Poate că Rockrider nu construiește biciclete cu pedigree, deși progresele din ultima perioadă în segmentele mid-level și high-end dau de înțeles că asta ar fi tendința, însă pentru cei care doresc să achiziționeze o bicicletă cu un raport echipare/preț foarte bun, nu prea au cum să dea greș. Exemplarul de față, hardtail-ul XC100, este oferit pentru 4.600 de lei – așadar nu vorbim despre o variantă ieftină, însă vorbim despre una bine echipată pentru buget. Trebuie ținut cont de faptul că pe măsură ce investești un buget mai mare în aceste biciclete, costul final nu este semnificativ mai mic decât cel propus de alți producători, în cazul de față fiind vorba despre o diferență de maxim 300-500 de lei față de modelele concurente de la producători renumiți cu echipări echivalente. Cu toate acestea, primești un produs solid după cum singur am aflat, iar concluziile zilelor de test sunt prezentate în acest articol.

Pe scurt:

  • hardtail cu cadru din aluminiu 6061
  • furcă pe aer cu o cursă de 100 mm și brațe de 32mm
  • preț de achiziție: 4.599 lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru competiții
  • poziție: sportivă, ușor aplecată pe față
  • geometrie: pentru urcări abrupte și coborâri dificile

Cadru/Pe traseu

Geometria lui XC100 este modernă, cu un headtube degajat, cu un chainstay de 435mm și cu un cadru actualizat: headtube conic, compatibilitate doar cu transmisiile cu o singură foaie, ax de 148mm pentru roata de spate însă cu cabluri trase prin exterior. Această din urmă specificație nu este neapărat un lucru rău, căci cablurile și conductele sunt trase pe sub cadru, acolo unde nici măcar nu deranjează vizual și nici nu produc sunete neplăcute, însă pur și simplu este o specificație care nu se înscrie în trend. Sincer, nu știu pentru câți va conta acest lucru, însă merita precizat.

Apoi, pentru un cadru în dimensiunea L, greutatea acestuia este una bună: 1.9 kg, ceea ce mă face să cred că versiunea M cântărește cu minim 100 de grame mai puțin. Valori bune. În ceea ce privește rigiditatea pe care am măsurat-o pe bancul de probă, valoarea indicată a fost de 98 Nm/grad (rigiditate torsională), o valoare peste medie. Dacă o împărțim la greutatea cadrului, de 1.9 kg, aflăm și valoarea finală, de 51.5 Nm/grad/kg, una care nu iese din tipare însă care se încadrează în standardul marilor producători.

Bicicleta oferă o poziție destul de sportivă, așa că trebuie să știi din start că vei sta alungit pe aceasta. Nu este o bicicletă orientată către confort, ci una către cei care merg des la competiții sau caută o bicicletă de gen. Pipa de 80mm în dimensiunea L este decent de scurtă, ghidonul cu o lățime de 720mm relativ mic, chainstay-ul scurt o face manevrabilă în viraje, iar unghiul headtube-ului degajat, îți permite să abordezi și coborâri dificile, cu un grad mare de înclinație. Configurația de componente aduce mai mult cu o bicicletă de XCO, însă cei care sunt obișnuiți deja cu transmisiile 1×12, probabil că nu vor avea nicio problemă în a pedala pe munte, pe distanțe lungi. Greutatea de doar 12.4 kg este bună pentru segment și te va ajuta să ajungi mai ușor pe distanțe mai lungi, în special pe urcările mai brutale.

De menționat ar fi cele două prinderi de bidon, lipsa podului între seat stay-uri și compatibilitatea cadrului cu roți de 29, 27plus sau 27.5. Desigur, cele mai relevante sunt primele două, căci instalarea unui set de roți de 27.5 inch pe această bicicletă va modifica geometria semnificativ. Ambele prinderi de roți se fac cu ax cu filet, însă acesta poate fi acționat doar cu un imbus, acestea neavând cheițe rapide. Tot cu imbus se poate desface și colierul tijei de șa, care nu are cheiță rapidă.

Echipare

Transmisia 1×12 stă în centrul specificațiilor, deoarece în acest buget, este greu de găsit o bicicletă cu această configurație. Chiar dacă face parte din gama entry, NX, de la Sram, transmisia se descurcă bine și oferă un pinion mare, cu 50 de dinți. Foaia în schimb are 34 de dinți și nu este chiar pentru oricine, însă un picior antrenat o va pune la treabă corespunzător. Dacă vrei, poți găsi și un avantaj în povestea aceasta: o foaie mai mare te va obliga să mergi mai repede, așadar câștigi timp.

Furca provine de la Manitou, modelul Markhor cu o cursă de 100mm și ax boost. Aceasta nu flexează la frânare, oferă un confort surprinzător de bun și vine dotată cu Lock-out, însă prinderea roții de față se face cu ax ce poate fi desfăcut doar cu imbus. Iar forma acesteia cu podul lower-elor montat în spate, nu este neapărat pe placul oricui.

Frânele sunt veriga slabă a acestei biciclete și sunt chiar mai puțin performante decât Shimano MT200. Provin de la Tektro, însă feeling-ul de on-off este permanent prezent, modulația lipsește, se simt dure, iar suportul manetei pentru deget este slab. Discul de față are un diametru de 180mm și oprește bicicleta eficient, însă o face într-o manieră nerafinată.

Dar după o dezamăgire, urmează apoi o mare mirare: bicicleta este dotată cu un set de roți Sun Ringle, cu butuci cu rulmenți și jante cu o lățime mare, de 30mm. Un mare bonus pentru această bicicletă, roți care cântăresc peste 5 kg din simplul motiv că au o casetă de pinioane de peste 600 de grame și un set de anvelope Hutchinson Toro care nici ele nu-s tocmai ușoare. Apropo de anvelope, acestea asigură o rulare decentă și o aderență bună în viraje, dar nu sunt construite cu vreun compound de top.

Șaua este lungă, foarte lungă. Iar asta nu însemnă decât că te poți poziționa eficient pe urcări sau pe plat. Confortul cu bazon a fost unul bun, în schimb manșoanele n-au fost chiar grozave.

Video

Concluzie/Cui i se adresează

Entuziaștilor, pasionaților de ture montane și de competiții care vor să găsească cea mai bună afacere în ceea ce privește prețul pe care-l plătesc pentru o echipare. Transmisia 1×12, alături de furca pe aer care lucrează foarte bine, roțile atent alese dar și compatibilitatea cadrului cu mai multe dimensiuni de roți, nemaivorbind de greutatea totală de 12.4 kg în dimensiunea L, toate acestea sunt suficiente argumente pentru achiziție. Există desigur și puncte negative pe care le-am enumerat în articol, însă în afară de frâne, toate celelalte pot fi trecute cu vedere când vine vorba de suma pe care Decathlon o cere pentru XC100.

Date relevante

Greutate totală: 12.4 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.899 grame
Greutate roți*: 5.180 grame
Greutate furcă: 1.840grame
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 80mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 704 grame + 105 grame
Rigiditate headtube: 98 Nm/grad
STW**: 51.5

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

3 × 2 =