Ghidonul are joc? Există soluții simple!

Jocul din ghidon poate avea mai multe cauze și nu este propriu-zis din ghidon ci resimțit în ghidon. În ghidon se transmite o mișcare dură, metalică, ca și cum ceva ar fi desprins, iar aceasta provine de obicei din cuvete. Poate fi de asemenea verificat foarte simplu, prin acționarea manetei de frână de față în timp ce împingi și tragi de ghidon, exact cum poți vedea în imaginea de mai jos.

Jocul poate fi și din brațele furcii, de aceea este bine să verifici ducând mâna dreapta în preajma cuvetelor, iar dacă acolo nu sesizezi nicio problemă, pe brațele superioare ale furcii. Nu confunda cu jocul plăcuțelor, care pentru unele frâne este cât se poate de normal. Acesta este în orice caz foarte mic și insesizabil atunci când pedalezi. De asemenea, dacă jocul nu este din plăcuțe atunci poate fi din etrier, care nu este bine prins de furcă. Jocul din ghidon deci poate avea cauze multiple, dar cea mai frecventă este cauzată de strângerea necorespunzătoare a pipei.

Cum rezolvi problema: în principiu, jocul este cauzat de capacul care fixează tija de ghidon (pipa). De aceea, în primul rând, trebuie să desfaci cele două șuruburi care prind pipa de steerer-ul furcii. Apoi, din aproape în aproape, strânge șurubul superior al capacului care fixează pipa. După ce strângi un pic, ține iarăși frâna de față și verifică dacă cuvetele mai au joc. Atenție, nu strânge prea tare, căci în caz contrar ghidonul se va mișca foarte greoi stânga-drepta. Așadar, asigură-te că direcția este cât se poate de ușoară, iar jocul eliminat. Dacă totuși nu mai ai joc și ghidonul se învârte greoi, ar putea fi coroanele de vină, pe care este bine să le verifici. Cele pe rulment sunt foarte durabil și nu pun în generale probleme la o exploatare normală, însă cele pe coroane se pot sparge în timp.

După ce ai strâns atât cât trebuie șurubul capacului superior (atenți, nu îl strânge la maxim), apoi urmează să poziționezi pipa drept față de roată (să formeze o linie), apoi strânge din aproape în aproape cele două șuruburi. De obicei este bine să respecți valorile de strângere în Nm de pe aceasta (dacă există). Nu strânge extrem de puternic deoarece pipa este construită din aluminiu (sau carbon) și poți distruge filetul.

În cazul în care jocul este din furcă, trebuie să mergi de urgență într-un service specializat. Dacă jocul este din etrier, strânge-l încât să-l fixezi ferm. Și în cazul etrierului, nu este recomandat să strângi extrem, deoarece poți distruge filetul și compromite furca (va trebuie să schimbi lower-ul).

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Cand incerc sa slabesc partea de sus a furcii de care este legata ghidonul, nu pot sa slabesc, e tocita partea aia in care bagi imbusul, cum fac sa rezolv?

    • Vă referiți la șurubul care prinde capacul de sus (ce acționează asupra pipei)? Dacă se învârte în gol atunci este destul de dificil căci trebuie tăiat cumva ca să iasă (șurubul). Dar cum se face, nu am nici cea mai vagă idee, nu am mai auzit până acum de această problemă. Acel șurub de sus oricum nu se strânge cu forță, de aceea nici nu a fost cazul de un șurub blocat sau cu filetul stricat. Problema este că nu există acces pentru a fi tăiat, trebuie încercată eventual o tăiere sub acel capac.

  • Buna ziua, am o mica problemă la un mtb Cube , se simte un mic joc in ghidon si este posibil sa fie din cuvete , exista vreo cheie cu care se desface ? Trebuie sa merg la service neapărat sau o pot face acasa ?

  • Va salut! Va rog ajutati-ma!
    Am o problema grava cu un mtb destul de vechi. Pur si simplu in conditiile in care roata este blocata, pot sa ma joc cu ghidonul fara sa ma fortez prea tare...ce ar putea fi? Taicamio zice ca ar fi surubul cu piulita conica din interior care bag de seama ca se cheama "pipa" si cel mai important...cum aflu dimensiunea pipei de care am nevoie... au dimensiune standard? Ciudat este faptul ca ghidonul nu se misca atunci cand sunt in miscare...cel mai des mi se intampla sa se strambe atunci cand zvacnesc un pic de roata in gol(aer)...de exemplu, cand vreau sa plec de pe loc si roata nu este aliniata cu ghidonul in linie si incerc sa "azvarl" roata...nu stiu daca m-am facut inteles. Va multumesc anticipat pentru orice lamurire!

  • salut va rog ajutatima ,,,cum se numeste piesa aceaia din interiorul tijei de la furca arata ca o floare
    cum se numeste ??piesa

  • Va salut, am nevoie de un sfat; am desfacut acel surub al capacului superior si suruburile pipei pt. a alinia pipa cu roata fata, nu stiu daca am facut bine, apoi am procedat conform sfaturilor de mai sus, ghidonul se roteste usor, nu are joc dar capacelul acela( cu scris pe el) in centrul caruia este surubul cu cap hexagonal nu se mai aseaza corect ramanand in partea superioara dinspre ghidon un mic spatiu suficient cat sa intre usor apa; aprecieaz sfaturile oricaror cunoscatori , multumesc ! Mentiuni : bicicleta este un Giant Talon 2 2014 , headtube cilindric nu conic, 1-1/8

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Prologo lansează noile șei Dimension EVA și Scratch EVA pentru cicliste

Produsele pentru ciclism dedicate bărbaților, sau cele unisex, nu se potrivesc tot timpul și femeilor. Și, cu atât mai mult…

o săptămână in urma

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

2 săptămâni in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

3 săptămâni in urma