Avid BB7 (2011)

Avid BB7 este dovada vie că poți obține o forță de frânare bună, fără a fi necesar să-ți montezi pe bicicletă un set de frâne pe disc hidraulice. Cum au reușit cei de la Avid să creeze din BB7 un model de succes dar și care sunt avantajele și dezavantajele utilizării acestei frâne, vom lămuri în testul de față.

Am beneficiat de aceste frâne în versiunea Road (disc de 210 mm pentru partea frontală și 160 mm pentru partea posterioară), însă diferența între acestea și BB7 MTN este una minoră și se face la nivel de detaliu. Pârghia instalată pe etrier este la fel de lungă pentru ambele versiuni, singura diferență este făcută de tragerea acestuia: în versiunea BB7 Road cursa este mai scurtă pentru a funcționa împreună cu manetele dedicate bicicletelor de șosea, ciclocross sau cursierelor pe când versiunea BB7 MTN beneficiază de o cursă sensibil mai lungă pentru a permite utilizarea manetelor pentru V-Brake-uri.

Iar dacă tot am amintit de manete, oricare dintre cele pentru V-Brake-uri sunt potrivite, chiar și de la Shimano, totuși pentru performanțe bune îți recomandăm manetele de la Avid, modelul Speed Dial (SD 7, SD SL sau SD Ultimate, acestea din urmă fiind și cele mai performante dar și cele mai ușoare).

Deși au un lever feel ciudat, care nu se aseamănă cu cel al unor V-Brake-uri dar nici cu cel al unor frâne pe disc hidraulice, BB7 prestează mulțumitor, sau chiar foarte bine dacă trebuie să le comprăm cu frânele mecanice pe disc oferite de Shimano sau Tektro. Modulția nu poate fi compartă cu cea a unor frâne hidraulice, dar în funcție de reglajele pe care le faci manetei, pentru scurtarea sau mărirea cursei, poți obține o cursă decentă a levierului care se poate opri chiar și la 50% din cursă.

Frânările repetate pe poteci de pădure sau teren ușor denivelat nu duc la apariția fading-ului în schimb frânările pe coborâri abrupte sau foarte lungi duc la supraîncălzirea discurilor, fapt ce determină o pierdere de putere sesizabilă. Dar nu semnificativă. Ceea ce mi se pare excelent pentru un set de frâne pe disc mecanice.

Avantajele lui Avid BB7 sunt clare: preț mic, întreținere minimă, greutate scăzută (mai scăzută chiar decât a unor frâne pe disc hidraulice), forță bună de frânare și durată de viață decentă a plăcuțelor de frână. Ca un mic secret, îți recomandăm instalarea unor discuri Avid G2 Cs în formatul 180 mm, suficient pentru partea frontală și 160 mm pentru cea posterioară. Acestea oferă datorită costrucției, performanțe crescute și rezistență mai bună la supraîncălzire pe traseele cu coborâri mai lungi. Atenție însă, nu toate magazinele comercializează aceste frâne cu discuri Avid G2 CS.

Pe scurt, experiența de peste 10 ani a celor de la Avid în materie de frâne pe disc mecanice, poate fi remarcată chiar și de un novice care va face o probă frânelor BB7. Sunt un bun exemplu al unui produs reușit iar concurența ar trebui să ia aminte sau chiar să-l folosească ca sursă de inspirație pentru modele viitoare. În fond, BB7 sunt cele mai bune frâne pe disc mecanice pe care le-am testat până în prezent.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salutare din Bacau, free riderilor!
    Merge daca pun discuri de R-160?
    Si inca ceva, legat de furca mea. Furca mea are 1 inch. Si am cercuri de 30 de mm.
    Ce inseamna 1 1/8 si oare imi va merge?

    • Salut, dacă ai adaptorul potrivit, funcționează. 1-1/8 se referă la diametrul gâtului furcii, cota este necesară la compatibilitatea cu cadrul, nu are nicio legătură cu frâna.

  • Eu cântăresc tot atât și cum îți spuneam, discurile de 160 de la Shimano au fost depășite la un moment dat de situație, pe porțiuni mai lungi și abrupte. Pe bicicleta personală folosesc disc de 180 pe față, fără alte discuții. Dacă mai ai întrebări, îți stăm la dispoziție.

  • In primul rand vreau sa va multumesc pentru promptitudinea cu care dati raspunsurile.
    De obicei ma dau mai mult pe asfalt cu furca blocata,ture lejere...stiti voi.
    Dar foarte rar mai urc si pe munte[va dati seama,pica pe mine...altii vin de la Bucuresti cu biclele in tren sa se dea cateva ture].
    Am 69 kg,iar bicla 12.5.
    Discul HS-X nu era pe stoc si in plus nu aveam de unde sa stiu ca G3 CS nu face fata,am crezut ca datorita faptului ca este atat de laudat intr-adevar este bun si este comparabil cu G2-ul de 180,dar se pare ca nu este.Chiar si asa baietii de la playbike au fost de nota 20 ca mi-au dat G3 CS,stiti si voi ca BB7 nu vine cu asemenea disc in pachet.
    Oricum il las asa,daca vreodata pot imprumuta un HS-X sa vad cum se comporta,da,dar de cumparat inainte doar bazandu-ma pe review-uri,never.

  • Salut George! Chiar de curând am testat o bicicletă dotată cu frâne Shimano cu discuri de 160 de mm, iar pe trasee destul de lejere din punctul meu de vedere, pe secțiunile de coborâre, frâna se încingea puternic. În acest sens am recomandat un upgrade la un disc de 180 mm. Dacă-mi spui că faci coborâri la munte, e clar că discul de 160 este subdimensionat. Mai depinde iarăși cât cântărești. Dacă ai 80 kg sau peste, din nou, discul nu prea are cum să facă față. Cei de la Avid au scos recent un disc nou, cu spider din aluminiu, HS-X se numește, care contribuie și mai mult disiparea căldurii (dat fiind spider-ul din aluminiu - asemănător cu Ice-tech-ul de la Shimano).

  • Si binenteles cand se incinge,apare imediat fadingul.
    Nici sa nu va treaca prin cap ca discul nu ar fi original,a fost cumparat personal de la playbike din Brasov impreuna cu frana.
    O rectificare;discul Shimano care il aveam inainte era SM RT52.
    PS:ce insemna pentru dvs coborari abrupte sau foarte lungi?daca cunoasteti traseul precizat de mine mai sus,in ce categorie l-ati incadra?sa imi fac si eu o idee.....

  • De cateva luni folosesc pentru partea frontala BB7 cu un disc Avid G3cs de 160 mm[furca nu pemite de 180].De obicei nu ma dau agresiv,dar locuind in zona de munte,cu toate ca se spune despre acest disc comparatriv cu modelul vechi ca are o capacitate mai buna de disipare a caldurii,eu nu prea sunt de acord cu acest lucru.
    Dupa o coborare mai lunga de 800m-1km,sau cine a fost la Busteni,de la cascada Urlatoare in Poiana Tapului,discul se incinge foarte puternic,practic fiind imposibil sa il atingi cu degetul cand ajungi jos.
    Este normal asa ceva?Chiar si dupa o coborare de la Hotel Silva pana jos in Busteni,acesta se incinge destul.
    Inainte am avut Shimano Br m465[tot mecanica] cu disc SM RT51,dar nu se incingea atat de tare,sa fie oare pentru ca avea placute resin?
    Revenind la BB7, frana este reglata ca la carte,discul nu atinge deloc.
    Intrebare:unde este capacitatea mai buna de disipare a caldurii la G3 CS?Eu "n-o vad" deloc,dimpotriva se incalzeste de cred ca realizatorul emisiunii"Tehnici esentiale de supravietuire",Bear Grylls ar putea aprinde usor focul cu el.
    Credeti ca cel de 180 mm nu s-ar fi incalzit la fel?
    Stiti ce cred eu...totul este marketing,de fapt pe asta se bazeaza totul in ziua de azi.

  • Sincer, nu aș cumpăra nimic de pe ebay, mai ales de la Chinezi. În ultima vreme au apărut foarte multe falsuri, deci nu m-aș arunca la super oferte.

  • Salut! A cumparat cineva acest model de frane de pe ebay, de la chinezi ? Or fi OK ? Se ofera 2 bucati etrier si adaptoare plus 2 discuri G3 (de 160mm cred) la vreo 300 lei cu totul. Pretul e cam la jumate de ce gasesti pe la noi. Mersi

  • Da, se poate remedia in service cu solutii speciale de curatare (cei care le poseda, cei care nu vor utiliza probabil ceva improvizat - important este sa functioneze). In oricare din variante ar trebuie sa scapi cu maxim 10 - 15 Lei. Stiu pe cineva care a curatat lichidul de frana de pe disc cu alcool izopropil.

  • Salut am niste frane Avid BB5.A cazut niste ulei pe discuri si au intrat si in placute.Franarea este foarte slaba pot sa zic ca aproape inexistenta. Se poate remedia cat de cat la un service specializat. Si cam la ce preturi sa ma astept?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

3 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

4 zile in urma

Noul Yeti SB165: acum în format mullet

O delectare pentru priviri acest nou SB165, mai ales în culoarea această albastră. Odată cu adăugarea unei roți de 29…

4 zile in urma