Categorii: GeneraleNoutati

Opt ONG-uri se adresează Uniunii Europene pe tema pistelor din București

Pe biroul comisarului european pentru mediu Janez Potocnik a ajuns astăzi o scrisoare deschisă semnată de opt ONG-uri din România care atrag atenția asupra unor neconcordanțe privind unele realizări ale Primăriei București. PMB a declarat pe pagina oficială a Săptămânii Mobilității că a înființat piste pentru bicicliști, parcări de tip park-and-ride și că a mărit spațiul verde din oraș, acuză semnatarii scrisorii, conform B365.ro.

Cele opt organizații sunt ActiveWatch, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România, Rencontres du Patrimoine Europe-Roumanie, Asociația Pro_Do_Mo, MaiMultVerde, Centrul de Resurse pentru Participare Publică, Asociația pentru Dezvoltare Urbană, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis și Asociația Peisagiștilor din România – Sucursala București.

Textul scrisorii, publicat integral pe B365.ro, sună astfel:

Către:

Comisarului European pentru Mediu, Excelenței Sale Janez Potočnik

Scrisoare deschisă în atenția DG Environment cu privire la Săptămâna Mobilității Urbane în România

Excelența Dumneavoastră,

ActiveWatch, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România, Rencontres du Patrimoine Europe-Roumanie, Asociația Pro_Do_Mo, MaiMultVerde, Centrul de Resurse pentru participare publică, Asociația pentru Dezvoltare Urbană, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis şi Asociația Peisagiștilor din România – sucursala București vă aduc la cunștință o serie de inconsecvențe în ceea ce privește informațiile postate de Primăria Generală a Municipiului București pe site-ul oficial al Săptămânii Europene a Mobilității.

Organizațiile semnatare, alături de alte organizații non-guvernamentale din București, promovează dezvoltarea durabilă a orașului București de mai mulți ani. Capitala României este a doua cea mai poluată capitală a Europei, astfel că am considerat o necesitate imediată dezvoltarea infrastructurii urbane ținând cont de nevoia de reducere a poluării. Mai mult, calitatea vieții în Capitală este în mod fundamental afectată de condițiile dificile din trafic și de calitatea slabă a spațiilor publice cauzată de insuficiența locurilor de parcare (lucru care are un efect negativ asupra accesibilizării spațiului public).

Deși pe pagina oficială a Săptămânii Europene a Mobilității instituția susține că a dezvoltat rețeaua pentru biciliști, Primăria Generală a proiectat și implementat benzi pentru biciclete pe trotuar, fără a lăsa spațiu pentru pietoni și făcând imposibil mersul pe bicicletă. Pistele de biciclete au fost desființate, în urma sesizării

Poliției Rutiere, care a și constatat ilegalitatea pistelor (fiind neconforme cu prevederile Codului Rutier). Astfel că, în momentul de față, nu există infrastructură pentru mersul pe bicicletă (deşi investiția pentru proiectarea și executarea pistelor a fost de minimum 10 milioane de euro). Mai mult, în momentul de față există doar trei benzi dedicate transportului în comun, toate cumulând aproximativ 2 km. Această situație face ca transportul comun să fie ineficient și neatractiv, contrar celor spuse de Primărie pe același site.

Pe pagina oficială a Săptămânii Europene a Mobilității Primăria Generală susține că a creat stații de tip “park and ride”. În București nu există nicio astfel de stație. Domnul Ion Dedu, director în cadrul Primăriei, susține la secțiunea “Permanent measures implemented” (măsuri constante) că a dezvoltat materiale informaționale și educative pentru cetățeni cu privire la infrastructura urbană durabilă. Singurele materiale dezvoltate de Primărie au fost acelea create cu ocazia Săptămânii Mobilității Europene, cu o foarte slabă vizibilitate la nivelul orașului. În București, singurele instituții implicate în campanii de informare și conștientizare pe acest subiect sunt organizațiile non-guvernamentale, fără niciun sprijin din partea Primăriei Generale (aceasta fiind în fapt unul dintre beneficiarii campaniilor noastre). Primăria nu a organizat “sondaje de opinie sau forumuri” pe subiectul dezvoltării infrastructurii urbane, așa cum susține. Una dintre principalele îngrijorări ale societății civile este tocmai lipsa de transparență și de implicare a cetățenilor în proiectele de dezvoltare urbană.

Primăria Generală a anunțat că acum, în București, există 23 de metri pătrați de spațiu verde pe cap de locuitor (față de cei 2 metri pătrați de spațiu verde pe cap de locuitor de acum doi ani). Primăria face aceste declarații în baza Cadastrului Verde în care au fost incluse și curțile private și cimitirele, spații care nu pot fi încadrate în spații accesibile locuitorilor și contrare listei de spații care sunt descrise a fi incluse în Cadastrul Verde.

Vă informăm că în cadrul Săptămânii Europene a Mobilității, în București, a avut loc cel mai mare marș de protest al bicicliștilor. Mai mult de 8000 de persoane au protestat pe străzile Bucureștiului, cerând demisia primarului Sorin Oprescu pentru că nu a dezvoltat o infrastructură adecvată pentru mijloacele de transport alternative. Mai mult, Primăria Generală dezvoltă acum proiecte de infrastructură majore care presupun lărgirea benzilor pentru mașini și construcția de pasaje pietonale subterane și pasaje supraterane și subterane pentru mașini. Aceste măsuri contravin interesului public, precum și dezvoltării urbane durabile.

Considerăm că Primăria Generală a Municipiului București v-a dezinformat cu privire la situația reală din București. Vă stăm la dispoziție cu materiale relevante și detaliate pentru a sprijini informațiile de mai sus. Mai mult, vă rugăm să ne informați cu privire la statusul actual al negocierilor cu România în vederea semnării Parteneriatului 2014-2020, capitolul Mediu. Având în vedere lipsa de transparență a autorităților Române pe 3/3 marginea acestui subiect, vă rugăm să ne sprijiniți cu informații pentru a putea înțelege mai bine politicile locale ale autorităților Române pe acest subiect.

Cu respect,

ActiveWatch

Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România

Rencontres du Patrimoine Europe-Roumanie

Asociația Pro_Do_Mo

MaiMultVerde

Centrul de Resurse pentru participare publică

Asociația pentru Dezvoltare Urbană

Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis

Asociația Peisagiștilor din România – sucursala București

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • Ohoho! Paraciosii, paraciosii!

    Mi-a placut in mod deosebit partea cu 23 mp de spatiu verde pe cap de locuitor. Asta incluzand zona agricola de pana la centura, presupun. Pentru ca in oras abia mai vezi un pom ratacit. Pe care imediat au sarit omizile sa-i taie crengile. Parol, deranjeaza!

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma