Hope HB.130 speră să fie bicicleta perfectă de trail

La fel ca majoritatea produselor de excepție, bicicletele Hope sunt construite din dorința inginerilor de a produce o bicicletă pe care ei și-ar dori să se dea. Fondatorii companiei Ian Weatherill și Simon Sharp și-au dorit de ani de zile să poată să se dea pe bicicletele produse de ei, în propria lor fabrică. Hope glumește despre faptul că dacă s-ar fi luat în calcul costurile cercetării, bicicleta nu ar fi apărut – acestea au fost astronomice. Dar Hope nu a vrut niciodată să facă o treabă ușoară. Pentru ei lucrurile trebuie făcute în propria casă și la cele mai înalte standarde. Așa a fost în ultimii 30 de ani și nu doresc să schimbe asta.

După ani de zile în care proiectele nu au trecut de masa inginerului de desigh Guillaume Leon, acum 5 ani au început să se miște lucrurile. După ce s-a format o mică echipă de experți în carbon, primul HB.160 a ieșit din matrițe în 2016. Acesta a fost lansat în 2017, însă deja un nou proiect era pe masa lui Guillaume.

Pe vremea lui HB.160, tehnologia în MTB se schimba repede și exista riscul ca bicicleta să fie repede depășită moral, așa că acest lucru a fost o învățătură bună. Mulțumiți de design-ul suspensiei, Hope a încercat să construiască un 29 cu cursă scurtă și geometrie îmbunătățită, ceva ce să fie o bicicletă polivalentă perfectă. Rezultatul e noul HB.130, un 29er cu cursa de 130 mm proiectat să folosească o furcă de 140 mm.

Geometria s-a schimbat de trei ori în timpul procesului de dezvoltare, dar asta e ceva ușor de făcut dacă ai propriile matrițe. Majoritatea matrițelor pentru carbon sunt fabricate din oțel deoarece aluminiul costă prea mult și e mai puțin rezistent în timp. Dar dacă acestea pot fi produse în casă, costul e mai acceptabil și posibilitatea de a schimba mici detalii repede e neprețuită.

Modificările geometriei au dus la o bicicletă cu un unghi mai mic al furcii, un unghi mai abrupt al tijei de șa și un reach mai mare, după tendințele industriei. A fost adăugat de asemenea un flip chip ce schimbă unghiul furcii de la 66.5 la 66 de grade și coboară monoblocul cu 6 mm. În comparație, geometria modelului HB.160 e mai conservatoare. Hope spune că acest lucru nu a oprit vânzările modelului, mai mult, sunt pe cale să vândă cea de-a 300-a bicicletă. Asta nu sună poate prea mult, dar este un cadru făcut de mână cu o manoperă de o zi întreagă pentru fiecare exemplar.

Toate straturile de carbon sunt aranjate meticulos manual. Hope a oferit posibilitatea de a fi fotografiat modul în care fiecare strat e așezat cu atenție, lucru pe care nu mulți producători îl prezintă. Este o muncă mult mai intensivă decât pare, piesele sunt lipicioase și trebuie poziționate perfect. Este făcută într-un mod în care rezultatul e o finisare perfectă direct din matriță.

E normal să existe puțin material ce trebuie eliminat la joncțiunea matrițelor iar locul unde vin rulmenții trebuie prelucrat mecanic, dar finisajul cadrului direct din matriță e uimitor.

După ce cadrele sunt scoase din matriță, ele sunt șlefuite manual după care tot manual se aplică lacul final.

Prin folosirea a mai multor bucăți de fibră de carbon T700 Hope a redus greutatea triunghiului față a modelului HB.130 cu aproximativ 100 g, dar este în continuare construit să reziste o veșnicie. Greutatea cadrului nu e încă disponibilă.

Brațul suspensiei din aluminiu prelucrat și lipit se păstrează la HB.130 de la HB.160. Aparent Hope a considerat că adăugarea unui spate din carbon e suficientă momentan, componentele din aluminiu permițând bicicletelor să fie gata mai repede și să fie rezistente, chiar foarte rezistente. Hope spune că inginerilor lor nu prea le place lipiciul, dar au ajuns să aibă încredere în el. Încredere ce provine de la faptul că în toate testele de stress componentele lipite au rezistat mai bine decât cele sudate, acestea din urmă fiind mereu punctele slabe. Prin lipire nu mai e nevoie de tratament termic iar componentele sunt perfect aliniate când sunt atașate. Se pare că tuburile extrudate din aluminiu ale stay-urilor sunt singurele componente ce nu sunt produse în fabrica Hope.

Stay-urile din aluminiu ascund unul dintre cele mai interesante elemente de design de la HB.130 – un butuc spate de 130 mm cu ax de 17 mm. La producerea cadrului, butucului, axului și chiar și rulmenților nu există standarde ce să fie urmate. În loc să treacă pe ceva mai lat cum e SuperBoost, Hope a vrut să producă un cadru mai puternic și mai rigid dar cu un spate îngust. Cel mai important lucru e că și-au dorit o roată spate cu dish zero. Pentru asta, partea cu transmisia a butucului este practic poziționată în același loc în care ar fi și pe un butuc Boost, dar partea opusă transmisiei e inversată.

În acest caz cadrul este practic construit în jurul butucului spate. Acest lucru pune deraiorul spate în același loc unde ar fi la o bicicletă cu Boost 148, dar discul de frână e mult mai în interior, ceea ce face ca spatele bicicletei să fie mai îngust și mai ușor de manevrat pe poteci înguste. Butucul este fixat cu un ax de 17 mm. De ce 17? Pentru că e mărimea maximă ce au putut să o obțină păstrând rulmenți rezistenți în butuc. Datorită axului gros și chainstay-urilor solide, spatele bicicletei e extrem de rigid iar Hope spune că design-ul ajută chiar la prelungirea vieții rulmenților din butuc.

Un lucru de observat e că datorită modului în care e proiectat butucul, când se dă jos roata caseta de pinioane se simte desfăcută, ceea ce e complet normal. Odată ce se strânge axul dispare jocul casetei. Există de asemenea un clips ce împiedică freehub-ul să cadă dacă roata e scoasă. Design-ul butucului și a cadrului fac ca butucul să fie specific pentru acest cadru. De aceea cadrele vin împreună cu un set de butuci pe care se pot construi roți cu jantele preferate ale clientului.

HB.160 a introdus frâna spate montată radial deoarece din nou Hope a construit totul pentru a avea un sistem mai bun. Dar la noul model, pentru a oferi cumpărătorilor mai multe variante de frâne, s-a trecut înapoi la sistemul de montare post mount standard.

Trebuie menționat că există spațiu suficient pentru anvelope 29×2.3 în spate, dar nu mult mai mult de atât. Bicicletele vin cu anvelope Maxxis Minion DHF 29×2.5 WT în față și Minion DHR 2.3 în spate.

Dacă tot e vorba de componente specifice, HB.130 are un monobloc special ce necesită rulmenți Hope, însă poate fi folosit orice ax de 30 mm cu foi cu spațiere Boost. Monoblocul filetat folosește un filet M46 ce pare foarte asemănător cu cel T47 însă diferențele sunt suficiente încât să fie nevoie de rulmenți speciali. Nu există nicio opțiune pentru a folosi ax de 24 mm direct, fără distanțiere aftermarket. Poate asta se va schimba dacă Shimano dă voie celor de la Hope să producă roți cu butuc MicroSpline.

Alte componente specifice sunt de asemenea interesante cum ar fi chainguide-ul integrat și protecția de chainstay care are și rol de ghid pentru cabluri. Aceste piese proiectate inteligent demonstrează atenția la detalii ce a fost acordată acestui cadru. Nu numai că e chainguide-ul ajustabil și demontabil, dar prinderile superioare au și rol de ghidaj pentru cablul schimbătorului spate. Apoi cablurile trec pe sub protecția de chainstay ce are două cleme ce trag protecția în jos și simultan fixează cablurile.

Oarecum similar e rutat și furtunul frânei spate cu cleme mici prinse cu șurub pe chainstay.

Rutarea cablurilor prin triunghiul din față e internă, acestea intrând prin porturile din head tube și ieșind fix sub suportul de bidon. HB.130 are suport de bidon! Pentru acest lucru a fost mutată prinderea superioară a amortizorului pe toptube de pe downtube.

Cablurile nu sunt fixate în interiorul cadrului, dar Hope le învelește în spumă pentru a reduce zgomotele. Pentru rutarea de cabluri și cămăși noi, este mai bine să se lucreze din spate în față, orificiile din headtube fiind destul de mari.

Hope au fost mulțumiți de suspensia proiectată original pentru HB.130. Guillaume spune că toate tipurile de suspensie au avantaje și dezavantaje și că nu există o formulă magică. Acestea fiind spuse, au trecut totuși la amortizoare metrice după ce au început cu cele imperiale, lucru ce a necesitat o modificare a matriței pentru a o adapta la lungimea amortizorului de 210 mm. După ce au experimentat cu cursă de 50 și 55 mm, au rămas pe cea de 50 mm ce produce curba suspensiei de mai sus, cu o progresie de aproximatv 18% în modul High și de 20-22% în Low.

Trădând adevărata natură a bicicletei, Hope a echipat toate modelele HB.130 cu furci Fox 36 Factory de 140 mm cu offset de 44 mm. Este o furcă mare pentru o bicicletă cu cursa de 130/140 mm dar se potrivește cu scopul acesteia. Este o bicicletă pe care cei de la Hope vor să o folosească într-o zi pe trail iar în ziua următoare în bikepark.

În acest moment Hope are gata de producție cadre M, L și XL iar modele S nu se vor produce decât dacă va fi cerere.

Cu atâtea detalii despre cadru se trece ușor cu vederea că bicicletele conțin și multe alte piese Hope. Configurația standard costă 8400$ și include frânele Hope Tech 3 E4, roți Hope Pro 4 Boost sau Fortus 26, ghidon din carbon Hope, pipă Hope SL AM, grip-uri Hope SL și cuvetele, monoblocul și distanțierele potrivite tot de la Hope. Majoritatea acestor piese pot fi comandate colorate, existând șapte culori disponibile: roșu, portocaliu, albastru, mov, argintiun, negru și verde).

Se poate alege și culoarea cadrului. Se pot asorta piesele cu cadrul se poate face totul negru sau în toate culorile, alegerea e a clientului.

Transmisia HB.130 este grupul complet SRAM Eagle X01 cu angrenaj SRAM din carbon. Angrenajul a fost impus de SRAM pentru ca Hope să poată cumpăra grupuri complete pentru bicicletele lor. Hope consideră totuși că angrenajul lor Evo e mai bun așa că au pus și un preț de upgrade la Evo, o sumă foarte asemănătoare cu cea cu care se poate vinde angrenajul SRAM original.

Există de asemenea pachete de upgrade la transmisie wireless și tijă dropper SRAM AXS, stickere asortate, jante Santa Cruz Reserve și suspensii Ohlins. Suspensiile Ohlins sunt oferite gratis și includ furca RXF 36 Evo pe aer sau pe arc de 140 mm și amortizorul TTX Air reglat special pentru HB.130.

Pachetul cu cadrul include un cadru în culoarea dorită, un amortizor Fox DPX2 sau Ohlins TTX22, monoblocul și cuvetele potrivite, o pereche de butuci HB Pro 4 în culoarea dorită și o clemă de tijă de șa, la prețul de 4950$.

Fiecare bicicletă e produsă la comandă cu un termen de livrare de 3-4 săptămâni în funcție de comenzi. Prețul include livrarea și taxele iar cadrul are garanție pe viață pentru cumpărătorul original și înlocuire gratuită a rulmenților pe viață prin Hope USA.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

o zi in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

6 zile in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

o săptămână in urma