutate furcă: 2.061 grame
Lățime ghidon: 760 mm
Lungime pipă: 70 mm
Greutate angrenaj: 960 grame (+BB 100 grame)
Rigiditate cadru: 105.8 Nm/grad
STW**: 52.6

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Buna ziua, va multumesc pentru raspuns si apreciez foarte mult efortul Dv. Am analizat datele din link, tind sa cred ca dimensiunea potrivita va fi XL, va doresc o zi buna.

  • Buna ziua, va multumesc pentru promptitudinea cu care mi-ati raspuns, eu in principiu incercam sa aleg marimea corecta a bicicletei pentru mine (1.84 inaltime ,91 cm picior) cautand valori pentru dimensiunea noului cadru in aceeasi parametri cu dimensiunile cadrului bicicletei actuale. Singura valoare accesibila pentru dimensiune este lungimea seat tube-ului (480 si respectiv 540mm), eu fiind undeva intre cele doua.
    Tinand cont de faptul ca pipa cu care vine dotata bicicleta este de 70 mm , scurtarea ulterioara a cadrului este practic imposibila(daca aleg varianta de 54cm) , de accea gasirea lungimii cotespunzatoare pentru top tube este importanta. Alegand varianta de 48cm , in cazul in care va trebui sa instalez ulterior o pipa lunga face sa pierd manevrabilitatea si feeling-ul cadrelor de noua generatie. Acestea sunt neclaritatile care ma impiedica sa aleg marimea corespunzatoare. Orice sfat sau sugestie din partea Dv. , ar fiu utila pentru alegerea mea.
    Cu stima si respect Daniel

    9

  • Buna ziua, in calitate de client al acestui model, dupa numeroase cautari pe net nu am reusit sa gasesc date privind geometria acestui model.
    Magazinele on-line care comercializeaza Vulcan-ul(TOATE) la fel: habar n-au. Ma gasesc in imposibilitatea de a face un fitting profesionist . V-as fi recunoscator daca m-ati putea ajuta cu o informatie pertinenta.
    Multumesc anticipat.

    • Bună ziua, o parte din datele legate de geometrie sunt prezentate în articol. Ce anume v-ar interesa?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma