Avid X.0 (2011)

Gama de frâne Avid este cuprinzătoare, suficient de stufoasă încât sa te pierzi printre modele. Dar Avid X.0 are misiunea precisă, de a-ți oferi performanțe foarte bune într-un buget mai mic decât cel al frânelor de top Sram XX. Din punct de vedere al costurilor, frânele X.0 își găsesc locul între Elixir R și Elixir CR Mag, asemănarea cu aceasta din urmă fiind destul de mare. Nu și din punct de vedere al detaliilor: X.0 utilizează aluminiu pentru corpul manetei pe când corpul manetei lui CR Mag (predecesorul lui X.0) este realizat din magneziu.

Diferența de greutate între cele două modele este de doar 3 grame, X.0 fiind cel care atârnă mai greu pe cântar. Cu toate acestea, diferența este insesizabilă, iar prețul ceva mai scăzut (minus aproximativ 40 de euro) reușește să facă din X.0 o ofertă tentantă în clasa din care face parte.

Urmând tradiția casei Avid, frânele X.0 te impresionează de la primele ture. Cele 333 de grame ale sale (cu disc de 160 mm G3), le recomandă atât pentru probele de Cross Country cât și pentru cele de All Mountain. Le-am încercat forța pe o bicicletă full suspension pentru All Mountain, având ocazia să le probăm și pe coborâri mai dificile.

Pe respectivele segmente de traseu Avid X.0 au fost exploatate la adevărata lor capacitate, fapt care nu părea să le deranjeze prea mult, ba chiar deloc. Pe lângă faptul că oferă reprize de frânări impresionante, modulația excelentă iți permite să controlezi foarte bine puterea de frânare, astfel încât să eviți blocarea roților.

Pentru probele mai dure, recomandăm discurile de 185 de mm (G3), dar va trebui să accepți că acestea vor crește greutatea frânei cu cel puțin 70 de grame. Comparativ cu Avid Elixir R sunt mai rafinate și mai puternice, în schimb la puterea de frânare sunt depașite, de Avid Code. Dar să nu uităm totuși că Avid Code joacă în altă ligă.

Abundă în reglaje iar asta îți oferă numeroase opțiuni de a le seta, în funcție de propriile-ți preferințe. La fel ca la Avid Elixir CR, am intâlnit și pe X.0 tehnologia Contact Point Adjustment (întâlnită pe corpul manetei), tehnologie ce-ți permite reglarea distanței între plăcuțe și disc. Astfel, poți seta o cursă mai scurtă a manetei pentru un răspuns mai rapid dar și mai agresiv al frânei sau o cursă mai lungă pentru mai mult control.

Ergonomia manetei din carbon este excelentă, priza degetului pe pârghie fiind in mod natural, perfectă. Spre deosebire de modelele mai jos plasate în gamă, manetele lui X.0 nu au niciun joc inițial (vezi Elixir R), fapt care oricum nu era de așteptat în aceasta clasă de preț. Tehnologia Reach adjust este și ea prezentă pe X.0 și-ți oferă posibilitatea de a regla distanța pârghiei față de ghidon. Bineînțeles, fără a utiliza o cheie de imbus.

Se pot monta foarte facil pe bicicletă, datorită posibilității de a mișca furtunul independent de etrier. Maneta beneficiază de o clapă ce permite o montare și o demontare rapidă a manetei pe și de pe ghidon. Atenție însă, trebuie să respecți săgeata care-ți indică șurubul ce trebuie strâns cu putere! Odată instalate, reglajul este joacă de copii.

Poți opta pentru discuri de 140, 160, 185 sau 203 mm. Dacă primele două sunt potrivite probelor de Cross Country, ultimele două se pretează traseelor mult mai dificile dar și riderilor de peste 90 de kg. Discurile de 140 de mm nu oferă performanțe foarte bune, în ciuda faptului ca sunt disponibile/recomandate doar pentru partea posterioară.

În concluzie, Avid X.0 îți oferă toată puterea de frânare de care ai nevoie. Petrece o zi în compania lor și te vor cuceri. Cei de la Avid oferă modelul X.0 în patru teme coloristice diferite, așadar ai libertatea de a alege o nunață potrivită bicicletei tale. X.0 sunt de departe printre cele mai bune frâne ale anului. Modulația, reglajele, greutatea dar și performanțele excelente sunt calități care vorbesc de la sine.

Greutate : 333 grame (cu rotor de 160 de mm)

Utilizare : Cross Country, All Mountain

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma