Categorii: EvenimenteNoutati

Piste de bicicleta : Olanda vs Romania

Speram sa nu fiu nevoit sa redactez vreodata acest articol din motive lesne de inteles. Pare stupid sa compari o tara dezvoltata, precum Olanda cu una bananiera, daca-mi permiteti s-o numesc asa, ca Romania. Dar in randurile care urmeaza o sa incerc sa-mi justific afirmatia formulata mai devreme.


Totul a pornit de la noile piste de biciclete realizate in Cluj. Am primit cateva poze de la Clubul De Cicloturism Napoca in care am vazut ce lucrari de „exceptie” au realizat edilii orasului. Mergand probabil pe principiul „las’ ca romanu se multumeste de fiecare data cu putin”, acestia au comis cateva gafe imense in realizarea acestora.


Vorbele sunt de prisos pentru cei care au permis sa fie construite pistele in acest fel, iar de aceea, am considerat ca o paralela (initial stupida) intre cum arata pistele de bicicleta din Cluj si cele din diferite orase Olandeze, ar trebui sa le dea de gandit edililor sau sa-i faca defapt sa intealaga ce greseli capitale au facut. Sunt intr-adevar de pus la zid cei care au aprobat constructia pistelor de biciclete in acest fel. Pare ca au luat pe cineva dintr-un sat parasit din Romania si l-au pus sa realizeze aceste piste de biciclete. Desi oare un copil nu s-ar fi descurcat mai bine?


Am cotrobait prin arhiva personala ca sa adun cateva poze reprezentative pentru pistele de bicicleta din Olanda. Nu mi-a fost deloc greu, le-am gasit imediat pentru ca toate pistele de bicicleta din Tarile de Jos respecta un anumit standard, acestea fiind la fel de importante precum soselele pentru masini, in unele cazuri poate chiar mai importante. Sunt la fel nu doar in Amsterdam sau in Rotterdam ci sunt la fel in toata tara. Nemaivorbind de faptul ca absolut toate satele sunt conectate intre ele prin piste de biciclete. Inainte de a trece la comparatia promisa, trebuie sa va spun de ce radea un bun prieten din Munchen de noi : „Munchen-ul are mai multi km de piste de bicicleta decat are Romania autostrazi”. Iar ca sa-l completez, va spun ca este vorba de peste 500 de km de piste.


Cum poti vedea si in poza de mai sus, locul pistelor de bicicleta nu este pe trotuar ci pe sosea sau are un segment din strada special dedicat. In Olanda, acestea sunt construite cu un ciment de culoare rosie, special pentru a fi recunoscute de catre trecatori. Bineinteles, pe pistele de bicicleta nu au acces decat biciclistii si atat! In dreapta, pista trece la fel ca in poza din stanga prin dreptul unei statii a mijloacelor de transport in comun. In Cluj insa, aceasta este intrerupta.


Superb : in stanga este o intersectie unde pistele de bicicleta troneaza. Pe langa semafoarele speciale dedicate bicicletelor, exista si indicatoare precum cele cu alb si rosu care-ti indica drumul spre diverse locatii sau chiar orase. In dreapta un exemplu de viziune a edilului roman: pista se intrerupe brusc, iar bordura nici macar nu este la nivel cu asfaltul, pentru a facilita accesul biciclistilor.


Exemplu de trecere printr-o intersectie. In partea stanga drumul de biciclete este marcat separat, intersectia benefiaza de semafoare pentru biciclete si chiar indicator de ocolire prin dreapta. A se observa va rog ca sunt doua benzi separate pentru biciclete. In Cluj, trecerea intersectiei se face dupa „cum ne taie mintea”. Incoerenta maxima.


In Amsterdam, in stanga, majoritatea pistelor beneficiaza de doua benzi separate. Va rog sa remarcati cat de joase sunt bordurile, astfel incat sa faciliteze trecerea biciclistilor. In dreapta, pista se intrerupe iar bordura este suficient de mare cat sa te zdruncine. Foarte amuzant : priviti cat de drept sunt trasate liniile pe pistele din Cluj si comparati-le cu cele din stanga.


Pe pistele de biciclete din Olanda nu parcheaza nimeni niciodata. Si nu pentru ca amenzile sunt mari ci din mult bun simt. Teoretic, nici nu ar fi de conceput o asemenea parcare precum a insului din dreapta. A se observa va rog ca pistele de bicicleta din Olanda au mereu aceeasi latime iar liniile de marcaj sunt trasate excelent.


Un alt exemplu de viziune „deschisa” a autoritatilor romane. Pe cand in Olanda benzile de bicicleta au un traseu separat si marcat prin intersectii, in Romania muncitorii pierd ore in sir gandindu-se cum sa rezolve problema. Pina la urma este ok ca afisajul stradal sa strabata pista, iar aceasta sa fie intrerupta in dreptul acestuia. Nu? 🙂


Aici deja treburile devin serioase. In stanga, marcata cu un dreptunghi rosu, este o parcare imensa P + 3 de biciclete. Aceasta se afla in centrul Amsterdamului este reprezentativa pentru utilizarea bicicletei in Olanda. In dreapta, un nou exemplu de mici derapaje ale constructorilor : linii trase haotic, intrerupte in dreptul statiilor de autobuz aplicandu-se principiul „fiecare se descurca cum poate”.


Si ca sa incheiem cat mai repede, deoarece probabil ca suntem deja nervosi, am vrea sa propunem pentru Romania astfel de politisti pe bicicleta, precum cei din Olanda care sa se ocupe de cei care parcheaza abuziv pe pistele de bicicleta.



Din pacate Clujul nu este un caz singular. Acelasi haos in constructia pistelor de bicicleta predomina si in Bucuresti. Despre viziunea edililor capitalei insa intr-un reportaj viitor.


Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • "Dobitocul din dreapta" sau "dobitocii" nu ar trebui sa faca parte din limbajul unui "jurnalist"; cu siguranta in Olanda nu veti gasi asemenea limbaj in publicatiile oficiale. Dar, noi suntem iin Romania, iar lipsa de profesionalism se regaseste in toate domeniile, nu-i asa?

    Compratia Olanda - Romania nu isi are sensul deocamdata. E ca si cum s-ar compara mere cu pere.

  • Hai sa comparam si pistele de biciclete din Romania cu cele din India, spre exemplu, pentru a ne mai calma. Asta e stadiul de evolutie al tarii, nu va impacientati, o sa ajungem si la nivelul Olandei.

  • In Olanda sunt piste pt biciclisti peste tot-incepand din cel mai mare oras si ne/terminandu-se in aproape orice camp!Deci, da exista piste de biciclete si in parcuri!Mai ales acolo!In Olanda aproape fiecare se naste pe bicicleta!Mersul pe bicicleta face parte din cultura lor, de la 2 ani incep sa mearga pe bicicleta,iatai cea cu 2 roti si fara pedale, apoi cea cu 3 roti iar de la 3 ani merg pe bicicleta cu 2 roti cu pedale. O comparatie intre Olanda si Rom referitor la capitolul asta eu n-as face, nu poate fi vorba de o comparatie,n-ai ce sa compari,'pistele de biciclisti 'din Ro numai piste nu se pot numi,sunt doar 2 linii trase cu 'creta'negandite, fara nici o logica!!In Olanda statul iti creeaza o groaza de facilitati si oferte care de care mai tentante numai sa renunti la masina si sa folosesti doar bicicleta!Olanda este singura tara in care orice oras, comuna,camp,casa izolata etc poate fi accesta daca vrei doar pe bicicleta.Ai mii de rute afisate la alegere,pt toate preferintele si buzunarele. Deci concluzia ar fi ca cei care se ocupa de amenajarea pistelor de biciclisti in Ro ar trebui intai sa treaca pe la niste cursuri de specializare in Olanda (ca sa nu mai spun ca in Olanda sunt oameni anume specializati,cu ani grei de scoala si experienta in spate care se ocupa de aceste piste de biciclete si nu numai) si abia apoi sa-nceapa sa se gandeasca la un plan de bataie pt a crea o infrastructura pt biciclete in Romania.

  • Dom'le ... un copyright pentru citate se poate? :D
    Si da, din pacate ai perfecta dreptate cand spui ceea ce spui. Iar tonul putin de sus la adresa "faptasilor" imi pare absolut ok raportat de "tonul" calitatii prestate de edilii despre care povestesti. E intr-adevar trist adevarul relatat de tine, sunt la fel de adevarate comentariile colegilor, insa imi pare a fi o chestie atat de "pur romaneasca" incat m-as fi mirat ca rezultatele (si nu doar in acest caz) sa fie altfel decat sunt. Cuvantul "calitate" nu are nimic in comun cu Romania de azi.
    In Romania nu exista respect penttru biciclisti, pentru biciclete, pentru nimic de fapt. Oamenii nu se respecta pe ei insisi atunci cand fac ceea ce fac. Incerc sa-mi imaginez daca un prunc de-al unui edil ajunge pe vreuna din pistele astea de biciclisti si il spulbera un Hummer din cauza faptului ca nu vede marcajul nicari ... oare ce se va intampla? Evident ca nu doresc nimanui raul, dar ... uneori mortii fac bine, starnesc actiuni, lanseaza succese!

    Salutare
    ASIMO

  • Dar in Olanda sau in alte parti sunt piste pentru biciclete in parcuri, ca in Bucuresti? Mie mi s-au parut o tampenie si niste bani aruncati pistele din parcurile din Bucuresti. Poate scrieti si despre asta cand scrieti despre Bucuresti.

  • La noi in tara se baga banii in "Servicii de consultanta pentru Lucrari de proiectare si executie piste speciale pentru biciclisti si implementarea semaforizarii destinate acestora", licitatie organizata de Administratia Strazilor Bucuresti si atribuita firmei Septembrie Consulting SRL pentru doar 950.950 ROL (220.000€. Daca nu credeti verificati anunt de atrbuire nr. 84294. Consultanta probabil se face pentru a se lua decizia sa trasam piste pe trotuar in stilul pe care-l vedem.
    Nimeni nu mai vede in tara asta cum se fura????

  • Nu ma mira nimic din ce se-ntampla intr-o asa tara (romania), atat de inapoiata si de toata jena!!!.... Este foarte dureros pt. noi cei care iubim acest minunat mijloc de locomotie, 100% ecologic: BICICLETA.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma