Sunt deja 10 ani de când vizitez Eurobike-ul, cea mai mare expoziție de profil din lume, iar în tot acest timp am reușit să văd cât de mult s-a schimbat industria în ultimul deceniu. Inclusiv această expoziție a cunoscut schimbări dramatice, căci acum 10 ani, numărul de expozanți parcă era mai numeros decât locurile disponibile, ba mai mult, umbla vorba că mulți producători aveau spațiile închiriate pe câțiva ani de zile în avans. Însă din momentul în care Trek și Specialized s-au restras, organizându-și propriile prezentări, tot mai mulți expozanți au început să urmărească un model similar, în acest moment la expoziție lipsind nume mari precum Cube, Focus, Cannondale, Santa Cruz, Rocky Mountain, Giant, Commencal, YT Industries doar pentru a numi câțiva. Alții, precum cei de la Merida, au un stand foarte modest și doar câteva modele de top expuse. Dar fără doar și poate, Eurobike-ul rămâne în continuare un barometru important al industriei și de aici se dă tonul pentru trend-urile pe care le vom vedea în anii următori.
Iar un lucru este cât se poate de cert: mobilitatea este în centrul atenției, este cea care contează și care primează, iar scopul prin care este atinsă aceasta nu se mai rezumă doar la simple biciclete electrice. Ci la biciclete cargo, care pot transporta greutăți impresionante, la trotinete electrice mici sau cu roți supradimensionate, la tot soiul de vehicule pe două roți a căror existență nici măcar nu ți-o puteai imagina în urmă cu ani de zile. Industria de biciclete este încă la putere în ceea ce privește mobilitatea, dar alte vehicule, precum trotinetele, vin puternic din urmă și devin alternative relevante pentru deplasarea prin oraș: mai compacte, mai ieftine, mai ușor de folosit și de stocat. Pe de altă parte, iubitorii de munte au acum ocazia să aleagă din nenumărate e-MTB-uri. Practic, cu greu am mai găsit un producător care să pună la dispoziție biciclete de test non-electrice. Cât despre cele electrice, după cum menționam mai sus, acestea au luat deja toate formele imaginate de om, iar acesta este doar începutul.
Nu mai are sens să menționez că motoarele electrice au curpins toate segmentele de biciclete, de la cele pentru copii până la cele gravel. Ce consecințe vor exista pe viitor este greu de prezis în acest moment, dar un lucru este cert: la orice stand la care am fost, bicicletele non-electrice puteau fi fotografiate în voie. Doar cele ale sportivilor cunoscuți mai adunau ceva în lume în jur. Pe de altă parte, bicicletele electrice erau înconjurate și admirate precum adevărate minuni tehnnologice. Și oricât de mult am promovat bicicletele electrice până în prezent, nu am uitat niciodată să ies cu cea non-electrică, pentru plăcerea pură a pedalatului. Nici voi n-ar trebui să uitați asta.
Dragoș Mitroi
Editor-in-chief FreeRider.ro
Friedrichshafen, Germania
Galerie foto:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…