Orbea Oiz a fost văzută prima dată în 2012 la cei de la Luna Chix sub forma unei biciclete full suspension cu roţi de 26 inch pregătită de concurs. De la bun început a fost construită să fie cât se poate de eficientă, foarte uşoară şi extrem de rapidă. Cu alte cuvinte, construită să câştigă concursuri, de Cupă Mondială mai exact. Şi a reuşit prin podiumurile de la Mont Saint Anne pilotată atunci de Catherine Pendrel. Reuşita a venit din nou o săptămână mai târziu la Wyndham.
Chiar şi atunci piaţa bicicletelor de XC înclina puternic spre bicicletele 29er. Aşadar Oiz a fost adusă la zi beneficiind de avantajele sistemului BWC (Big Wheels Concept) care presupune instalarea de roţi de 27,5 inch la cadrele mărimi S/M/L şi 29 inch la cadrele M/L/XL.
În afară de roţi bicicleta a rămas neschimbată cu excepţia câtorva reglaje fine care permit noii dimensiuni de roată să ofere întreg arsenalul de avantaje. Aşadar roata spate rămâne la suspensia de 95mm, o cifră intenţionat aleasă şi menţinută sub 100mm pentru a nu se crea confuzii cu privire la destinaţia bicicletei. Nu vei fi tentat să instalezi altceva în afară de o furcă de 100mm pe această bicicletă.
Când bicicletele 29er au invadat piaţa stack-ul a crescut considerabil, iar mulţi ciclişti au început să folosească pipe puse invers sau au fost nevoiţi să opteze pentru înălţimi mari ale BB-ului sau furci cu cursă mică pentru a compensa la cadrele de mărime mica. „Stack”-ul este distanţa verticală de la ghidon la BB, iar „reach”-ul este distanţa orizontală de la ghidon la BB.
Niciuna din soluţiile de mai sus nu sunt perfecte, mai ales ultimele două întrucât acestea compromit manevrabilitatea. Astfel Orbea a ales ca pentru cadrele mai mici să renunţe la roţile de 29 inch şi să instaleze 27,5. Stack-ul bicicletei Oiz este unul din cele mai mici, pe modelele cu roţi de 27,5 fiind şi mai mic. Valoarea stack-ului şi reach-ului creşte într-un mod liniar pe măsură ce mărimea cadrului creşte. Acest lucru permite cadrelor Oiz să se potrivească cicliştilor cu înălţimi de la 160 la 195 cm.
Reach-ul are aceeaşi valoare ca la hardtail-ul Orbea Alma ţevile chainstay fiind doar cu 4mm mai lungi. Acest lucru înseamnă că este uşor să schimbi între full şi hardtail în funcţie de traseu. Sigur nu mulţi dintre noi au două biciclete de concurs în posesie însă echipele sponsorizate pot beneficia de acest avantaj.
Ţevile chainstay rămân la 425mm pentru cadrele cu roţi de 27,5 inch (la fel ca la bicicletele cu roţi de 26 inch), pentru 29er crescând la doar 440mm. Acest lucru este impresionant şi doar aşa, în sine, fără să mai ţinem cont de faptul că ambele biciclete sunt gândite să poată funcţiona cu schimbător faţă.
Orbea Oiz va fi disponibilă doar cu cadru din carbon. Triunghiul faţă este monococă, o singura bucată continuă din carbon, fără lipituri şi fără zone sensibile. Triunghiul spate nu foloseşte pivot la ax-ul roţii. Acest lucru nu doar scade greutatea cu 120g, dar şi elimină rulmenţi şi alte ranforsări. Conceptul se numeşte UFO (U-Flexion by Orbea) şi a fost iniţial dezvoltat în 2006 pentru Oiz. Atunci s-a instalat o secţiune specială în cadru, în faţa ţevilor chainstay, care oferea bicicletei o suspensie spate de 80mm. Însă în 2012 când suspensia s-a mărit la 95mm Orbea a trebuit să instaleze un pivot la BB, iar flex-ul s-a mutat la ţevile seatstays lucru care a permis realizarea unei piese dintr-o singură bucată în ceea ce priveşte ţevile seat şi chainstay.
Există un flex de 7mm în ţevile seatstay. A fost testat să funcţioneze fără probleme cu suspensii spate de până la 120mm aşa că cei 95mm de cursă nu îl solicită. Triunghiul spate este construit din două bucăţi separate, stânga şi dreapta, care sunt unite apoi în zona chainstay, singura zonă lipită de pe bicicletă. Acest mod de fabricaţie permite companiei să ofere cadrelor garanţie pe viaţă.
Şi linkul suspensiei este complet din carbon. Întrucât este atât de mic Orbea a spus că a fost dificil să-l realizeze din carbon. Ar fi fost mult mai uşor să-l prelucreze din aluminiu însă în felul asta s-ar fi adăugat bicicletei40-50g în plus. Apoi în timpul testelor au observat că linkul era supus unor forţe care împingeau spre exterior. Rezultatul? Linkul era compromis după doar 75-80.000 de cicluri. Soluţia a venit prin instalarea unei mici tije din oţel care ancora cele două parţi laterale ale linkului. Totul s-a rezolvat, iar această adiţie a pus doar încă 4 g suplimentare pe bicicletă. Orbea s-a gândit să folosească titan pentru această tijă însă greutatea s-ar fi redus cu doar 1 g în schimb preţul ar fi crescut considerabil.
DCR (Direct Cable Routing) le permite să folosească mai puţine cămăşi care presupune greutate redusă păstrându-se însă cursivitatea mişcării. Orbea spune că a obţinut cu până la 25% mai puţină frecare fără a expune sistemul intemperiilor. Odată cablurile intrate în cadru acestea continuă prin ceva care seamănă mai mult cu o căptuşeală decât o cămaşă pentru cabluri.
Cadrele sunt disponibile în două variante din carbon: OMR (Race) şi OMP (Performance). Rigiditatea cadrelor este aceeaşi pentru amândouă, iar greutatea a crescut, cu aproape 100g, însă oricum acestea sunt foarte uşoare, la 1,65kg pentru un cadru M pentru roţi de 27,5 inch. Greutăţile anunţate sunt de 1650g (27.5) şi 1700g (29er). Varianta OMP este cu aproximativ 200g mai grea.
Curba pârghiilor suspensiei pe Oiz este gândită să ofere cei 95mm fără a se simţi prea moale. Una din „problemele” cicliştilor de xc este gândul că trebuie să meargă cu spatele blocat pentru a fi eficienţi. Orbea recomandă un sag de doar 15%, o cifră oricum mică şi care este combinată cu o rată progresivă a pârghiilor pentru primii 75mm de cursa apoi regresivă pentru ultimii 20. Pentru majoritatea suspensiei Orbea a dorit să ofere cicliştilor care doresc un full similar hardtail-urilor acea platformă fermă, pe final suspensia devenind mai moale pentru a preveni bottom out-urile. Raportul de 2.6:1 înseamnă că sistemul nu cedează aşa uşor ci va permite o mişcare pe întreaga cursă a suspensiei atunci când vei lovi ceva mare.
Pentru Oiz Anti Squat-ul a fost reglat să favorizeze pinioanele mari oferind un anti-squat mai mare, cu până la 150% atunci când eşti pe urcare, din moment ce greutatea ciclistului imprimă suspensiei spate un sag mai mare atunci când este pe urcare. Acest lucru ajută la menţinerea unei suspensii mai ridicate ce oferă o poziţie mai agresivă de pedalare, mult mai eficientă la urcare în special. Practic cu cât dai mai uşor la pedale cu atât mai mult anti-squat vei avea.
Cadrul este gândit să funcţioneze cu transmisii mecanice şi electronice. Rulmentul pedalier este BB92, ţeava headtube este conică, tija de şa este de 31,6 mm, iar quick release-ul este standard pentru roata spate. Da, au rămas la vechiul sistem de prindere a roţii întrucât este mai uşor şi mai rapid de folosit, aspecte importante de avut în vedere la concursuri. Modelele LTD, Team şi M10 primesc cadru OMR. Celelalte primesc cadrul OMP.
Orbea Oiz Di2 M-LTD este complet electronică şi include transmisia XTR 9000 Di2 cât şi lock-out-ul electronic Fox iCD. Toate sunt alimentate de la bateria instalată în tija de şa. Restul de echipare constă în headset FSA, cockpit FSA din carbon, roţi Mavic Crossmax SL, suspensie Fox Factory, şa Selle Italia SLR XC Gel Flow şi anvelope Maxxis Ikon.
Preţurile încă nu au fost comunicate.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…