Categorii: IndustrieNoutati

Scott dezvăluie secretele carbonului propriu

Ultimele decenii au reprezentat pentru industria bicicletei o perioadă cel puțin bogată, dacă nu cumva de totală schimbare în ceea ce privește materialele și metodele de construcție folosite. Dacă într-o vreme producătorii de țevi de oțel erau vioara întâi pentru bicicletele de pe piață, fie de top, fie medii, acum carbonul schimbă regulile jocului. Acest fapt, la rândul său, a rearanjat amplasarea unităților de producție pe glob și a oferit șansa mărcilor de a investi în cercetare-dezvoltare pentru a profita cât se poate de mult de avantajele noului material. În momentul de față, aproape fiecare firmă puternică are propriul tip de carbon folosit, chiar dacă nu diferă radical unul de altul, iar cea mai recentă companie care își dezvăluie secretele este Scott.

Fiind una dintre primele mărci care a introdus cadrele de carbon, Scott a avut destulă vreme să experimenteze cu diferitele variante ale materialului, astfel că în prezent se bazează pe două tipuri de fibre, HMF și HMX. Ambele sunt fibre high-modulus, cu mențiunea că cea de-a doua este cu 20% mai rigidă decât prima, având aceleași proprietăți de rezistență, și deci poate fi folosită în cantități mai mici, ducând la o economie de greutate undeva pe la 14% față de HMF.

Carbonul permite o varietate largă de combinații în care poate alcătui un cadru de bicicletă, lucru de care inginerii se folosesc pentru a proiecta virtual diferite forme cu diferite grosimi de țevi și pe care apoi le testează cu ajutorul unor programe informatice. Pe urmă sunt selectate doar proiectele fezabile, construite prototipurile conform schiței inițiale și supuse unor teste intense. În principal, pentru a fi considerat de succes, un cadru trebuie să fie ușor, rigid și rezistent. Cum această situație este similară tradiționalei povești cu lupul, capra și varza, aici intervine munca depusă pe planșa de proiectare și la linia de producție a bicicletei. Deși producătorii nu au bravat până recent pe marginea acestuia, laboriosul proces este acum motiv de mândrie pentru cei mai mulți, iar Scott oferă în detaliu aspectele privindu-l.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Ce a presupus organizarea Campionatului European de XCO: interviu cu Tudor Oprea

Ne reîntâlnim cu Tudor Oprea, de data aceasta nu în calitate de sportiv, nici de team manager. Tudor se află…

o zi in urma

Ofertele acestei săptămâni: 13-19 mai 2024

Săptămâna aceasta am primit oferte de la AfiSport și de la BikeFun, pe care le puteți vedea mai jos. AfiSport…

3 zile in urma

Kross Level 2.0: entry-level cu o geometrie evoluată

Cei de la Kross au decis ca noul Level din aluminiu să aibă o geometrie foarte similară cu cea a…

3 zile in urma