Un aer cu totul nou adie acum peste riderii ‘de oras’ , odata cu aparitia in peisajul urban a bicicletelor fixed gear. Trend-ul vine de afara si vine tare! Privite la inceput cu suspiciune, fixie-urile incep sa se impuna unui numar crescand de rideri datorita simplitatii lor, a aspectului ‘purist’, dar mai ales datorita fiabilitatii lor. Aduc o abordare noua a conceptului de bicicleta de oras, care sa faca fata unui tip de utilizare cu totul speciala. Lipsa optiunilor este convertita intr-o calitate a ride-ului pecare cei care o incerca nu o uita !
Cadru /echipare
Bicicleta testata aici, Create, vine din patria fixed gear europeana, Londra. Motiv pentru care am testat-o evident pe pinionul fix.
Din start trebuie spus ca ea raspunde unui segment entry-level a ‘avizatilor’ care-si doresc un ssp/fixed (detine un butuc flip/flop, deci poate fi oricand folosita ca fixie sau normal prin intoarcerea rotii spate). Ce a dorit compania a fost sa ofere o rezolvare a cererii crescande de fixies printr-un cost de productie foarte mic, si s-o faca la scara industriala, cu o linie de productie de serie. Ceea ce le-a si reusit, cu relativ putine compromisuri, unele de inteles, altele nu.
Bicicleta are din start un punct „deasupra” altor biciclete urbane, si asta la propriu: butucul angrenajului e inalt, e pozitionat sus. Geometria de pista a cadrului ii confera o garda la sol inalta, ceea ce previne atingerea solului la curbe sau a bordurilor cand pedala este jos. De asemenea, pedalierul scurt, de 165 cm ajuta mult la acest bun „corner clearance”.
Tot din creatie i se trage si rigiditatea cadrului, construit din otel „hi-tensile” adica ceva ce intalniti indeobste la bmx, atunci cand nu e cadru de CrMo (Crom-Molibden, un aliaj de otel foarte rezistent care-si permite sa fie foarte subtire ‘in carne’ – este inima cadrelor de pista si sosea de traditie istorica, se lucreaza manual, etc…). De regula, cine vrea sa se dea pe fixie la nivel inalt, mai pune un ban si isi ia cadru CrMo, ca asa ceva e mai scump. La Create, rezistenta e asigurata de un cadru gros, foarte robust, dar cu un „balast” de vreo 2-3 kg. In sensul ca o fixie/ssp se invarte in mod obisnuit intre 8-9 kg, iar Create are 10,9 varianta small si 11,5 cea mare.
Asta e unul din aspectele care nu bucura foarte mult, incepe sa se simta ca un mtb cand nu esti pe ea. Tot dintr-un mtb pare a fi imprumutata si furca solida din teava sudata, care nu contribuie prea mult la eleganta bicicletei, cat la greutate. Lasand gluma la o parte, aceste furci sunt foarte populare intre tricksterii fixed gear, se zice ca n-au moarte! Create au doua variante: furca -teava dreapta cu drop-uri aplicate spre fata, sau furca directa din teava conica, ceva mai eleganta.
Apropos de variante, Create vine numai in 2 marimi, ceea ce ne readuce aminte de linia de productie. Cele doua variante, 59cm si 54cm acopera cu brio o plaja maricica de useri, dar daca esti mai putin din nastere, trebuie sa te reorientezi. Mai ai o alta constructie, tot la Create, un cadru de freestyle de 52 dar cu alt aspect si mai scump.
Compromisurile privind pretul mic al productiei apare si in detalii cum ar fi calitatea sudurii. Imbinarea tubulaturii e realizata prin sudura directa intre tevi, fara mufare exterioara, adica acele ‘mansete’ diverse ca forma care imbina tubulatura bicicletelor mai pretentioase. Dar nu pentru mufe iti iei bicicleta… Overall, designul Create este unul reusit, dovada ca in timpul testului a atras ceva priviri.
Asta datorita combinatiei puriste si inedite (prin zona asta) intre elementele cromatice: Cadrul argintiu deschis, jante foarte inalte bleu si anvelope + mansoane albe. De altfel, bike-ul respecta una din regulile estetice de baza la fixies, chestiune la care englezii au ceva experienta : delimitarea clara intre elementele ce compun bicicleta, care astfel pare sa zica: „uite ce simpla sunt, uite din ce sunt compusa” . Ceea ce e mereu de succes! Variantele cromatice disponibile acopera si ele o plaja mare de gusturi: mai seren, mai agresiv, mai sporty, mai nerdy…
Si butucii aduc un plus de variatii prin anodizari in diverse culori. Flansele lor mari, solide si rulmentii sunt atuuri de subliniat.
Privind dotarea bicicletei, gasim si aici compromisuri, in genere in limitele rezonabilului. Incepem cu aspectul neplacut, sa-l uitam mai repede: pedalele. Ceea ce pe site la Create gasim a fi „wellgo – world class pedals- aluminium” s-au dovedit a fi niste plastice uratele cu rama de aluminiu. Si nelalocul lor pe o fixie sau fie ea si singlespeed: vin cu rattrap-e tot de plastic ( +curele de prindere a piciorului – le-am demontat cat de repede fiind convins ca pe 90% din posibilii cumparatori i-ar indeparta din start, nefacand trick-uri) dar problema e ca pe partea opusa curelei calci suparator pe axul pedalei, nu pe platforma, care e retrasa. Aici nu am inteles compromisul Create. Chiar ieftina, merita totusi niste pedale. Pretul de fabrica (pt producator) difera nesemnificativ intre asa ceva si niste piese pe care le poti numi totusi pedale, si le poti folosi ca atare, fara sa-ti ramana in prima bordura atinsa. Impresia generala cu un asemenea ‘calcai al lui Ahile’ este a unui tanc indestructibil tras pe dreapta de o crenguta in senila…
Pe de alta parte, la self-esteem-ul Create vin insa in ajutor franele dual-pivot si manetele Radius usoare si eficiente. Aici piesele, desi ieftine isi fac datoria cu succes. Franele dual-pivot dau o forta de franare mai mare cu ajutorul unei parghii mai lungi fata de clestii obisnuiti. Ceea ce face ca si franarea sa fie mai nuantata, deci puternica fara a fi brusca. Clestii au un aspect cheap ( turnare nefinisata) , dar manetele ne-au parut chiar aratoase!
Pipa si ghidonul iarasi basic stuff, mansoane plasticoase, cam dure si fara aderenta.
Un alt aspect laudabil este folosirea jantelor inalte cu 2 ranforsari interioare de rezistenta. Jantele par a fi din alt film. Ar putea fi trecute mai degraba in categoria compromisurilor spre bine, cu un usor neajuns in greutate dar cu un castig imens in rigiditate. Sunt un punct forte al bicicletei, mai ales in orasul romanesc de azi, unde nu trebuie sa dai trick-uri ca sa-ti indoi rotile!
De altfel tot feeling-ul bicicletei este dur. Rigida, ceea ce cu riscul de a nu fi populisti, ne-a placut! Saua compenseaza bine, e comoda si din forma si moliciune.
Dar iarasi un punct sensibil si la roti : anvelopele foarte slabe Duro ( contradictorie denumire! ) , oricat ar fi de aratoase. Un singur skid (derapaj controlat – ceva foarte comun pe o fixie) erodeaza vizibil si ingrijorator guma. Nu am vrut sa incercam cat rezista, exista riscul sa facem pana. Ciclistii numesc anvelopa „guma” dar abia la astea am avut prima oara imaginea gumei de sters faramitata, din scoala.
Prin oras / Manevrabilitate
In ceea ce priveste calitatea ride-ului, lucrurile sunt impartite: La drum drept, distanta, chiar viteza, bicicleta se simte bine, riderul la fel. Rotile mari (28 inch) dar subtiri stiu sa manance drum. Pedalierul scurt e comod, nu faci miscari ample degeaba. Raportul 44/17 este bine ales pentru spor la drum. Unde ni se pare ca nu e chiar ” fix pe felie” este manevrabilitatea in viteze-unghiuri-spatii mici. Ca de pilda printre masini. Cazuri in care Create se simte a fi… mai lunga?! Cam asta era sentimentul. Iar urbea iti ofera obstacole, oameni, masini la tot pasul si minutul. Rareori pedalezi ‘intins’ 4-5 minute.
In trackstand (echilibru pe loc) se comporta bine, dar iarasi daca vrei sa mergi inapoi nu raspunde bucuroasa. Redevine grea si lunga. Senzatia de parcare a unui tir intr-un… camping.
Aici intervine un „ceva” greu de explicat ce tine de o mistica a fixie-urilor. Ceva ce transcende suma componentelor bicicletei si chiar calitatea lor! Nici greutatea nu are aici un rol covarsitor. Oare geometria? Dupa ride-test am intrat pe site la Create si am gasit acolo ceva ce mi-a raspuns la multe intrebari. Spun ei acolo „…defapt, fixie-urile nu sunt nimic alceva decat moda”. A fost ca un evrika pt senzatia pe care am avut-o mai tot timpul : oamenii nu au construit pe experienta, ci pe marketing. Abia din acel moment pretul lor mi s-a parut mare! Ca vechi rider de fixed ‘on daily basis’ m-am simtit lezat.
Ca sa contracarez cumva o asemenea blasfemie, am inceput sa recompun vechi truisme gen „daca era doar o fita, devenea cultura fixed ce e ea azi in lume de peste 20 de ani?” ; „daca nu era o calitate unica a ride-ului si a insasi deplasarii, a pasirii pe fixie, rezista atata, se mai propaga peste tot si devenea aproape o filosofie urbana?” „daca era doar moda, nu trecea demult ca insasi moda? , si atunci mai aveam azi Create care sa raspunda la aceasta ‘moda’? ”
Concluzie
Peste toate, am incercat sa vad totusi pe bune ce ofera concret bicicleta, si am pus in favoarea ei si faptul ca doritorii ei romani chiar s-ar putea sa o cumpere pentru alte motive decat ca e gandita ca fixie. Si oricum, de ce ai merge ma rog cu spatele? Intr-adevar, pe cine am vazut in oras cu Create mergea pe pinionul liber. Ziceam undeva ca fixies sunt biclele perfecte pentru control-freaks, fiind cele mai „manusa” biciclete. Dar accept ca nu toata lumea vrea sa se imbrace cu bicicleta cat s-o calareasca!
Pana la urma, bicicleta arata bine de la 3 m sau sub tine, si e „reliable”. Ceva din moda asta a simplitatii o face valabila, iar look-ul o ajuta. Aproape si pretul.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Eu mi-am luat un fixie de pe http://www.citybikes.ro. Nu prea se compara drumul in oras cu MTB-ul cu care mergeam si la concurs. Am reusit cu fixie sa scot 15 min de pe Mihalche pana la Timpuri Noi .
Am citit cu interes articolul, deoarece sunt interesat sa imi cumpar o fixie, iar Create mi se pare cea mai accesibila alternativa. Ar mai fi si modelele de la Felt, foarte atractive, insa, justificat din ce am citit mai scumpe. Apoi, noile Scott...
De ce am devenit brusc interesat de fixie? Nu prea mai imi convine sa imi folosesc bicicleta de competitii, Ideal Boommax prin oras, mai ales iarna, isi ia destula uzura la concursuri.
M-am convins teoretic ca un fixie e cea mai usor de intretinut bicicleta si nu mi se pare nimic stupid la a merge "conectat" total la bicicleta, mi se pare chiar o provocare incitanta! Iar trickurile pe fixie, la fel, o provocare care cel putin la un mers cu spatele si un mic skid, nu cred ca te solicita ca pe un... dirt rider!
Mai e apoi toata cultura urbana legata de fixies, la care vrand nevrand te trezesti ca vrei sa aderi, in care te regasesti, daca mergi zilnic cu bicicleta prin oras.
Asadar, sper sa va povestesc cum e pe un fixie!
@ Alex. Salut. si mie mi se par multe lucruri stupide, dar inainte sa le judec ma gandesc putin si ma informez. Altfel raman cu "parerea".
Imi pare rau ca esti asa neinformat. Daca ai cauta putin ai vedea ca sunt o groaza de tipuri si branduri de "coaster-ele", fie SSp, fie cu mai multe viteze in hub. Te las sa le cauti.
"Mai logic" dupa logica ta este sa nu ai bucurii legate de ceva anume decat daca esti un "adevarat" in domeniu?
Eu pedalez de peste 4 ani fixed si nu am facut ciclism 'adevarat' nici un minut. Doar 3-4000km/luna de ciclism neadevarat, din care aproape jumatate pe fix si anume prin oras si in jurul.
Imi cer scuze ca am o pasiune "stupida"...
As putea sa-ti spun multe legat de controlul pe fixie, de trick-uri, de senzatia de pasire, de parcurgerea spatiului pe frecventa cerebrala, de poezia alergarii fixed, de transa in care intri dupa 2-3 ore de pedalat, de endorfine,de senzatia ca bicicleta e continuarea perfect coerenta a lantului tau cinematic, lipsa oricarui moment de delay, etc
...dar tu oricum ai zice "stupid!" si ai continua confuziile, asa ca nu ma obosesc.
Pentru alte 'stupizenii' vezi blogul asta: FOTOCICLISM.blogspot.com
Fixie-urile mi se par stupide.
Daca esti ciclist "adevarat" si iti antrenezi picioarele pe una, da... dar daca nu, e doar stupid.
Single Speed-urile sau Coaster-ele sunt mai logice.
Oricum in afara de rarul Pegas sau Tohan, n-am vazut nici o bicicleta din categoriile de mai sus prin Bucuresti.
Arata foarte bine! Am vazut ca si in Bucuresti au inceput sa apara fel de fel de fixie-uri...