Categorii: IndustrieNoutati

Scott dezvăluie secretele carbonului propriu

Ultimele decenii au reprezentat pentru industria bicicletei o perioadă cel puțin bogată, dacă nu cumva de totală schimbare în ceea ce privește materialele și metodele de construcție folosite. Dacă într-o vreme producătorii de țevi de oțel erau vioara întâi pentru bicicletele de pe piață, fie de top, fie medii, acum carbonul schimbă regulile jocului. Acest fapt, la rândul său, a rearanjat amplasarea unităților de producție pe glob și a oferit șansa mărcilor de a investi în cercetare-dezvoltare pentru a profita cât se poate de mult de avantajele noului material. În momentul de față, aproape fiecare firmă puternică are propriul tip de carbon folosit, chiar dacă nu diferă radical unul de altul, iar cea mai recentă companie care își dezvăluie secretele este Scott.

Fiind una dintre primele mărci care a introdus cadrele de carbon, Scott a avut destulă vreme să experimenteze cu diferitele variante ale materialului, astfel că în prezent se bazează pe două tipuri de fibre, HMF și HMX. Ambele sunt fibre high-modulus, cu mențiunea că cea de-a doua este cu 20% mai rigidă decât prima, având aceleași proprietăți de rezistență, și deci poate fi folosită în cantități mai mici, ducând la o economie de greutate undeva pe la 14% față de HMF.

Carbonul permite o varietate largă de combinații în care poate alcătui un cadru de bicicletă, lucru de care inginerii se folosesc pentru a proiecta virtual diferite forme cu diferite grosimi de țevi și pe care apoi le testează cu ajutorul unor programe informatice. Pe urmă sunt selectate doar proiectele fezabile, construite prototipurile conform schiței inițiale și supuse unor teste intense. În principal, pentru a fi considerat de succes, un cadru trebuie să fie ușor, rigid și rezistent. Cum această situație este similară tradiționalei povești cu lupul, capra și varza, aici intervine munca depusă pe planșa de proiectare și la linia de producție a bicicletei. Deși producătorii nu au bravat până recent pe marginea acestuia, laboriosul proces este acum motiv de mândrie pentru cei mai mulți, iar Scott oferă în detaliu aspectele privindu-l.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma