Categorii: CursiereNoutati

Sub lupă: BMC SLR01, armamentul greu al echipei de șosea BMC Racing

Ce face dintr-o cursieră o cursieră de excepție? Greutatea competitivă, rigiditatea potrivită în punctele esențiale, dar și gradul de flexare în anumite zone sunt toate coordonate esențiale pentru a nimeri rețeta potrivită. Problema e că în lumea ciclismului profesionist, unde și câștigurile de ordinul secundelor contează, a construi o bicicletă performantă nu prea are de-a face cu nimereala. Și aici intră în scenă tehnologia celor de la BMC, prin care au lansat o nouă versiune a Teammachine SLR01, mai performantă decât cea precedentă, care să îi servească pe alde Teejay Van Gardener, Cadel Evans sau Thor Hushovd.

Deși acolo, în plutonul celor mai cei dintre cicliștii lumii, principalul actor este sportivul, calul său de povară, anume bicicleta, trebuie să fie cât mai bine croită pe nevoile sale. Evident că nu zic nimic nou, dar întrebarea este cum mai îmbunătățești ceva ce de vreo două decenii încoace face salturi incredibile de la un an la altul?

Ei bine, se pare că la centrul de proiectare BMC se știe răspunsul acestei întrebări și acesta se numește ACE. Pe numele său complet Advanced Composites Evolution, programul permite modelarea virtuală a prototipurilor în așa fel încât nu mai este necesară realizarea lor fizică. Soft-ul conține toți parametri care influențează un cadru și diferitele sale proprietăți și oferă nu mai puțin de 34.000 de variante diferite de cadre sau biciclete complete. Mai mult, computerele care fac ACE să funcționeze permit și operarea de teste de rigiditate și rezistență în genul celor făcute de către aparate dinamometrice. Astfel, inginerii pot decide care este configurația optimă și abia apoi trec la materializarea respectivului model.

Dar principala hibă a unui computer este că face ceea ce îi spunem noi să facă, nu ceea ce am vrea noi să facă, și deci bicicletele ieșite din inteligența lui ACE sunt atât de performante pe cât de îndemânatice au fost mâinile inginerilor și de cuprinzătoare mințile lor. Proiectanții firmei elvețiene au reușit totuși să vină cu o versiune sensibil îmbunătățită a SLR01, iar dintre cifrele cu care se laudă noul model spicuim o greutate redusă cu 15% și o rigiditate crescută cu 25%. În valori absolute, cântarul indică 790 de grame doar pentru un cadru de mărime 56, vopsit complet, și 1.380 de grame pentru aceiași componentă cu tot cu tijă de șa, furcă și cuvete. De asemenea, și confortul a fost îmbunătățit, însă doar marginal. Toate aceste rezultate nu ar fi fost posibile fără o suită de artificii de construcție, cum ar fi triunghiul posterior asimetric, down tube supradimensionat și top tube lățit.

Teammachine SLR01 va fi piesa de rezistență din arsenalul echipei BMC Racing, dar în același timp va mai beneficia de 3 versiuni suplimentare, destinate unor bugete mai puțin generoase. Astfel, top end-ul în această privință va fi echipat cu Shimano Dura Ace 9070 Di2 și va avea un preț de circa 12,999$, în timp ce cea o versiune mai puțin pretențioasă va fi cea echipată cu Shimano Ultegra 6800, pentru circa 5,599$. Între aceste două extreme mai sunt și cadrele SLR01 echipate cu setul mecanic Dura-Ace și setul SRAM Red.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma