Categorii: Industrie

Shimano lansează grupul XT 8000 cu 11 viteze, pinion 42T şi opţiuni pentru angrenaje

Multe piese noi vin de la Shimano întrucât japonezii lansează noul grup XT 8000 care foloseşte acelaşi standard de 11 viteze pe care l-am văzut la XTR. Noul XT oferă transmisii 1×11, 2×11 şi 3x11ce beneficiază de tehnologia Shimano Rhythm Step pentru treceri line şi progresive între viteze.

Angrenajele cu una, două sau trei foi sunt gândite pentru diferitele discipline ale mtb-ului de la cross country la enduro şi dispun de aceleaşi 4 şuruburi de instalare ca la XTR. Angrenajele cu o singură foaie de 30 sau 34 dinţi vor fi disponibile la sfârşitul verii şi vor dispune de acelaşi profil al dinţilor întâlnit la angrenajele XTR 1×11. Angrenajele duble pentru Trail sunt disponibile în variantele 34/24, 36/26 sau 38/28T în timp ce varianta cu trei foi are 40/30/22T.

Noile frâne Shimano XT beneficiază de îmbunătăţiri şi o greutate mai mică potrivit fabricantului. Mulţumită manetei scurte şi a unui colier mai subţire ansamblul frânei ar trebui să ocupe acum mai puţin loc pe ghidon.

Schimbătoarele faţă şi spate primesc îmbunătăţiri mai mari. XT beneficiază de Side Swing la toate opţiunile direct mount cu două sau trei foi şi se adresează bicicletelor cu suspensii mai mari. Ambele variante, cu patină medie şi lungă, vor fi disponibile doar în varianta cu ambreiaj Shadow RD+. Cei doi scripeţi au fost aduşi la zi şi acum dispun de dinţi mai înalţi pentru schimbări mai bune de viteze şi funcţionare mai bună atunci când lanţul este încrucişat. Ghidajul cablurilor este îmbunătăţit la toate schimbătoarele şi la fel şi geometria pivoţilor. Shimano spune că aceste modificări vor micşora efortul făcut de deget la schimbarea vitezelor.

La fel ca la XTR noile shiftere XT dispun de opţiunea 2-way multi release prin care poţi schimba viteza fie apăsând cu degetul mare fie trăgând cu arătătorul. Shifterele dispun de colierul de prindere pe ghidon XT/XTR I-SpecII sau colierul mai vechi I-Spec pentru compatibilitate universală.

Rapoartele vitezelor sunt importante, iar noile casete cu 11-40 şi 11-42 sunt cele cu plaja cea mai largă din istoria Shimano. Noile pinioane XT oferă câţiva dinţi în plus în comparaţie cu varianta similară XTR acestea devenind mai versatile în comparaţie cu XTR-urile gândite mai mult pentru a fi folosite în concursuri.

Noile pedale primesc platformă mai lată cu o mărire de 3,3 mm pentru varianta Trail şi 2,8 mm pentru Race. În acelaşi timp grosimea scade cu 0,5 mm. Sunt cifre mici însă la versiunea Trail suprafaţa de contact cu pantoful creşte cu 12%, iar la Race cu 8%.

Pentru butuci, aceştia primesc în mare parte tehnologie moştenită de la fraţii mai mari şi sunt revopsiţi pentru a se asorta cu restul componentelor din grup. Roţile au devenit cu aproximativ 40g mai uşoare fiecare în timp ce lăţimea a crescut. Roţile Trail primesc o lăţime internă de 24mm, iar Race 20mm pentru versiunea din aluminiu tubeless ready. Ambele sunt disponibile în diametrele de 27,5 şi 29 inch fixarea de bicicletă făcându-se prin thru-axles. Construcţia dispune de 28 spiţe faţă şi spate prinse de flanşe decalate.

Majoritatea noilor produse XT vor fi disponibile pe piaţă din iunie cu excepţia pinioanelor 11-42T, angrenajelor cu 1 şi 3 foi şi a roţilor Trail. Acestea vor fi lansate cu o lună mai târziu. Preţurile nu au fost încă anunţate.

Suplimentar faţă de noul grup XT, Shimano a lansat un nou angrenaj non-series care oferă compatibilitate 11 viteze pentru grupurile XT şi XTR însă la un preţ mult mai mic. Angrenajul MT700 foloseşte tehnologia Hollowtech II şi aceeaşi spaţiere asimetrică a şuruburilor de prindere pe care o găseşti la angrenajele mai scumpe. Teoretic acest lucru poate fi văzut din nou ca o mişcare de îndepărtare a celor de la Shimano de standardul BCD (Bolt Center Diameter) al industriei. Angrenajul este disponibil doar în varianta dubla cu foi 36/26T.

Mai puţin sclipitor, însă folositor pentru cei care caută compatibilitate 148 OLD, este angrenajul cu o singură foaie XTR 9000 ce dispune de o linie a lanţului mai lată cu 3mm pentru o schimbare mai bună de viteze la bicicletele cu butuci mai laţi. În cele din urmă avem câteva prinderi noi E-thru-axle (78 şi 58) care dispun de ax din aluminiu gol la interior. Destinaţia lor sunt butucii spate cu ax de 12mm.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma