Acum citesti
Scott Scale 20 (2011)

Un weekend insorit si o bicicleta de doar 9.7 kg sunt reteta perfecta pentru o distractie pe cinste. Din momentul in care m-am urcat pe noul Scott Scale 20 m-am simtit imediat conectat cu bicicleta. Primele pedale reusesc sa te propulseze deja la o viteza mai mult decat decenta, numarandu-se printre putinele biciclete pe care poti accelera mai repede decat ti-ai fi imaginat vreodata. Asta bineinteles, daca nu ai avut ocazia sa pedalezi pe noul Scott Scale 899.

Am amintit de Scale 899, deoarece este modelul de top al gamei Scale. Acesta joaca insa in alta liga si anume aceea a bicicletelor de sub 8 kg. Este urmat indeaproape de noul Scale 20 (2011), o bicicleta foarte competitiva atat din punct de vedere al performantelor cat si al greutatii, acest cumul de calitati fiind datorat in mare parte faptului, ca imparte un cadru foarte asemanator cu varful gamei mai sus amintit.

Aspectul de racing al noului Scale 20, dar si forma cadrului de carbon vor atrage priviri curioase sau invidioase, dupa caz. Oricum ar fi, este greu sa treci neobservat cu aceasta bicicleta, indiferent daca acea persoana este un rider profesionist sau unul incepator.

Cadru / Pe traseu

Sunt foarte multe de spus despre cadrul lui Scale 20 dar si mai multe despre controlul acestei biciclete pe trasee de Cross Country. Este genul de bicicleta pe care termini cursa iar apoi te intrebi : asta a fost tot? Da, asta a fost tot! Cadrul lui Scale este gandit special pentru competitiile de Cross Country si Marathon iar asta se simte din plin atat datorita unghiurilor cat si datorita materialului din care este realizat si anume carbonul.

Cele doua caracteristici lucreaza impreuna, astfel incat sa-ti usureze cat mai mult pedalatul si sa transfere toata puterea catre roata din spate intr-un mod cat se poate de eficient. Constructia cadrului minimizeaza eventualele pierderi de energie dar reuseste in acelasi timp sa ofere o stabilitate si o manevrabilitate de invidiat acestei biciclete. In plus, tractiunea este excelenta, in special pe urcari.

Pentru a mari stabilitatea bicicletei, cei de la Scott au coborat Bottom Bracket-ul Scale-ului iar odata cu acesta si centrul de greutate. Desi nu are o bascula foarte scurta care sa-ti permita stabilitate foarte mare pe viraje stranse, cadrul recupereaza prin intermediul headtube-ului, cu o forma conica si o rigiditate de invidiat.

Pe langa faptul ca un cadru realizat din carbon va amortiza socurile mult mai eficient decat unul din aluminiu, cei de la Scott au creat pentru bascula cadrului asa numitul SDS (Shock Damping System). Si da, face exact ceea ce spune : preia socurile de pe traseu mai bine, avand astfel grija de coloana ta vertebrala. Pentru un plus de eleganta, dar si din ratiuni practice, cablurile pentru schimbatorul de foi si cel de pinioane sunt trase prin interiorul cadrului.

Pozitia pe bicicleta este una sportiva, aplecata. Foarte eficienta la pedalat, aceasta devine si mai eficienta la urcari : simti cum bicicleta te impinge realmente de la spate pentru a te ajuta sa traversezi mai usor segmentul de traseu. Pentru test am ales un traseu tehnic de Cross Country, cu multe portiuni de urcare si de viraje dar si cu cateva coborari. Pe segmentul de coborari, Scott-ul nu a impresionat din punct de vedere al controlului dar nici nu a dezamagit. Se poate spune ca a avut un comportament corect, dar nu de laudat.

Dupa cum aminteam si mai devreme, este greu sa te opresti din a vorbi despre cadrul lui Scale 20, dar trebuie sa trecem la capitolul echiparii. Voi incheia prin a aminti de constructia superba a urechilor acestui cadru si de prinderea post mount pentru frana pe disc, constructie ce salveaza 25 de grame fata de versiunea anului anterior.

Echipare

Daca ne referim la echiparea noului Scale 20, putem afirma ca acesta este intesat cu multe noutati. Spre exemplu noile anvelope Schwalbe Rocket Ron care beneficiaza de noul 3 Star Compound (Pace Star) si sunt „tubeless ready”. Adica impreuna cu jantele care spre bucuria noastra se bucura de aceeasi specificatie, pot fi utilizate fara camera, bicicleta devenind astfel si mai usoara.

Viteza de rulare a noilor Rocket Ron nu este impresionanta, asta si datorita crampoanelor dispuse la o distanta relativ mare unul fata de cealalalt, in schimb stralucesc la capitolul aderenta si tractiune. Fie ca discutam de viraje stranse sau de parcurgerea unor segmente pe pamant, frunze sau iarba acestea te asigura ca vei putea face manevrele pe care le doresti in deplina siguranta. Poate ca zgomotoul la rularea pe asfalt este un pic mai mare, dar cu siguranta asta va fi ultima ta grija cand vei pedala pe aceasta bicicleta.

Franele sunt excelente si provin de la Avid, fiind vorba de noile Elixir R cu maneta de carbon, ce au suferit cateva modificari pentru 2011. Discul de 180 de mm pentru partea din fata asigura reprize de franare excelente, insa va trebui sa te obisnuiesti cu plaja de putere oferite de acestea, care este insa spre binele nostru liniara. Prin urmare, vei putea intui foarte bine cum trebuie sa apesi maneta astfel incat sa incetinesti atat cat iti doresti.

Sistemul de transmisie provine integral din gama XT a producatorului japonez Shimano. Angrenajul cu 3 foi si tehnologie Dyna Sys, lucreaza excelent cu cele 10 pinioane si iti ofera numeroase rapoarte in functie de terenul pe care rulezi. Suntem de parere insa, ca si un sistem de transmisie in formatul 2 x 10 (cu doua foi) ar fi fost suficient pentru aceasta bicicleta. Schimbatoarele lucreaza foarte bine si o fac in deplina liniste, dar: cel de foi necesita un efort un pic mai mare pentru a urca pe foaia mare, iar schimbatorul de pinioane este ceva mai lent cand vine vorba de coborarea lantului pe ultimele pinioane. L-as descrie mai exact ca un „lag” sau un timp de raspuns mai greu.

Manetele schimbatoarelor sunt excelente, se simt foarte bine la atingere si beneficiaza de modul „2 way release”. Asta insemna ca poti schimba in trepte inferioare doar cu degetul mare, in timp ce restul degetelor raman pe ghidon. Si o poti face chiar rapid!

Furca poarta „eticheta” Fox, fiind un model conceput special pentru cursele de Cross Country (F Series), ce cantareste aproximativ 1,4 kg. Adica foarte putin! Beneficiaza de lock-out cu comanda montata in stanga ghidonului si de o rotita de rebound care regleaza revenirea furcii. Din pacate pe aceasta nu este trecuta nicio indicatie, deci cel mai probabil o vei gasi in manualul de utilizare al bicicletei in timp ce te intrebi „oare ce face rotita rosie din drepta?”. Cursa de 100 de mm este suficienta pentru orice fel de traseu de Cross Country iar finisarile sunt de exceptie. In plus nu flexeaza deloc. Absolut deloc.

Concluzii

Scott Scale este unul dintre acele modele, care-mi reamintesc din cand in cand, cum ar trebui sa fie toate bicicletele de fapt. Scale 20 are un cadru excelent si o echipare foarte buna, ambele gandite pentru un scop comun : sa te propulseze pe locul 1 in concursuri. Din fericire sau din nefericire, doar putini dintre noi vor avea ocazia sa si achizitioneze o astfel de „racing machine”, motivul principal fiind pretul (recomandat de 12.999 Lei).

Totusi daca realizezi ca meriti ce este mai bun pentru tine si doresti s-o achizitionezi, afla ca te vei alege cu o bicicleta de Cross Country foarte performanta, de care este foarte greu de crezut ca te vei plictisi vreodata. In plus, toate drumurile forestiere si concursurile vor deveni o adevarata placere. Incearc-o si vei intelege!

Vezi Comentarii (7)
  • Personal, consider acest Scott Scale 20 (2011) un mtb hardtail cu o greutate ideala (9,7kg), in comparatie cu Scott 899 de numai 7,48kg !
    As fi curios cat de eficient este asta atat de usor, fata de celalalt…. 😮

  • Pot sa-ti raspund pentru ca am avut ocazia sa pedalez pe ambele modele: Scale 899 este ceva mai bine echipat, cu componente mai usoare. Difera chiar si greutatea cadrului intre cele doua modele, 899 fiind mai usor.
    Pe 899 esti o idee mai rapid decat pe Scale 20 iar rigiditatea cadrului este un pic mai mare. Dar si diferenta de pret este considerabila…

  • E prea usor acest 899 pt. un mtb din aceasta gama, asta e parerea mea; am urmarit inca din 2004 aceasta ”evolutie” a greutatii care inca de pe atunci era pe undeva pe la 9,2kg fara pedale…
    Asa cum am mai spus exista niste limite, iar aceste biciclete nu pot fi usurate la infinit, asa de dragul ”greutatii” pt. ca devin ineficiente !
    Evident ca o bicicleta foarte usoara este si foarte scumpa; dar asta nu inseamna ca este si f. eficienta (in cazul de fata)!
    De ce n-au incercat pe Scott 899 sa-l faca mai usor de 7,48kg….(pompau heliu in roti) de ex. si au revenit cu acest Scott Scale 20 tot la greutatea unui mtb hardtail din 2004 ?!

  • Este foarte usor Scale 899 dar este foarte eficient pe urcari. Cu cat greutatea bicicletei este mai mica, cu atat parcurgi traseele de cross country sau marathon mai usor. Scott Scale 20 este plasat mai jos in gama, are piese ceva mai grele si un cadru mai greu, deci implicit si 1.7 kg peste modelul 899. Sa nu uitam ca este si cu mult mai ieftin. Scale 20 costa aproximativ 3.000 de euro, pe cand Scale 899 costa aproximativ 8.500 de euro. O diferenta imensa de pret daca tinem cont de cele 1.7 kg in plus…

  • Sa inteleg ca 899 este eficient pe urcari si ineficient pe coborari, nu ??!…si asta din cauza greutatii !….o chestiune logica, valabila chiar si la cursiere, fiind vorba de compensare.
    Sunt absolut de acord la pret; un astfel de mtb (f. usor) nu se poate realiza decat din materiale si tehnologii extrem de scumpe.

  • Intelegi gresit,Eco. Diferenta de greutate se simte in special pe urcari si pe coborari mai putin.Dar asta nu inseamna ca e „ineficienta” pe coborari ci pur simplu ca la urcari simti o diferenta considerabila pe cand la coborari e cam la fel.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

seven + fourteen =