Cum demontez pedalierul?

Demontarea pedalierului se realizeaza in general in service-urile de biciclete. Insa daca ai cheia potrivita la dispozitie, treaba va merge ca unsa. Este vorba de cheia de angrenaj sau cheia de pedalier, pe care ti-o poti procura din aproape orice magazin de biciclete. Tutorialul de fata prezinta desfacerea acestui angrenaj pentru mountainbike-uri, nu este valabil pentru toate tipurile de pedaliere.

Cand efectuezi acesta operatiune grija principala trebuie sa se rezume la infiletarea cheii pe bratele pedalierului. Acesta parte a operatiunii se prezinta ca fiind una dintre cele mai riscante, deoarece poti sficui filetul de pe brat, unde se infileteaza cheia speciala. Aceasta poate fi de altfel denumita presa de angrenaj sau de pedalier, deoarece cu ajutorul ei, exerciti o forta suficient de mare pe axul bottom braket-ului, astfel incat bratele sa iasa foarte facil.

O sa ai nevoie in total de trei scule si de un prieten : o cheie de imbus, presa de angrenaj/pedalier, o cheie de 15 si eventual o persoana, care sa-ti tina bicicleta pe doua roti, astfel incat sa lucrezi cu usurinta. Persoana poate fi inlocuita cu un suport de bicicleta. Daca le ai langa tine, putem trece la treaba.

Pasul 1 : bratele sunt prinse de axul bottom braket-ului printr-un surub. Ai unul pentru bratul din dreapta (cel cu foile) si unul pentru bratul din stanga (cel simplu). Suruburile pot fi desfacute in ordine aleatorie. Noi am preferat sa incepem cu bratul drept. Introdu imbusul in locul potrivit si aplica principiul foarfecei. Actioneaza cheia in jos pentru a-l desface. S-ar putea sa ai nevoie de ceva forta si in plus de cineva care sa-ti tina de bicicleta.

Pasul 2 : treci la bratul stang si aplica acelasi principiu al foarfecei. Va trebui sa actionezi cheia tot in jos. Scoate surubul si pune-l bine, impreuna cu cel de la bratul drept al pedalierului.

Pasul 3 : aceasta este cheia (presa) de care vei avea nevoie pentru a extrage bratele de pe axul Bottom Braket-ului. In partea frontala are un filet iar in partea posterioara sectiunea pe care o vei actiona cu ajutorul cheii de 15.

Pasul 4 : in pozitia de mai jos trebuie prinsa presa de bratul pedalierului. Pentru a o infileta, rotesti spre dreapta, insa cu mare atentie. Daca aceasta nu intra nu forta, desfileteaza si incearca sa prinzi alt canal pe care sa infiletezi. Operatiune se efectueaza pentru moment doar cu mina. Apoi poti sa strangi cu ajutorul unei chei insa nu cu forta maxima.

Exista doua riscuri : daca strangi prea putin, presa o sa distruga filetul la exercitarea presiunii asupra axului. Daca strangi exagerat de mult, poti sa sficui filetul bratului. Trebuie doar sa strangi cu forta si atat.

Pasul 5 : presa ar trebui sa fie deja montata pe bratul pedalierului. Jumatate din operatiune este deja rezolvata. Insa acum intervine partea cea mai importanta : extractia.

Pasul 6 : pe acelasi principiu al foarfecei, va trebui sa actionezi cheia de 15 pe care o vei prinde de partea posterioara a presei de angrenaj/pedalier. Cu o mina tii de brat iar cu cealalta actionezi cheia de 15 in jos. S-ar putea sa ai nevoie de ceva forta, depinde cat de bine este fixat bratul pe ax.

Pasul 7 : dupa ce actionezi cheia de 15 in jos, bratul ar trebui sa iasa foarte repede de pe ax.

Pasul 8 : desfileteaza presa de pe brat. Acum va trebui sa te muti la bratul drept, cel cu foile. Desfa-i surubul de prindere la fel c ala bratul stang.

Pasul 9 : reinfileteaza presa pe bratul drept si repeta operatiunea descrisa la pasul 6. In acest moment ambele brate sunt desfacute si misiunea indeplinita cu succes!

Ce se intampla daca am distrus filetul bratului?

In acest caz, singura varianta de a mai scoate bratele de pe ax, ramane una destul de primitiva si anume ciocanul. Aceasta operatiune insa implica multe riscuri, printre care amintim : deterioarea bratelor prin fisurarea acestora in urma loviturilor sau deteriorarea prinderii bratelor de ax. Daca vrei sa apelezi la aceasta metoda, asigura-te ca vei instala o zona tampon intre ciocan si brat. De preferat o scandura din lemn deoarece preia mai bine socurile din partea ciocanului. Loveste cat mai la baza bratului. Speram insa, ca nu vei avea nevoie niciodata sa te folosesti de aceasta metoda.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Metoda pe care am folosit-o în loc de ciocan: Am desfăcut piulițele și apoi am urcat cu bicicleta un drum în rampă de 3-4 ori punînd presiune cînd pe o pedală cînd pe alta pînă cînd ambele brațe au început să aibă joc. Presa aia de angrenaj e drăguță, dar cel puțin la mine în oraș, costă mai mult decît un set complet pedalier + coroane + ax!

    Iar în loc de o cheie tubulară/etc de 14 am folosit o parte din capul unei armaturi de robinet "obertain" (nr 1. în http://mesterucasei.com/wp-content/uploads/2009/08/Cap-armatura1.jpg)

  • Salutare! Am joc la angrenaj, dar nu îmi dau seama de la ce. Monoblocul este nou și montat corect, strâns foarte bine. Jocul îl observ când pedalez, se deplasează foaia între "pereții" cuștii de la schimbătorul de foi, stânga-dreapta în funcție de pedala pe care o apăs. De la ce altceva ar putea apărea joc în foi dacă nu de la monobloc?

    • Verifica daca ai strans bine piulita de la brat, daca bratul a intrat bine pe ax sau daca foile nu sunt putin strambe, posibil cu tot cu brat.

  • Eu nu pot sa desfac in nici un fel axul pedalier de la o bicicleta germana rabeneick din 50......si nu are filet pt presa.nici macar cu ciocanul nu reusesc.nu stiu cum se desface

  • Salut,
    Am o bicicleta de la firstbike si s-au uzat foile . As vrea sa le schimb ,fie numai foile , fie cu tot cu brate , si m-am orientat catre cele de la shimano deoarece restul transmisiei e de la shimano : schimbatoarele si pinioanele si lantul . Angrenajul pedalier este cu 3 foi demontabile , configuratie 22/32/42 dinti si nu scrie pe ele nimic care sa indice vreo firma producatoare. Are doar inscriptia A12170 CF-23A. Axul de la butucul pedalier este cu prindere pe patrat si are lungimea de 118 mm. Ce ma nedumereste este faptul ca din toate pedalierele de la shimano ce s-ar potrivi ca nr. de dinti, nu am gasit niciunul sa fie compatibil cu lungimea axului meu. Va rog sa ma ajutati cu un sfat sau o sugestie ce m-ar putea ajuta sa aleg un pedalier sau foi . Va multumesc !

    • Salut, ca sa scapi de orice dubiu, poti schimba si axul (bottom bracket-ul), tot cu unul de la Shimano. Costul este de aproximativ 40 de lei. Atentie totusi, lungimea la angrenaj se refera la lungimea bratului nu la latimea acestuia!

      • Multumesc ptr. idee. Lungimea bratului o stiu , e de 170 mm. Ce nu stiu e daca distanta dintre foi e aceeasi , ca sa se potriveasca cursa schimbatorului de foi.

  • Salut! 1. In primul rand as vrea sa stiu daca se poate ce marca de presa este mai buna, pentru a nu avea neplaceri cand o sa o folosesc. Am avut una luata de la DHS facuta foarte din topor, un material prost, parca este o teava facuta pe strung de cel mai prost meserias. Ideea este ca am folosit-o la un angrenaj din aluminiu (probabil greseala mea ca nu m-am gandit) si cand am inceputsa strang ca sa iasa bratul cu foile filetul interior al bratului a cedat si practic a iesit presa cu totul, adica mi-a stricat filetul interior. Norocul meu este ca inca se mai poate infileta pe brat, dar nu stiu daca o sa tina sa mai repet figura cu o alta presa mai buna. 2. Am un angrenaj mai vechi SHIMANO FC M550 (48-38-28) si intentionez sa-l schimb. Intrebarea mea este, gasesc pe undeva sa cumpar placi separate? si daca nu ce angrenaj
    bun sa cumpar ca sa fie ok s ca pret si ca, calitate. Mentionez ca bicicleta este un PANASONIC din 1990 cred si nu ma indur sa o dau pentru ca este foarte practica, de aceea ma informez pentru a-i cumpara niste piese bune nu piese facute din furculite chinezesti. Va multumesc.

  • Salutari! o intrebare scurta... si cred ca putin offtopic, cum imi dau seama daca foile sunt strambe sau axul.. am un DEORE FC-M521-L si intr-un an, fara cazaturi, lovituri etc.. au inceput sa se 'opteze'.. sa fie de la ax sau foi? precizez ca aseara am cazut prima data si mi se par mai 'optate', dar pana aseara tot 8 erau...Multumesc!

  • Am uitat sa scriu in mesajul anterior: am lovit usor cu ciocanul in brat, dinspre cadru inspre inafara. Usor si de ff multe ori :)

  • Am reusit ca intr-o singura dimineata sa inlocuiesc pedalierul: seara am dat cu WD40, dimineata devreme din nou WD40 apoi am scaos usor cu un imbus suruburile. Am dat din nou cu WD40 si fara suruburi am parcurs ~ 200 metri si s-a desprins pedalierul, celalalt brat l-am scos astfel: l-am incalzit in dreptul patratului cu o lumanare (pastila) timp de 15 minute, de la 10 mm, apoi cu lovituri usoare de ciocan, repetate, ~ 4-5 minute, a iesit.
    Cele noi le-am pus dupa ce le-am uns.

  • Salut.O alta metoda ar fi, tot prin lovire dar mai eficienta si fara daune. Ai nevoie de inca o persoana sa te ajute, cu mana stanga tii bratul, cu dreapta sa ai un ciocan bun cu care bati, cu ajutorul unu dorn de marimea potrivita care sa cuprinda doar axul, in timp ce cadrul bicicletei este in aer, tinut de cealalta persoana care cu mana dreapta iti tine si dornul perfect drept. Dupa 3-4 lovituri ar trebui sa ramai cu bratul in mana. Poate pare complicat ca nu am explicat excelent insa sunt convins ca in lipsa unei prese, ai filet stricat sau altceva, metoda trebuie sa dea roade. Mentionez ca eu am incercat asta pentru ca cu nimic altcv nu a mers, 2 zile am pedalat fara suruburi si nici nu s-au clintit.

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

5 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma