Cum se monteaza o frana pe disc hidraulica?

Montarea unei frane pe disc hidraulice nu trebuie sa te sperie, deoarece se numara printre operatiunile cu un nivel scazut de dificultate, pe care le poti efectua la o bicicleta. In fond, trebuie sa montezi maneta pe ghidon si etrierul pe furca. Cum poti realiza aceasta operatiune cu succes, iti explicam in acest articol.

Am ales o frana hidraulica pe disc Shimano M486, deoarece echipeaza multe modele de biciclete, fiind o componenta raspandita pe piata. Aceasta beneficiaza si de un adaptor pentru prinderea pe furca. Atentie insa, nu toate franele hidraulice pe disc au nevoie de respectivul adaptor si se pot monta direct pe bratul drept al furcii.

Pasul 1 : In poza se regasesc componentele franei pe disc care-ti sunt livrate in cutie in momentul achizitionarii acesteia. Aici regasim maneta de frana legata de etrier prin cablul de frana (furtun), discul (rotorul), adaptorul pentru furca, doua suruburi pentru prinderea adaptorului, doua suruburi pentru prinderea etrierului si sase suruburi pentru prinderea discului de butucul rotii.

In prima instanta va trebui sa montezi discul pe butucul rotii. Acesta ar trebui sa fie deja dotat cu gauri specifice prinderii discului, in caz contrar inseamna ca modelul detinut de tine nu este compatibil cu franele pe disc, ci cu cele pe janta. Cele sase suruburi corespund gaurilor de pe butuc si de pe disc.

Acestea trebuiesc introduse in forma de stea, adica va trebuie sa le inserezi si sa le strangi pe diagonala (opuse unul fata de celalalt).

Va trebui sa strangi ferm doar la final, dupa ce le-ai introdus pe toate, in ordinea specificata mai devreme.

Pasul 2 : Odata ce ai prins discul de butuc, va trebui sa montezi roata pe furca pentru a continua operatiunile. Acum, este momentul sa instalezi maneta pe ghidon. Asigura-te ca desurubezi suficient maneta pentru a intra fara probleme pe ghidon. Impinge-o spre interiorul ghidonului atat cat consideri ca este necesar.

Cu cat aceasta este impinsa spre interiorul ghidonului cu atat va fi actionata cu mai putine degete. In functie de modelul de frana, eficienta acesteia scade pe masura ce este actionata cu mai putine degete.

Astfel o poti regla pentru doua sau trei degete, dar si pentru unul singur. Aici depinde de dorintele fiecarui rider in parte. Nu o strange definitiv, deoarece s-ar putea s-o mai regelzi dupa finalizarea instalarii sistemului de franare. Introdu si mansonul pe ghidon. In mod normal, vei intampina dificultati in inserarea acestuia deoarece trebuie cumva lubrifiat.

NU folosi vaselina sau ulei ci doar apa. In cazul in care din greseala ai introdus vaselina, va trebui sa-l scoti si sa-l cureti : atat mansonul cat si ghidonul, deoarece nu-ti va oferi niciun fel de aderenta cand vei strange ghidonul in maini.

Tot la acest pas, poti monta si cheita de roata, stransa tot provizoriu.

Pasul 3 : A sosit momentul montarii etrierului. In prima faza, va trebui sa montezi adaptorul pentru etrier, daca acesta ti-a fost livrat in pachetul franei pe disc.

Este o operatiune foarte usor de efectuat, deoarece acesta beneficiaza de doar doua suruburi. Strange-l ferm de bratul drept al furcii.

Atentie la adaptor, acesta trebuie sa aiba marcata pe el, dimensiunea discului pentru care a fost conceput. In cazul nostru pe adaptor era trecuta specificatie : 180 mm Rotor Only.

Apoi, va trebui sa montezi etrierul in sine, pe furca. Si acesta are doua suruburi de prindere. Pe acestea insa va trebui sa le strangi foarte putin, astfel incat sa lasi un mic joc etrierului.

Acesta este necesar pentru reglajele finale ale franei pe disc hidraulice.

Pasul 4 : Ultimele operatiuni pe care va trebui sa le efectuezi se refera la reglaj. Actioneaza maneta de frana pina la capat, apoi strange ferm suruburile cu care etrierul este prin de furca. In mod normal, acesta ar trebui sa se auto-regleze. In caz contrar va trebui sa misti de etrier stanga-dreapta pina ce placutele de frana nu mai ating discul.

Atentie si pe viitor cand montezi roata de fata sau de spate : exista riscul ca discul sa nu „intre” fix intre placute si sistemul de franare poate fi afectat negativ.

Acum, asigura-te ca strangi ferm si roata. Poti testa daca totul este instalat corect, prin invartirea rotii. Daca placutele nu ating discul, inseamna ca operatiunea ti-a reusit cu succes. Daca placutele ating discul, va trebui dinnou sa slabesti etrierul pentru a-l regla, pozitionandu-l spre stanga sau spre dreapta. Iti recomandam prinderea cablui de frana (furtunului) pe potcoava furcii pentru a nu exista niciun risc de a-l agata.

In functie de furca pe care montezi frana pe disc, aceasta are unul sau doua lacase de care se poate prinde furtunul.

Montarea franei de disc pe spate (bascula) se efectueaza asemanator, cu mentiunea ca trebuie respectat traseul cablului de frana pe cadru. Partea din spate a bicicletei (doar cadrele pentru franele pe disc) beneficiaza de asemenea de prindere pentru etrier si/sau adaptor.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut, am frane hidraulicepe bicicleta, si la o vizionare mai atenta am observat ca daca apas pe frana, placutele imping discul spre roata cam 1mm . Este normal sa fie un mic joc acolo? Nu face pe toata suprafata de franare.

    • Probabil că discul şi plăcuţele nu sunt corect aliniate. Pentru o aliniere bună, trebuie slăbite şuruburile de la etrier, apăsată maneta de frână puternic şi, cu maneta apăsată, strânse şuruburile la loc. Dar nu funcţionează chiar întotdeauna, uneori e nevoie de reglaje mai complicate. Ar putea de asemenea să fie un piston blocat, trebuie urmărit dacă se mişcă ambele plăcuţe, dacă nu e nevoie de un service complet al frânei, cu demontare.

  • Am o bicicleta Rockrider340 ai as vrea sa stiu daca se poate monta cu un adaptor frana cu sisc hidraulic pe spate intrucatnu are acolo cele soua aupirturi pentru acest scop decat furca. Prin "se poate" vreau de fapt sa intreb daca este indicata varianta cu adaptorul si daca estw sigura. Nu compromite integritatea cadrului ? caci banuiesc ca vor fi necesare gauri cu bormasina in cadru ... Va multumesc anticipat

  • Daca am apasat frana hidrauluca cand nu era roata cu discul montata pe bicicleta ,ce trebuie sa fac ca sa departez inapoi placutele pentru a monta roata?

  • Mi-am luat un focus cypress series, si am desfăcut roata din fata, si de atunci discul imi atinge......ce trebuie sa fac? Multumesc

  • Salut, am achizitionat o bicicleta sh cu frane hidraulice, mentionez ca inainte bicicleta a stat destul de mult in umezeala nefolosita. Din pacate franele sunau foarte tare si franau foarte prost, le-am desfacut, am curatat placutele si discurile iar dupa o coborare mai agresiva frana pe fata a inceput sa fie mai eficienta si sa nu mai scoate zgomot, pe spate trebuie sa trag cu forta de maneta sa blocheze roata si e foarte galagioasa. Sunt cam dezamagit, manetele prind foarte sus si trebuie actionate cu forta mare sa fie eficiente. Ce le pot face sa fie mai eficiente si maneta sa prinda mai jos si bine inteles sa nu mai sune asa urat?Multumesc

  • @tzepesch - salut, ma intereseaza si pe mine sa fac acelasi lucru la bicicleta mea (tot un RockRider 5.1) - poti sa-mi dai niste detalii legate de piese in principal - de unde le-ai luat, cat au costat... dinastea?

  • AM MONTAT frana pe disc spate, cu adaptor. Lucrarea a fost facuta in colaborare f buna cu SPORTWIN, cu mecanicul de acolo, Dan. Eu i-am zis ce vreau sa fac, mi-a vazut proiectul si pana una alta lui i-a picat fisa! adaptor de disc de 203 (parca), pt spate! Gaurile din cadru s-au modificat putin, majorandu-se f putin si s-au filetat. Adaptorul s-a polizat spre interior putin pt a permite suruburilor de la disc sa treaca. Etrierul a picat PERFECT din prima.
    Prima poza e aici http://img338.imageshack.us/img338/4016/dsc0177bbi.jpg?login_error=2 . Urmatoarele vor veni in curand.
    Repet, ii recomand calduros pe cei de la SPORTWIN (www.sportwin.ro) pt treaba facuta, pe Dan, mecanicul pentru rabdarea avuta, ingeniozitate si pricepere. Chiar daca e BB5, franele tin foarte bine. Spatele trebuie sa se rodeze putin.
    Fierul supus chinului este B'TWIN ROCKRIDER 5.1 (DECATHLON)

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

5 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma