Cum schimbi setările furcii cu ajutorul distanțierelor

Despre distantierele din camera de aer, ce rol au si de ce exista

De data aceasta vom vorbi despre asa numitele distantiere pentru camera de aer din furcile voastre. Cu siguranta daca ati avut vreodata furca pe aer, poate ati fi vrut sa faceti anumite modificari legat de felul in care aceasta se comprima sau tradus altfel, cum se simte. Una din cele mai comune dorinte pe care le au biciclistii sunt legate de taria amortizoarelor (preload). Este sau nu corecta?. Aceste aspecte sunt rar satisfacute, pentru unii niciodata. Ei bine, evolutia cartuselor cu aer ale furcilor si amortizoarelor a venit la pachet cu o idee practica. Asa numitele volume spacers, Bottomless Tokens asa cum le-a numit RockShox sau pur si simplu haideti sa le numim distantiere pentru camera de aer.

Acele distanțiere roșii/albe se numesc tokens.

Fiecare producator si-a gasit o abordare diferita pentru forma lor si pentru cat de simplu este sa le utilizezi. Cand cauti sa scoti performantele maxime si simti ca trebuie sa mai modifici ceva la furca sau la amortizorul tau de spate aceasta este cea mai la indemana solutie. Dupa cum vedeti unele se infileteaza, altele se gliseasa si nu in ultimul rand exista chiar si sisteme care pot modifica setarile din exterior, fara a mai demonta capacul de aer a camerei. Un exemplu clar este cartusul produs de MRP.

Sa ne reamintim faptul ca sistemele pe aer au inlocuit cu succes in ultimii ani arcul pe piata amortizoarelor si incep sa capete teren si in auto si moto din cauza greutatii reduse pe care le ofera, cel putin pe piata mid-end si high-end. Piata low-end se pare ca va functiona pe arc cat timp va exista, nu sunt optimist in sensul acesta.

Ce fac mai precis aceste mici piese din plastic cu care ne jucam? Ele au rolul de a micsora volumul de aer pe care pistonul il comprima. Cu ajutorul lor va personalizati furca in functie de stilul vostru de dat, fie el agresiv sau mai domol, respectiv o furca mai tare sau mai moale. Cei care iubesc arcul si vechile trend-uri, vremuri in care furcile erau moi precum canapeaua pe toata cursa lor, isi vor dori cat mai putine distantiere ca furca sa-si pastreze o “liniaritate” cat mai mare a fortei de comprimare. Altii isi vor dori o furca cat mai sportiva, adica mai tare iar altii isi vor dori o combinatie dintre cele de mai sus. Ca sa nu ne doara capul prea tare voi incerca sa fiu cat mai precis in a ilustra care sunt diferentele printr-un simplu grafic.

Un scurt ghid al distantierelor ar fi in felul urmator:

Dupa ce v-ati gasit presiunea potrivita (setati SAG-ul corect) puteti umbla sub capacul de aer insa nu inainte de a desumfla furca sau amortizorul! Cu fiecare distantier adaugat, scadeti presiunea cu aproximativ 10 psi pentru a pastra taria pe primele doua treimi ale cursei sau reluati setarea SAG-ului.

Vrei o furca tare si totusi sa mearga fin pe prima parte a cursei? Atunci ai nevoie de presiune cat mai mica si cat mai multe distantiere. Ai putea avea nevoie si de mai multa forta in maini in cazul in care dai un drop. Furca va fi tare pe finalul cursei.

Vrei o furca care absoarbe aproape tot ce ii sta in cale? Pune presiune putin mai mare si scoate toate distantierele. In acest caz ar trebui sa te folosesti si de reglajul de compresie al furcii, cel albastru, pentru ca altfel la franare s-ar putea sa folosesti prea multa cursa (brake diving).

Observam ca arcul are cu totul alte caracteristici decat aerul. Proportiile de crestere sunt destul de echilibrate (liniara) insa pentru aer lucrurile stau putin diferit. E nevoie de o forta mult mai mare din exterior pentru a comprima furca pe ultima parte a cursei. Pentru a pastra felul in care furca se simte pe prima jumatate a cursei trebui sa micsoram presiunea in functie de cate token-uri adaugam. Cu cat punem mai multe cu atat scoatem mai mult aer.

Atentie pentru cei care au RockShox sau Fox pentru ca exista un numar limitat de distantiere! Ce vedeti in poza este pistonul care comprima aerul si care ar putea lovi in spacere daca nu respectati specificatiile date de producator.

Daca demontarea capacului furcii suna putin prea mult pentru dorintele voastre atunci puteti opta pentru varianta de la MRP, un cartus care rezolva toate problemele cu un singur buton din exterior, nu mai trebuie sa demontati nimic. Sau vorbiti cu un mecanic.

Cat de utila este tehnologia cartuselor pe aer, pentru end-user? Este una foarte utila. Spre deosebire de arc, cu aerul poti ajunge la setari pe care in trecut le puteai doar visa, iar noile cartuse ca cel pe care il foloseste noul Pike este dovada.  Nici nu iti dai seama ca nu exista arc in interior.

Află de la cei mai buni sau apelează direct la ei. Articol redactat de Cezar Băjenaru, Ace of Spanners – service dedicat furcilor și amortizoarelor.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma