Ce face dintr-o cursieră o cursieră de excepție? Greutatea competitivă, rigiditatea potrivită în punctele esențiale, dar și gradul de flexare în anumite zone sunt toate coordonate esențiale pentru a nimeri rețeta potrivită. Problema e că în lumea ciclismului profesionist, unde și câștigurile de ordinul secundelor contează, a construi o bicicletă performantă nu prea are de-a face cu nimereala. Și aici intră în scenă tehnologia celor de la BMC, prin care au lansat o nouă versiune a Teammachine SLR01, mai performantă decât cea precedentă, care să îi servească pe alde Teejay Van Gardener, Cadel Evans sau Thor Hushovd.
Deși acolo, în plutonul celor mai cei dintre cicliștii lumii, principalul actor este sportivul, calul său de povară, anume bicicleta, trebuie să fie cât mai bine croită pe nevoile sale. Evident că nu zic nimic nou, dar întrebarea este cum mai îmbunătățești ceva ce de vreo două decenii încoace face salturi incredibile de la un an la altul?
Ei bine, se pare că la centrul de proiectare BMC se știe răspunsul acestei întrebări și acesta se numește ACE. Pe numele său complet Advanced Composites Evolution, programul permite modelarea virtuală a prototipurilor în așa fel încât nu mai este necesară realizarea lor fizică. Soft-ul conține toți parametri care influențează un cadru și diferitele sale proprietăți și oferă nu mai puțin de 34.000 de variante diferite de cadre sau biciclete complete. Mai mult, computerele care fac ACE să funcționeze permit și operarea de teste de rigiditate și rezistență în genul celor făcute de către aparate dinamometrice. Astfel, inginerii pot decide care este configurația optimă și abia apoi trec la materializarea respectivului model.
Dar principala hibă a unui computer este că face ceea ce îi spunem noi să facă, nu ceea ce am vrea noi să facă, și deci bicicletele ieșite din inteligența lui ACE sunt atât de performante pe cât de îndemânatice au fost mâinile inginerilor și de cuprinzătoare mințile lor. Proiectanții firmei elvețiene au reușit totuși să vină cu o versiune sensibil îmbunătățită a SLR01, iar dintre cifrele cu care se laudă noul model spicuim o greutate redusă cu 15% și o rigiditate crescută cu 25%. În valori absolute, cântarul indică 790 de grame doar pentru un cadru de mărime 56, vopsit complet, și 1.380 de grame pentru aceiași componentă cu tot cu tijă de șa, furcă și cuvete. De asemenea, și confortul a fost îmbunătățit, însă doar marginal. Toate aceste rezultate nu ar fi fost posibile fără o suită de artificii de construcție, cum ar fi triunghiul posterior asimetric, down tube supradimensionat și top tube lățit.
Teammachine SLR01 va fi piesa de rezistență din arsenalul echipei BMC Racing, dar în același timp va mai beneficia de 3 versiuni suplimentare, destinate unor bugete mai puțin generoase. Astfel, top end-ul în această privință va fi echipat cu Shimano Dura Ace 9070 Di2 și va avea un preț de circa 12,999$, în timp ce cea o versiune mai puțin pretențioasă va fi cea echipată cu Shimano Ultegra 6800, pentru circa 5,599$. Între aceste două extreme mai sunt și cadrele SLR01 echipate cu setul mecanic Dura-Ace și setul SRAM Red.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
S=dolar,pentru incultura voastra generala...
La 13000 de euro merita macar niste frane integrate...
alea de 13 mii de euroi sa se dea doar cite una,sa apuce toata lumea de la coada...