(ADVERTORIAL)
Bicicletele au evoluat semnificativ în ultimii ani, iar trendul general a fost acela al unei biciclete „unice”, una care să le facă bine pe toate şi nu un compromis între disciplinele pe care doreşte să le reunească. Evident bicicletele specializate, care fac un singur lucru bine, nu vor putea fi depăşite uşor, însa aceste variante „universale” deservesc cât se poate de bine disciplinele mountain bike-ului pe care le reprezintă.
Vorbim aici despre One-Twenty, ultima adiţie a celor de la Merida în materie de bicicletă pentru trail, all mountain şi chiar puţin enduro sau chiar destul de mult enduro dacă luăm în considerare modelele de varf One-Twenty care dispun de suspensii blocabile de pe ghidon.
Ca marcă Merida se află pe piaţă de 25 de ani însă ca fabricant brandul taiwanez are vechime încă din 1972, aşadar peste 40 de ani de istorie. Doar aceste cifre ar trebui să ne trezească interesul şi încrederea asupra mărcii, iar dacă pui la socoteala că de ceva vreme tot designul este realizat de o echipă germană atunci noul One-Twenty trebuie că bifează cu succes la toate categoriile.
Aşa cum şi numele sugerează bicicleta oferă o suspensie spate de 120mm potrivită perfect cu o furcă de 130mm – pentru modelele Lite mai apropiate de vârf, cum ar fi ONE-TWENTY 7.800 sau ONE-TWENTY 7.900 şi cu o furcă de 120mm pentru celelalte modele cum ar fi ONE-TWENTY 7.500.
One-Twenty se afla în gama celor de la Merida de ceva vreme însă modelul 2015 este de departe cel mai bun de până acum devenind cel mai versatil model pentru „trail”, o bicicletă ce dispune de o platformă eficientă pentru pedalare la deal şi cu geometrie ce inspiră încredere pentru mersul tare la vale.
La fel ca pentru majoritatea mărcilor de biciclete de pe piaţă, noile roţi de 27,5 inch (sau 650b) reprezintă o noutate. Dacă pentru cross country eficienţa optimă o obţii de la un 29er, la o astfel de bicicletă pentru trail şi all mountain roţile de 27,5 inch sunt cea mai potrivită alegere în ceea ce priveşte manevrabilitatea, eficienţa şi inerţia.
Noua Merida One-Twenty 2015 însă oferă ceva ce puţine alte mărci au pe bicicletele lor. Este vorba de suspensia „Floating Link”. Ce este acest lucru? Pe scurt este ceva extraordinar pentru suspensia spate, este ceva ce mulţi descriu ca fiind „o suspensie fără sfârşit” un sentiment pe care l-am avut şi noi când am încercat bicicleta. Practic shock-ul suspensiei spate nu mai este instalat imobil în cadru în partea sa inferioară ci pe prelungirile ţevilor chain stay. Astfel shockul se află între două părţi mobile ale cadrului – ţevile seat stay şi chain stay. Rezultatul, aşa cum am spus mai sus, este sentimentul de suspensie nesfârşită atât de folositoare când vrem să exagerăm puţin cu săriturile şi trick-urile.
Cadrul este cursiv şi elegant ţevile fiind hidroformate. Acest lucru nu este deloc surprinzător chiar dacă tehnica este costisitoare. Fiind un fabricant atât de mare Merida îţi permite luxul realizării unor astfel de forme fluide care nu doar arată bine ci şi oferă rigiditate cadrului şi confort ciclistului. În viitorul apropiat va exista şi o versiune din carbon a acestei biciclete însă până atunci, versiunea din aluminiu este atât de elegantă încât ai nevoie de o a doua privire pentru a te asigura că totuşi nu este din carbon.
Per ansamblu noua Merida One-Twenty este bine echipată direct cum o scoţi din cutie, nu prea mai ai ce îmbunătăţiri semnificative să îi faci. Suspensia Fox faţă-spate este o alegere excelentă şi oferă bicicletei un echilibru perfect între cele două extreme. În rest, la acest model One-Twenty 7.900 avem echipare completă Shimano XT – de la frâne la schimbătoare şi butuci.
Eleganţa şi fluiditatea bicicletei merg o treaptă mai sus mulţumită ghidajelor interne ale cablurilor. Merida a făcut eforturi deosebite pentru camuflarea cablurilor la acest model. De multe ori însă la alte biciclete apar alte probleme asociate ghidajelor interne. Spre exemplu cablurile sunt gâtuite şi schimbarea vitezelor nu se mai face lin sau uşor. Apoi la alte biciclete se întâmplă des să obţii vibraţii în cadru de la respectivele cabluri care se ating de interiorul ţevilor. La noua One-Twenty aceste lucruri nu se întâmplă mulţumita porturilor speciale prin care cablurile ies din cadru.
Noua Merida One-Twenty oferă cicliştilor entuziaşti beneficiile geometriei moderne aplicate abia recent bicicletelor. Mai exact este vorba de ţeava top-tube mai lungă şi pipa mai scurtă. Această combinaţie oferă bicicletei o manevrabilitate mai vioaie pe care o vei simţi la viteză medie. La geometria modernă se adaugă şi unghiul furcii de 68 grade care oferă stabilitate pe potecă plus ghidonul lat de 730 mm şi pipa de 70mm pentru cadru mărime M. Toate aceste aspecte garantează distracţie şi încredere maximă când pedalezi pe această bicicletă.
One-Twenty 2015 este însă şi iertătoare. Mulţumită anvelopelor Schwalbe Nobi Nic de 2.25 şi suspensiei progresive despre care am vorbit mai sus, vei putea scăpa „basma curată” dacă spre exemplu nu ai calculat corect o aterizare. Bicicleta absoarbe şocul şi se redresează permiţându-ţi să te concentrezi mai bine pentru următorul jump.
Cât despre eficienţa la pedalare, noul design Float al suspensiei se descurcă foarte bine, iar atunci când îl combini cu sistemul Boost Valve al shock-ului Fox CTD aproape că nu mai ai nevoie de blocarea pe care o ai pe ghidon. Poate s-o foloseşti doar atunci când rulezi pe asfalt, aşadar nu prea des. Cinematica suspensiei a fost gândită special pentru transmisia cu două foi şi pentru a oferi o mai bună eficienţă la pedalare când eşti pe pinioanele mici.
Ciclistul perfect căruia i se va potrivi această bicicletă este cel care apreciază cel mai mult cross country-ul, dar care caută şi ceva mai multă adrenalină în acelaşi timp. Bicicleta este una care se va simţi bine şi la maratoanele mtb, dar care înclină totuşi mai mult spre trail şi distracţie pe potecă. Pentru banii pe care îi dai vei primi o mulţime de bicicletă noul One-Twenty reprezentând perfect direcţia high-end pe care Merida a abordat-o.
Preţurile gamei Merida One-Twenty 2015 încep de la 5.990 lei cu modelul 7.500, continuă cu 7.290 lei pentru modelul 7.600, ajung la 8790 lei pentru varianta 7.XT şi se încheie cu modelul de top 7.900 la preţul de 12.900 lei. Toate modelele One-Twenty pot fi găsite pe site-ul Bikefun.ro importatorul oficial Merida în România.
Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…