Aceste furci sunt întâlnite pe bicicletele low-cost, dar și pe cele mai vechi. Montarea unei furci cu gât de 1 inch este o idee mai complicată decât montarea unei furci 1 1/8 inch, însă nu implică nicidecum un efort considerabil. Vei vedea în acest articol cum se desfășoară procesul de montare.
Pasul 1: se presupune că te-ai interesat în prealabil ce fel de standard utilizează headtube-ul cadrului tău. În acest moment, cele mai răspândite standarde sunt de 1 inch, 1 1/8 inch, 1 1/8 – 1.5 inch (conic, mai subțire sus, mai gros jos) și 1.5 inch. Furcile ieftine cu suspensii construite pentru bicicletele low cost nu se numără printre cele mai strălucite variante atunci când trebuie înlocuite, de aceea, poate ar fi indicat să cauți pe site-urile de anunțuri, o furcă mai veche cu gât de 1 inch, dar de la un producător renumit.
Pasul 2: pentru operațiune vei avea nevoie de un ciocan din cauciuc și de o sculă specială necesară introducerii cuvetei pe furcă.
Pasul 3: unge cu vaselină locul în care conul intră pe gâtul furcii. Introdu conul, apoi scula specială pe gâtul furcii.
Pasul 4: lovește până ce conul intră pe furcă. Fixează conul astfel încât să intre uniform (să nu fie mai ridicată într-o parte sau mai lăsată). În timp ce lovești ușor, poți verifica dacă conul intră drept. Dacă intră complet, la final se aude un sunet metalic.
Pasul 5: se presupune că după demontarea furcii inițiale, coroanele au rămas fixate pe cuvete. Este recomandat să dai jos coroanele, să le cureți și să le ungi cu vaselină. Introdu furca în locul ei.
Pasul 6: înșurubează conul. (TIP: dacă după primele 3 ganguri se înșurubează mai greu, înseamnă că ai înșurubat-o greșit). Strânge cu mâna până ce nu mai există joc în ansamblu.
Pasul 7: introdu șaiba de siguranță și dacă este cazul, suportul pentru catadioptrie sau pentru frânele cantilever.
Pasul 8: înșurubează până la capăt și ultima piuliță. Fixeaz-o ferm cu o cheie de 24. Dacă gâtul noii furci este mai lung, iar după strângerea piliței de sus mai rămâne un spațiu, va fi necesară o șaibă de siguranță suplimentară. Dacă șaiba nu compensează, trebuie tăiat gâtul furcii.
Pasul 9: introdu și tija de ghidon, iar apoi poți începe probele. Mișcă de ghidon stânga-dreapta și cu frâna de față acționată, împinge și trage de bicicletă. Dacă ghidonul se mișcă prea greu stânga-dreapta înseamnă că conul de jos este prea strâns. Va trebui s-o desfiletezi un pic (aprox. 1/2 tură), strângând apoi și piulița de sus. Dacă furca are joc, înseamnă că piulița de jos mai trebuie strânsă. Pentru a desfileta conul de jos, va trebui să slăbești piulița de sus.
Fiind vorba de componente înfiletate, ai posibilitatea unui reglaj fin. La final, trebuie să ai un ansamblu care se mișcă liber dar fără joc. În cazul în care schimbi cuvetele verifică întreg ansamblul după câțiva kilometri parcurși. TIP: cum conul de jos nu permite fixarea cu ajutorul unei chei fixe, utilizează o cârpă și un mox pentru a contra conul și piulița de sus între ele, asigurând astfel o fixare și mai bună.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Bună, o intrebare......am o bicicletă, cei drept putin mai antică dar care merge impecabil si la care tin fozrte mult dar la care din păcate furca cam incepe sa mă lase si as vrea sa o schimb. Eu in prezent am o furca cu filet pentru cadru cu dimensiunea de 1 1/8. Am gasit multe modele de furci dar din păcate putine care sa aibe si filet. Acum problema....daca cumpăr o furca ce nu are filet ce ar mai trebui achizitionat in afară de pipă ca sa o pot monta pe cadrul meu(cadru 1 1/8)....mulțumesc
Nimeni nu mă poate ajuta cu un răspuns?
Salut!Am si eu o bicicleta ca cea din folosita in articol si are anvelopele de 26x 1.95.Vreau sa-i cumpar unele de marime 26x2.35 . Ar avea vreo problema cu bicicleta ( de exemplu sa nu dejanteze, sa incapa prin bascula si sa incapa printre bratele franei , am frane V-brake). Daca sunt prea mari ar fi bune unele de 26x2,10? Uite link-ul cu anveopele noi pe care vreau sa le cumpar: http://www.marosbike.ro/anvelope-26-inch/anvelopa-kenda-26-2-35-k887-kinetics.html , vreau sa cumpar unele cu balonaj mare , profil agresiv , dar sub 40 ron anvelopa.
Gabytzu22 - se scoate si cuveta care e pe furca si alta noua intra putin mai greu ...
eu nu inteleg poza de la pasul 4..nu inteleg care este rolul acelui con..Eu am demontat furca bicicletei mele si dupa am pus-o la loc dar pentru a vedea ce si cum.si pasul 2,3 si 4 la mine nu sunt valabile,eu ca sa-mi montez furca cu gat de 1'' incep de la pasul 5
am o problema. dupa montarea furcii, ghidonul "trage" spre stanga (daca imping bicicleta de sa, in 2-3 metri deja se duce spre stanga) si nu inteleg de ce (ambele roti sunt pe aceeasi linie, sunt centrate).
Salut.Sunt nou in lumea bicicletelor si am o intrebare:la BMX-ul meu,sub pipa sunt niste rotite pe care nu le pot scoate.Daca cineva poate sa-mi spuna denumirea lor,la ce sunt folosite si cum se demonteaza\monteaza la BMX as fi recunoscator.Multumesc anticipat!
In legatura cu linkul dat mai sus de Radu-M-Cristian pentru Florin...ai idee gatul furcii vine gata cu filet sau asta trebuie facut dupa?Spre curiozitatea mea am vazut furci cu suspensie care in capul tijei nu aveau filet deloc.....
Salut.Vreau sa-mi construiesc o bicicleta gen chopper.Stie cineva unde pot gasi piese pentru asa ceva?
Salut.Se poate schimba acesta pipa clasica cu tija cu una reglabila sau trebuie schimbata furca? Am o cursiera clasica si as vrea sa ii pun o pipa noua mai scurta.
Multumesc Radu pentru exemplu ,este cu adevarat tentanta ca si pret.