CTM Slash 1.0 (2013)

Slash este o denumire comună întâlnită în industrie, pe care aparent a adoptat-o și producătorul slovac CTM, în cazul 29er-ului de față. Am primit pentru test versiunea 1.0, cu echipare entry- spre mid-level, o bicicletă care se vrea a fi o companie plăcută pe potecile de pădure, pe dealuri sau pe traseele de munte mai puțin dificile. După un weekend petrecut cu CTM Slash 1.0 la munte, tragem concluziile. Este o bicicletă pentru plimbări recreaționale sau poate fi un candidat bun și pentru cursele de Cross Country?

Cadru/Pe traseu

Așa cum este de așteptat în acest segment de preț, Slash are un cadru cu țevi hidroformate, bine finisat la nivelul sudurilor și o vopsea de calitate. Nu s-au făcut experimente în ceea ce privește forma țevilor, singura caracteristică fiind construcția trapezoidală a acestora, lucru valabil atât pentru top tube cât și pentru down tube. Construcția contribuie la o mai bună rezistență la stres și elimină necesitatea utilizării unor ranforsări suplimentare în preajma head tube-ului, tradusă printr-o economie la capitolul greutate. Chiar și așa, cadrul lui Slash cântărește 1.88 kg, o valoare apropiată de unii concurenți premium.

Faptul că această bicicletă nu a fost gândită pentru curse ci pentru plimbări recreaționale stă în construcția head tube-ului, mai înalt decât la majoritatea bicicletelor pentru race pe care le-am testat anul acesta. Contribuie deci la poziționarea mai înaltă a ghidonului, iar tu vei sta pe bicicletă mai puțin aerodinamic, dar mai comod. În ceea ce privește controlul bicicletei, senzația oferită de această poziție are repercursiuni asupra agilității deoarece nu vei avea cum să exerciți o presiune prea mare pe roata de față. Pipa mai lungă și cele două distanțiere montate pe gâtul furcii sunt de asemenea responsabile pentru cele menționate mai sus. Și toate acestea în ciuda faptului că slovacii au optat pentru un unghi al headtube-ului de 71.5 grade, unul dintre cele mai agile de pe piață. Un plus este reprezentat de ghidonul Truvativ suficient de lat, de 680 de mm, care contribuie la un mai bun control pe coborâri.

La capitolul urcări, am fost mulțumiți de pozițiionarea seat tube-ului (sub un unghi de 73 de grade), însă, când vei fi nevoit să pedalezi la deal pe porțiunile cele mai abrupte, vei observa că se pierde din presiunea pe roata de față, iar trecerea peste unele obstacole nu pare a fi atât de controlabilă pe cât ai crede.

Rigiditatea cadrului de 89,7 Nm/grad este medie, atentând la valorile oferite de alte produse premium. Asta înseamnă că bicicleta poate fi utilizată și de persoane de peste 85 de kg și rămâne fermă în viraje, la schimbările de direcție sau la frânările bruște.

În ceea ce privește partea practică a cadrului ai la dispoziție două prinderi pentru bidoane, fără prinderi suplimentare pentru montarea unui portbagaj.

Echipare

Sistemul de transmisie este livrat cu un schimbător de pinioane SLX, care-și face treaba admirabil, dar care este ceva mai zgomotos decât schimbătoarele mai sus plasate în gamă. Pentru schimbarea foilor, este responsabil un Shimano Alivio, care se acționează ceva mai greoi din manetă. Anrgrenajul Shimano M521 (format foi 44-32-22) cu prindere Octalink cântărește 700 de grame, iar alături de Bottom Bracket-ul de 305 grame, se poate spune că au o greutate modestă. Cele 9 pinioane ale sistemului de transmisie sunt livrate cu un pinion mare de 32 de dinți și cu unul mic de 11 dinți, oferind rapoarte bune indiferent de terenul pe care pedalezi.

Furca cu comandă de Lock-Out pe ghidon provine de la Rock Shox, modelul XC 30 și oferă performanțe acceptabile pe teren denivelat, iar același lucru se poate spune și despre confort. Unii concurenți oferă același model de furcă, dar cu cartuș de aer, performanțele fiind în cazul acesta mai bune, în acest caz, costurile bicicletei fiind însă mai mari. Rock Shox-ul instalat pe Slash are reglaj de Preload și de Rebound, ambele funcționale și sensibile la schimbările pe care le efectuezi.

Când vine vorba de oprit bicicleta, frânele Shimano M395 își fac bine treaba atât timp cât nu este vorba de coborâri lungi. Discurile de 160 de mm își arată limitele pe coborârile abrupte, iar cu cât cântărești mai mult, cu atât ar trebui să te gândești mai serios să faci un upgrade al discului montat pe roata din față, trecerea la unul de 180 de mm fiind recomandată în acest caz. Dacă preferi traseele de pădure sau cele de pe dealuri, frânele acestea sunt potrivite.

Roțile sunt construite cu butuci Shimano (cu bile) și cu jante WTB. Par durabile, dat fiind faptul că am chinuit bicicleta și pe trasee cu pietre mai mari, iar coliziunile acestora cu jantele au fost inevitabile. Anvelopele WTB Wolverine în schimb, nu au fost neapărat pe placul nostru, datorită aderenței mai slabe oferite în viraje dar și datorită vitezei medii de rulare, dată aparent de distanțarea destul de mare a crampoanelor centrale. Pe porțiunile de urcare umede și abrupte, roata de spate a patinat de câteva ori, anvelopa nefiind suficient de capabilă să ofere aderența scontată. Dacă te consolează, faptul că sunt ceva mai late (2.2), contribuie la un extra de confort. Roțile cântăresc în total aproape 5 kg, deci nu te vor ajuta prea mult atunci când va fi nevoie să accelerezi rapid.

Șaua WTB Vigo Comp a fost suficient de comodă pentru tura montană de 50 km și am mai apreciat de asemenea cămășile Jagwire, care sunt livrate suplimentar și cu protecție, astfel încât acesta să nu se zgârie prea rău atunci când acestea se vor freca de cadru.

Concluzie

CTM Slash 1.0 este o bicicletă recreațională care oferă mult mai mult decât o face un entry-level, dar care nu este pregătită (încă) pentru curse. Greutatea este bună pentru segmentul său însă poziția pe bicicletă nu o recomandă pentru un control desăvârșit pe trasee mai dificile. Unele componente, precum anvelopele sau frânele nu sunt pregătite pentru un mediu dur. De aceea, recomandăm Slash-ul pentru toți cei care doresc o bicicletă mai rapidă, cu roți care să treacă ușor peste obstacole, cu un preț competitiv, dar care vor să admire natura într-un ritm nu foarte alert. Pentru aproximativ 400 de lei în plus, există și alternativa Slash 2.0, mai bine echipată la nivelul sistemului de transmisie, al furcii și al frânelor, dar cu același cadru vopsit diferit.

Date relevante

Greutate totală: 13.24 kg (fără pedale, pedalele – 382 grame)
Greutate cadru: 1.885 grame
Greutate roți*: 4.905 grame
Greutate furcă: 2.283 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.018 grame
Rigiditate headtube: 89.7 Nm/grad
STW**: 47.7

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma