Din nou Specialized spune despre noul Stumpjumper 2021 că este cea mai bună bicicletă de trail, cu un echilibru perfect între greutate mică și performanțe la coborâre, vechiul Stumpy fiind refăcut complet. După lansarea modelului Stumpjumper EVO cu cursă mai lungă săptămâna trecută, modelul Stumpjumper, disponibil doar cu roți de 29, vine cu un cadru din carbon mult mai ușor și cu o suspensie de doar 130 mm dar mai performantă ca niciodată pe urcări, combinată cu o geometrie modernă pentru coborâri în viteză.
Dacă EVO a mers pe rețeta cursei lungi și a posibilității de a alege diverse tipuri de roți și de geometrie, Stumpjumper oferă totul într-o singură formă, încercând să fie cel mai rapid și mai ușor posibil MTB polivalent.
Noua bicicletă are roți de 29 și suspensie de 130 mm în spate și 140 mm în față, dorind să fie un MTB polivalent de trail care să facă să nu mai fie nevoie și de o altă bicicletă. Acum se poate ține ritmul pe urcare alături de prietenii cu biciclete de XC dar și împreună cu cei pasionați de all-mountain la coborâre.
Micșorarea cursei spate cu 10 mm pentru noul 29-er a avut ca scop reducerea greutății și eficientizarea pedalatului pe noul Stumpjumper. Dar în același timp face diferența între diferitele caractere ale modelelor din colecție, Stumpjumper și varianta sa EVO. Cine vrea cursă mai lungă și geometrie reglabilă alege EVO, cine vrea viteză și eficiență alege Stumpjumper simplu.
A fost combinată perspectiva despre gravity a celor din echipa Specialized US cu tehnologia inginerilor din echipa germană condusă de Peter Densk, noul Stumpjumper fiind proiectat să redefinească ideea de urcări rapide fără să piardă din distracția coborârilor. Rezultatul e un MTB din carbon ușor, cu cursă mică, ce menține sentimentul agresiv pe trasee. Amestecul perfect între manevrabilitatea, pedalatul ușor și greutatea mică ale Epic EVO-ului și capacitatea la coborâre și încrederea oferite de ultimul Stumpjumper EVO. Este o punte perfectă între modelele de XC și cele cu cursă lungă de trail.
Pentru a face posibilă o astfel de combinație, echipa a construit o bicicletă foarte ușoară. A fost nevoie de reproiectarea întregii suspensii cu horst-link și brațe laterale pentru a atinge limita ambițioasă de sub 2.5 kg pentru cadrul cu amortizor și toate piesele mici, bicicleta intrând astfel în teritoriul celor de XC.
Prima metodă de a scădea greutatea a fost eliminarea componentelor pivotului din chainstay, noua suspensie bazându-se pe flexarea calculată a zonei din spate, denumită acum Missing Link. Noul Stumpjumper nu e nici pe departe primul MTB care se bazează pe flexarea cadrului pentru funcționarea suspensiei, dar acest lucru e mai rar în lumea modelelor de trail, datorită cursei lor mai lungi.
Dacă majoritatea producătorilor s-au concentrat de ani de zile să proiecteze cadre din carbon cât mai rigide, Specialized s-a… specializat în proiectarea de cadre cu zone de flexare controlate, pe majoritatea bicicletelor. La o bicicletă cu cursa de 130 mm însă, acest lucru e mai complex, fiind important modul în care aceste zone afectează cinematica suspensiei. Știind asta, inginerii care au lucrat la Stumpjumper au profitat de efectul de arc negativ al sistemului Missing Link ce se echilibrează în poziția de sag, după care începe să aibă efect pozitiv, la final complementând performanțele curbei amortizorului pe aer, oferind funcționare mai fină pe obstacolele mici și suport la pedalat pe bucata următoare a cursei.
Trebuie amintit că noua bicicletă folosește noile amortizoare Fox pe aer cu un design ”digressive” a pistonului, ce oferă compresie mai bună la viteză mică și asigură eficiență mai bună la pedalat față de vechiul Stumpjumper, dar în același timp oferă o compresie liniară pe restul cursei. Specialized recunoaște că o mare parte din îmbunătățiri se datorează noilor amotrtizoare Fox, care sunt o realizare tehnică deosebită.
Redesenarea zonei din spate nu a fost suficientă pentru reducerea greutății, cel puțin nu dacă s-a dorit și păstrarea rigidității. Noul Specialized Stumpjumper are tuburi un pic mai rigide, cu forme mai eficiente, dar nici asta nu a fost suficient. Primul prototip nu a fost nici pe departe destul de rigid și rezistent, datorită obiectivelor destul de ambițioase privind greutatea.
Au apelat astfel la tehnologia Lazy Fiber folosită și pentru noul Aethos, pentru a obține rezistență fără a adăuga greutate prea multă. Ideea Lazy Fiber este de a studia atent orientarea fibrelor de carbon pentru ca în orice condiții de solicitare a cadrului, 10-20% mai multe dintre straturile individuale de carbon să lucreze pentru a fi încărcate cu tensiune mecanică. Rotirea succesivă a stratelor la 45 sau 90 de grade unul față de celălalt a asigurat o aranjare mai optimă pentru a prelua forțele reale interne.
Pe lângă optimizarea încărcării fibrelor, forma nouă a toptube-ului și a brațelor laterale ale suspensiei au mai scăzut ceva grame. Doar optimizarea prinderilor amortizorului și a brațelor suspensiei, poziționate tangențial la tuburi, au adus cele mai mari scăderi de greutate, permițând folosirea unei structuri continue și optimizate structural a toptube-ului.
Noua bicicletă se pare că a primit și cutia de scule SWAT cu capacitate mare de pe EVO, cu o zonă ranforsată a cadrului în jurul deschiderii ce adaugă doar 80 g. Acesta e un compromis foarte util pentru eliberarea ciclistului de o serie de obiecte destul de grele.
Design-ul a implicat o perioadă intensă de muncă 24/24 h, cu ingineri din Germania, China și California. După 12 variante de design analizate, a reieșit varianta finală S-Works de 2420 g (mărimea 54 cu amortizor, piesele mici, axurile, colierele și protecțiile incluse), cu 100 g mai ușoară ca versiunea anterioară dar cu performanțe și rezistență îmbunătățite.
Pentru a obține combinația perfectă de eficiență și greutate mică la urcare cu performanțe la coborâre, echipa a decis că toată lumea va folosi roți de 29. Obstacolul a fost înălțimea cadrului, dar Specialized a reușit să obțină aici valori mai bune decât vechiul model S cu roți de 27.5, în mare parte prin coborârea monoblocului și instalarea de angrenaje cu brațe mai scurte pe mărimile mici. Chiar dacă doar modelul EVO poate fi comandat cu roți de 27.5, pe noul Stumpjumper se poate instala dacă se dorește pe spate o roată mică pentru un comportament mai agil.
La fel ca EVO, noul Stumpjumper a adoptat notarea mărimilor de la S1 (XS) la S6 (XXL), ideea fiind de a permite riderilor să aleagă mărimea ideală mai corect decât ca pe o mărime de tricou. Noile cadre au primit tuburi cu profil, grosime și rigiditate în funcție de mărime, pentru a oferi tuturor riderilor același comportament.
Mulți cicliști scunzi au preferat bicicletele de 27.5 mai ales pentru spatele mai scurt, așa că mărimile S1-S4 primesc chainstay-uri foarte scurte, de 432 mm. Cum însă rideii înalți preferă roțile de 29 pentru stabilitate mai bună și un centru de echilibru situat mai în față, S5-S6 au chainstay-uri de 442 mm.
Noul Specialized Stumpjumper are furca mai înclinată cu un grad și tija de șa mai verticală cu 2 grade decât modelul anterior. Există însă și un flip chip la prinderea inferioară a amortizorului ce permite modificarea unghiului furcii cu 0.5 grade și o diferență de 7 mm în înălțimea monoblocului. Noul unghi al furcii variază între 65 și 65.5 grade iar cel al tijei de șa între 76 și 76.5 grade.
Specialized a insistat mult în prezentarea modelului de top din carbon S-Works, dar modelele mai ieftine din carbon și aluminiu folosesc aceiași geometrie, amortizoare cu același reglaj și comportament similar, chiar dacă modelul din aluminiu nu a renunțat la pivotul din spate.
Bicicleta cu cursa spate de 130 mm folosește butuc spate Boost de 148 mm, pivoți cu rulmenți etanși, geometrie reglabilă cu flip chip, monobloc filetat, rutare complet internă a cablurilor și tijă de 30.9 mm cu rutare internă. Bicicleta are protecții integrate de downtube și chainstay, plus spațiu de depozitare SWAT integrat.
Noul Stumpjumper e disponibil în multe variante de echipare, 4 modele folosind același cadru din carbon, disponibil și separat la 2800$ echipat cu amortizor Fox Factory sau două modele mai accesibile cu cadrul din aluminiu.
Modelul de top S-Works Stumpjumper are prețul de 48.299 lei și e echipat cu componente SRAM XX1 Eagle AXS și roți din carbon Roval.
La 36.223 lei e disponibil Stumpjumper Pro cu grupul mecanic X01 Eagle și roți Roval din carbon.
Stumpjumper Expert costă 25.596 lei și folosește un mix de componente în mare parte X01 Eagle, cu roți din aluminiu care mai reduc din preț.
Stumpjumper Comp costă 19.317 lei și e cea mai ieftină versiune din carbon, cu componente Shimano SLX și roți din aluminiu.
Pe partea modelelor din aluminiu avem la 14.487 lei Stumpjumper Comp Alloy cu componente NX Eagle și la 10.622 lei Stumpjumper Alloy cu SX Eagle.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…