Sram XX – gama ultimativa pentru XC

SRam a anuntat de curand lansarea noii game Sram XX pentru Cross Country. Va punem la dispozitie in premiera poze cu noile piese dezvoltate de SRam.
Producatorul a anuntat ca aceasta gama va revolutiona felul in care piesele de cross country sunt construite. Deasemenea este primul range pentru cross country care contine 10 componente, inclusiv o furca. Noua gama a fost testata in 10 locatii din 6 tari diferite fiind rezultatul colaborarii foarte stranse intre bikeri si inginerii SRam. Rezultatul? O gama pentru cross country mai usoara decat orice a fost oferit pe piata pina in prezent.

Una dintre noutati se refera la sistemul X-Glide, care face ca schimbarea vitezelor sa fie posibila foarte rapid. Acest sistem, pe langa faptul ca ofera o viteza uimitoare la schimbarea foilor, elimina orice alte probleme cunoscute pina in prezent : blocarea lantului intre foi, caderea acestuia la schimbari etc. Chiar si in momentul pedalrii, adica in sarcina maxima, schimbarea foilor se face ultra rapid, aproape instantaneu. In imaginea alaturata este prezentat sistemul in detaliu si este comparat cu cel clasic.

Angrenajul

Foile angrenajului beneficiaza de tehnologia X-Glide, explicata mai sus. Acesta are o greutate exceptionala de doar 694 grame si este construit din Aluminiu 7075 cu un amestec de carbon, fiind cu 2 mm mai inguste decat bratele clasice.

Foile sunt optimizate pentru lantul oferit tot de SRam, modelul PC 1090. Bratele au lungimi de 170 mm sau 175 mm in functie de preferintele fiecaruia.

Manetele schimbatorului de viteze

Cantarind 183 de grame perechea, acestea se afla printre cele mai usoare manete construite vreodata. Realizate din carbon si aluminiu, sunt compatibile cu schimbatoare capabile pe o plaja de 10 pinioane.

Noutatea este ca acestea schimba aproape instantaneu viteza, iar greutatea actionarii lor nu depinde de pinionul pe care bikerul se afla, ca in cazul schimbatoarelor actuale.


Schimbatorul de foi

Declarat ca fiind cel mai rapid schimbator de foi creat vreodata, acesta cantareste doar 118 grame si este construit din aluminiu 6061, oferit intr-o varietate de versiuni.

Schimbatorul de pinioane

Respectand traditia SRam, in precizia producerii schimbatoarelor, acesta este unul dintre cele mai usoare schimbatoare pentru mountain bike, mai usor chiar decat unele schimbatoare de foi pentru cursiere : cantareste doar 181 de grame si este capabil sa schimbe lantul pe 10 pinioane cu o precizie si o viteza umitoare.

Rotitele pe care se invarte lantul sunt ceramice, oferind o durabilitate foarte mare iar patina este construita din carbon pentru a oferi rezistenta maxima la o greutate foarte mica.

Materialul din care este construit arcul interior este din titaniu, atat pentru rezistenta cat si pentru greutate minima.

Pinioanele

Acestea sunt create folosind tehnologia imprumutata de  la pinioanele pentru cursiere PowerDome. Denumite X-Dome, acestea sunt compuse dintr-un bloc compact de 8 pinioane plus doua care pot fi scoase de pe caseta butucului, totul pentru a oferi o greutate foarte scazuta si durabilitate maxima.

Constructia le permite sa se curete singure pe parcursul cursei de impuritati sau mizerii ce le pot afecta performantele.

Schimbarea treptelor se face bineinteles, ultra rapid. Greutatea este cu adevarat remarcabila : 185 de grame pentru 11 (pinionul mic) – 32 (pinionul mare).

Franele

Construite cu pistoane mai mari, acestea ofera o putere de franare mult mai mare, dar reducand cursa manetei de frana. Totul intr-un pachet complet si usor de doar 288 de grame – in care este inclus un disc de 160 de mm.

Sunt oferite mai multe tipuri de discuri : de 140 de mm (doar pentru spate), 160 de mm si 185 de mm. Manetele au o constructie din carbon, ceea ce le face cu aproximativ 30% mai usoare decat Avid Juicy Ultimate.

Furca

Sunt oferite mai multe modele RockShox pentru gama XX : pornind de la Sid XX world cup cu o greutate uimitoare de doar 1,4 kg si pina la modelul Revelation XX, toate acestea ofera performante superioare cu o greutate demna de invidiat. Din aceeasi gama mai fac parte si modelele SID XX si Reba XX, majoritatea cu o cursa intre 80 de mm si 100 de mm. Exceptie face modelul Revelation XX ce ofera o cursa de pina la 150 de mm pentru absortia socurilor. Toate modelele beneficiaza de sistemul XLoc™ , ce permite blocarea furcii in functie de traseu : la 80 sau 100 de mm. Producatorul promite faptul ca furcile vor avea reglaj de rebound, astfel incat sa poata absorbi atat socuri foarte mici, cat si gropi ceva mai mari.

In concluzie

Intr-adevar ceea ce ofera SRam, este o gama pentru Cross Country fara precedent. Din primele date publicate reiese clar faptul ca va fi o gama superioara cu un pret pe masura dar si cu performante deosebite. Doar daca analizati greutatea componentelor o sa realizati ca sunt cu mult peste orice alte piese oferit in prezent de vreun producator. Asteptam lansarea oficiala si primele teste pentru a analiza mai indeaproape toate aceste componente.


Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma