Primul cadru din lume construit cu o imprimantă 3D

Aceasta este o veste pe care o așteptam de mult. După ce unii producători au făcut experimente variate, construind diverse componente de bicicletă sau mai precis, imprimându-le cu ajutorul unei imprimante 3D, a sosit momentul ca Empire Cycles să construiască cadrul unui full-suspension cu ajutorul noii tehnologii.

Compania Renishaw a realizat astfel un parteneriat cu cei de la Empire Cycles, pentru a-și etala potențialul în materie de imprimare 3D. Rezultatul este un cadru ușor și foarte solid, care este 33% mai ușor decât prototipul original. Greutatea triunghiului frontal al cadrului spre exemplu este de 1.440 de grame. Procesul de imprimare le-a permis proiectanților să utilizează o cantitate minimă de material care să ofere durabilitatea scontată, reușind astfel să facă economii importante la capitolul greutate. Acest cadru are la bază modelul MX-6, însă forma țevilor este ușor diferită.

Fiecare segment al cadrului a  fost imprimat separat, ca apoi să fie îmbinat. Rezultatul a depășit orice așteptări, deoarece cadrul corespunde cu normele de testare europene, dovedind că poate suporta abuzuri semnificative. Cele două companii au demonstrat prin crearea acestui cadru, că imprimarea 3D este varianta perfectă de a crea și a testa prototipuri, cu costuri minime. De asemenea, chiar și pe viitor, aceasta ar putea fi o altă variantă de a construi cadre pentru biciclete. Și poate în viitorul îndepărtat, chiar de către utilizatori, la ei acasă, doar descărcând câteva fișiere de pe internet.

via Empire Cycles

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Din pacate de sudura nu ma pot pronunta ca nu cunosc detalii din domeniu. De rasina am si eu aceeasi problema. Dar din ce am vazut in filme de tipul How It's made, majoritatea pieselor complexe din carbon, elemente structurale sunt realizate din mai multe piese imbinate tot cu rasina...deci, ceva s-a intamplat acolo!

  • Cu toate ca nu am primit niciun raspuns la cele doua intrebari, m-am lamurit deja!
    Pe cat apare de ''metalic'' acel aliaj din titan folosit de Renishaw in acea formula secreta , pe atat este de nesudabil. Dovada este clara; cadrul nu se sudeaza!
    Esta vorba de niste componente de cadru facute prin printare 3D dintr-un aliaj de titan nesudabil desigur, pe care producatorul urmeaza apoi sa le asambleze prin lipire cu rasina.
    Am avut ocazia sa vad la un C.M. de ciclism pe velodrom cum o bicicleta care avea cadrul lipit cu rasina s-a dezlipit pe jumatate (top tube + down tube) exact din zonele lipite, in urma unei busculade intr-o proba de keirin. Incredibil, dar adevarat!
    NU am vazut niciodata ca un cadru sudabil sa sfarseasca in acest fel!.
    NU am nicio incredere in cadrele lipite cu rasina! Rasina in procesul de imbatranire se depreciaza si treptat isi pierde proprietatile adezive, pe cand sudura de ce imbatraneste, structura ei moleculara devine mai omogena si mai stabila; eu asa stiu.
    Deci!.....

  • As avea doua intrebari:
    1.Componentele cadrului facute din acest aliaj de titan prin printare 3D, sunt sau nu sudabile?
    2.Daca-s sudabile de ce nu se sudeaza impecabil WIG/TIG?!
    Prezenta acelor prelungiri conice cu cateva striatii pe ele de la capetele componentelor, ma face sa am certitudinea ca acestea urmeaza sa fie asamblate intre ele cu tuburile de legatura, prin lipire cu rasina; asa cum am vazut la tv. in emisiunea HOW IT'S MADE? ca se lipesc cadrele ale caror componente nu-s sudabile!
    Cu tot respectul pt. producator, dar mi se pare o mare ciudatenie daca componentele is perfect sudabile si din aliaj de TITAN, ulterior sa fie lipite cu rasina!

  • @Alex
    Daca procesul in cauza este de aditie metalica cu titan este foarte clar ca s-a folosit metal de adaugare(titan) in compozitia respectiva, dar nu cred intr-un procent de 90% !
    Personal consider materialul celor de la Renishaw din care-s facute modulele cadrului, un material plastic (compozitie) de inalta rezistenta caruia i se adauga pulbere de titan pt. imbunatatirea performantelor produsului finit.
    Am lucrat si eu aproape 40 de ani cu titan si-l cunosc destul de bine; chiar imaginea de mai sus pt. mine este foarte elocventa in ce priveste compozitia modulelor care seamana izbitor a material plastic amestecat cu pulbere de titan.

  • @ath1
    partea din articol "metal additive process with titanium" se traduce prin "proces de aditie metalica cu titan" Additive manufacturing inseamna pe scurt: Printare 3D. Termenul folosit in articol reprezinta tot sistemul: Additiv manufacturing este procesul in sine prin care se adauga material si astfel se construieste obiectul. Tot ce inseamna printare 3D este "additiv manufacturing". Orice prelucrare mecanica pentru a obtine o piesa, sa zicem prin frezare este de tipul "substract" Eu zic ca piesele sunt realizate cu cel putin 90% praf de titan. Sunt de acord ca ar putea avea si alte componente dar nu mai putin de atat. Te invit la noi la atelier sa vezi live ce inseamna printare 3D in diverse materiale si tehnologii: plastic/praf/rasina. Click la numele meu si o sa gasesti detalii! Am tradus pe baza cunostintelor mele de engleza si pe baza domeniului si experientei pe care o am in Printare3D.

  • @Alex
    Componentele cadrului nu-s facute din titan 100% adica complet metalice, ci contin titan ca ADITIV METALIC (metal de adaugare) in compozitia propriu-zisa, asa traduce robotul:
    ''Secretul este atât MATERIALELE și ''optimizarea topologic " . Potrivit scurt tech , folosind procesul de ADITIV METALIC Renishaw cu rezultate de titan într-un material de finit , care este mai densă decât în cazul în care partea ar fi fost aruncat , așa că este mai puternic''.
    Din pacate ai interpretat gresit traducerea!

  • @Alex
    NU cred deloc ca pot fi realizate din Titan; chiar daca au culoarea acestuia.
    Personal consider ca toate modulele cadrului s-au confectionat din materiale compozite de mare rezistenta (compozitia-strict secreta), foarte usoare, care urmeaza sa fie asamblate intre ele cu o rasina extrem de puternica, exact ca la unele cadre din carbon.
    Apropo de greutate, compozitele is ceva mai usoare decat titanul.

  • Ce este in imagine este foarte probabil a fi realizat din Titan, altfel nu ar fi putut obtine o greutate ata de mica. O astfel de imprimanta 3D costa de la 200.000 $ in sus. Se foloseste ca materie prima un praf foarte fin de titan care este sinterizat (sudat) particula cu particula de o raza laser care se plimba pe suprafata acestuia. Strat peste strat obiectul capata forma. O prezentare gasiti si aici: http://www.youtube.com/watch?v=jTjipJM8Bn0&list=PLHyB5-VpM_X0Gm2mZQoMFNxHsBeKjdyB9

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma