Categorii: Editorial

Cum vor evolua prețurile bicicletelor în 2016

Nici bine n-am vorbit de o ușoară ajustare a prețurilor pentru 2015, căci iată, apar primele declarații ale producătorilor despre cum va fi în sezonul următor. Momentan, lucrurile par să fi luat o turnură tristă pentru cumpărători, deoarece producătorii care nu au mărit prețurile bicicletelor, le-au echipat cu componente din ce în ce mai slabe. Chiar zilele trecute am prezentat un exemplu de bicicletă entry-level, care a devenit și mai entry prin downgrade-ul de la componente Shimano Alivio la Shimano Tourney și de la furca Suntour XCM la XCT. Iar aparent, lucrurile nu se vor opri aici.

Toată lumea din industrie pune mărirea de prețuri în cârca cursului euro/dolar, care într-adevăr, a luat-o razna. Judecând doar prin prisma creșterii monedei americane, pentru 2016 trebuie să ne așteptăm la prețuri cu cel puțin 17% mai mari, fără ca cineva să aibă ceva de câștigat. Asta se întâmplă deoarece producătorii plătesc forța de muncă din țările asiatice în dolari, iar câștigați vor fi doar cei care au negociat salariile în euro și care sunt desigur, foarte puțini.

Privind în urmă, la ultima scumpire semnificativă din urmă cu 2 ani, mai precis cea de 20-25%, reliazăm că în doar 4 ani ajungem să plătim cu aproape 40% mai mult pentru biciclete decât o făceam în 2010/2011. Și asta în condițiile în care echipările au rămas neschimbate, cu mențiunea că funcționalitatea a fost îmbunătățită în timp, datorită evoluției firești a tehnologiei. Dar reprezintă acesta un avantaj real? Mai mult decât atât, voci din industrie menționează faptul că Shimano va scumpi din 2016 gamele Shimano XT și XTR cu încă 6%, asta traducându-se într-un preț final de 1.900 de euro pentru o bicicletă cu echipare XT care în prezent costă 1.500 de euro.

Producătorii vor avea astfel o decizie complicată de făcut: fie scumpesc prețurile bicicletelor, fie apelează la componente mai slabe, fie produc componentele în cadrul companiei, fie găsesc o variantă de mijloc, combinând componente mai slabe cu o ușoară creștere de preț. Oricare ar fi varianta agreată, este clar că nu vom mai avea cum să achiziționăm bicicletele cu echipări similare zilelor de astăzi la același preț.

După cum am spus-o în trecut, încă de la primele scumpiri majore, vor avea de pierdut piețele mici, precum cea locală. Dacă în Germania majoritatea producătorilor vând absolut toate stocurile, existând în continuare cerere mare, în România clientul consideră că segmentul de 1.000 de euro este unul de lux, pe când în vest este văzut drept entry-level. Și nici nu este de acuzat, căci cumpărătorul român nu are acces la același salariu de peste 2.000 de euro, care reprezintă standardul în țările europene. Asta probabil va duce la o scădere a vânzărilor de biciclete noi, câștigători fiind producătorii locali care vor încerca să mențină prețuri mici, samsarii care aduc în țară nenumărate biciclete furate și probabil piața de second hand. O politică diferită de prețuri pentru piețe emergente ar fi de preferat din partea producătorilor, dacă doresc să mențină cifrele de vânzări sau să le crească. Un scut de protecție în fața acestor situații ar trebui să devină obligatoriu pe o piață în care valutele încep să fluctueze după cum bate vântul.

De pierdut vor avea și micii producători de componente sau biciclete, căci cantitățile mari nu reprezintă punctul lor forte. Din moment ce forța de muncă se scumpește, vor fi nevoiți să-și reajusteze câștigurile, iar aceleași voci din industrie spun că s-ar putea să asistăm anul viitor la falimentul câtorva mici producători. Totuși, poate printr-o minune, cursul se va restabili între timp, dar nu uita că producătorii încep încă de pe acum să producă pentru 2016, ceea ce înseamnă că vor plăti mai mult pentru forța de muncă.

Ce rămâne de făcut? Mai nimic din ceea ce ar putea depinde de noi. Fără o politică coerentă a producătorilor pentru piețele emergente, care funcționează de minune spre exemplu în cazul producătorilor de automobile, nu pot fi prea optimist. Dar totuși cui îi pasă de piețele emergente când cele din vest vând de la un an la altul mai bine și mai mult?

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Ar trebui si salariile sa creasca , soferilor sa le pese de noi ciclistii , ca suntem si noi si avem si noi dreptul de a circula pe strada , in cazul in care nu avem pista amenajata , sa fie mult mai atenti . Si sper ca in anii ce vor venii sa fie mai multi biciclisti decat soferi auto pe strazi , nu neaparat litera de lege dar ca idee . Mancam toate prostiile si cand vine primavara si vara mergem la sala , cheltuim o gramada de bani pe antremente in loc sa cumparam o bicicleta indiferent ca e low-end sau high-end , ieftina scumpa si sa ne plimbam 2 ore sau o ora , in loc sa mergem la sala . Sper sa fie mai bine si pentru noi biciclstii dar si pentru restul .

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma