Casetă cu 14 pinioane proiectată de Shimano încă din 1999

În plină epocă a standardizării casetelor cu 11 și 12 pinioane, mai nou chiar și cu 13 pinioane (vezi prototipul prezentat în toamnă de Phil Wood), aflăm că cei de la BikeRadar au dat peste niște planuri a celor de la Shimano, patentate în 1999 și urcare pe Google Patents, care ne arată o casetă cu 14 pinioane. Un proiect dezvoltat într-o perioadă în care transmisiile cu 10 sau 11 pinioane nici măcar nu păreau de conceput.

Aici se poate vedea caseta cu 14 pinioane și soluțiile tehnice adoptate (detalii mai jos, în articol).

În textul anexat imaginilor, apare o descriere care sună astfel: este de preferat creșterea numărului de pinioane, pe freewheel, pentru a oferi ciclistului o varietate mai mare de viteze, îsnă pentru a încăpea mai multe pinioane, este necesar să fie micșorată distanța între pinioane, un lucru limitat de lățimea lanțului. Perfect valabil și pentru zilele noastre, aruncând o privire sumară asupra casetei cu 12 pinioane.

Grosimea unui pinion ar fi urmat să aibă aproximativ 1.8mm, iar distanța dintre acestea ar fi trebuit să măsoare 1.66mm, adică cu mult mai puțin decât ceea ce vedem astăzi pe caseta Sram Eagle (3.65mm). Lanțul nu ar fi urmat să folosească role între zale ci o componentă de legătură solidă, cu o formă, să-i spunem, arcuită. Rotița superioară a patinei ar fi avut de asemenea o formă radical diferită față de ceea ce cunoaștem astăzi, cu doar 5 dinți înalți, în formă de stea de șerif.

Proiectul cu 14 pinioane pus la cale de Shimano era conectat la un angrenaj cu două foi, prin urmare ar fi rezultat 28 de viteze. Utilizarea unei singure foi pentru 14 pinioane ar fi rezultat în unghiuri extreme pentru poziționarea lanțului, căci să nu uităm, chiar și pe actualele angrenaje 1×12 lanțul are de parcurs o distanță extremă dintr-o parte în cealaltă a casetei și nu de multe ori unghiul ne face să ne întrebăm dacă acesta nu se va uza foarte rapid. Ce-i drept, Shimano a rămas la caseta cu 11 pinioane, cel puțin moment, conectând-o la un angrenaj cu o foiae, două sau chiar trei foi, oferind astfel o plajă nemaivăzută de 33 de viteze (în realitate însă nu le vei putea utiliza pe toate).

În ordinea evoluției: 3×7, 3×8, 3×9, 2×10, 1×11, 2×11, 1×12, 3×11 și 1×13. Este greu de crezut că vom vedea prea curând o transmisie 1×14, dat fiind faptul că 1×12 deja acoperă o plajă mare, iar 1×13, aflat momentan în faza de prototip, face un pas și mai mare înainte (casetă standard Shimano 11-40 căreia i s-au adăgat un pinion de 45 și unul de 50, instalate pe un ax lat, de 150mm).

Fabricată CNC, dintr-o singură bucată: caseta Sram Eagle XX1 este o adevărată operă de artă.
Prototipul de la Phil Wood, 1×13.
Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

2 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

3 zile in urma

Noul Yeti SB165: acum în format mullet

O delectare pentru priviri acest nou SB165, mai ales în culoarea această albastră. Odată cu adăugarea unei roți de 29…

3 zile in urma