Acum citesti
Merida TFS 500D (2011)

Ce oferă Merida în segmentul de mijloc al bicicletelor Hardtail? Merida Matts TFS 500D este grăitoare în acest sens, deoarece corespunde brief-ului pe care l-am primit înainte de a alege o bicicletă pentru segmentul mid-level. Concurența este pe măsură în acest segment: din partea Cube, avem modelul Acid iar din partea celor de la Focus, avem modelul Black Forest. Diferențele de preț sunt de plus-minus 200 de lei, iar Merida se plasează undeva la mijloc în aceast interval, fiind oferită pentru aproximativ 3.700 de lei.

Comparând-o cu cele două modele menționate mai sus, pot spune că TFS 500D chiar arată bine. Cei care s-au ocupat de imaginea acestui model au renunțat la clasicele nuanțe de gri și negru conferindu-i un aspect mai sportiv prin îmbinarea fericită a nuanțelor de alb, albastru și roșu.

Finisajele sudurilor lui Merida TFS 500D sunt superioare modelelor concurente, însă treaba a fost făcută bine doar pe jumătate. Spun asta pentru că sudurile țevilor superioare sunt bine finisate (fără solzi) pe când cele inferioare, de la basculă sau bottom bracket au solzii intacți. Lipsa acestor finisaje pentru sudurile inferioare îi răpesc lui TFS 500D punctajul maxim la capitolul calitate.

Greutatea bicicletei este una bună, de 12.6 kg, cu puține grame sub concurență.

Cadrul

Este lucrat cu atenție și are în plus câteva elemente distinctive care întăresc imaginea brandului. Un exemplu în acest sens este logo-ul Merida sudat între cele două țevi superioare care alcătuiesc bascula. Urechile cadrului arată bine, nu sunt foarte masive, prinderea frânelor se face direct pe țeava superioară a basculei iar imediat sub aceasta există un segment care asigură funcționarea corectă a frânei pe disc.

Poți observa din poze, finisajele pentru țeava superioară și inferioară a triunghiului frontal care lasă impresia că ar forma o singură piesă cu headtube-ul. Unghiul headtube-ului de 70.5 grade este drept, oferind o stabilitate bună dar în același timp un control agil. Se va face remarcat mai ales pe porțiunile de coborâre.

Cablurile sunt trase pe sub țeava superioară pentru a nu incomoda și ai la dispoziție două prinderi pentru bidonul cu lichide. Forma de tip Egg Shape a țevilor, așa cum le place celor de la Merida s-o numească, s-a dovedit a fi foarte durabilă în timp, așadar a fost utilizată și pentru cadrul lui TFS 500D.  Cheița pentru prinderea tijei de șa este una dintre cele mai atrăgătoare pe care le-am văzut până în prezent. În plus, este și foarte bine finisată.

Calitatea lacului este foarte bună iar culoarea deschisă a cadrului va masca unele zgârieturi ce pot apărea în timp pe acesta.

Echipare

Mid-level pentru majoritatea componentelor. Poziția pe bicicletă este una sport, iar pipa cu o lungime de 100 de mm îți va asigura urcări facile pe munte dar și control bun pe roata din față. În special datorită unghiului care nu este foarte mare (rise de 5 grade). Cu toate acestea TFS 500D reușește să ofere și plimbări comode, fără dureri de spate. Responsabil pentru un control bun este și ghidonul cu o lățime generoasă.

La capitolul confort general, merită menționate șaua și manșoanele, care punctează pozitiv. Manșoanele sunt moi, diferite de cele realizate din materiale mai dure, întâlnite pe unele biciclete concurente.

Furca este un Rock Shox Dart 3, același pe care-l cunoști de pe bicicletele ceva mai ieftine. La acest capitol, Merida ar fi putut face un mic efort pentru a instala o furcă ceva mai performantă. Te vei descurca și cu Dart 3, dar în acest segment de preț ar fi fost de preferat măcar o furcă Rock Shox Recon. Pe asfalt sau pe unele urcări, ai posibilitatea de a bloca furca cu ajutorul Lock-Out-ului, iar astfel toată energia generată la pedalat va fi transferată eficient către roata din spate.

Frânele reprezintă entry-level-ul hidraulicelor de la Shimano, modelul M445. Acestea prestează decent și compensează puterea ceva mai slabă de frânare prin discul de 180 de mm montat pe roata din față a bicicletei. În plus, frânele fac parte din generația nouă de frâne de la Shimano, iar calitatea a fost vizibil îmbunătățită. Ne-au plăcut în mod special manetele și aderența pe care o oferă la capătul pârghiei.

La partea de transmisie am apreciat angrenajul Shimano Deore Hollowtech II dar și schimbătorul de pinioane Shimano XT. Singurul aspect negativ al angrenajului este acela că poate fi zgâriat destul de ușor dacă pedalezi pe trasee noroioase. În rest, schimbările vitezelor se fac rapid și precis, cu mențiunea că pentru acționarea schimbătorului de foi va fi necesar un efort ceva mai mare din partea ta (caracteristică ce nu va fi apreciată în principal de doamne și domnișoare). Maneta schimbătorului de pinioane este dotată cu funcția 2 way release, deci poți acționa schimbarea pinioanelor în trepte superioare din ambele direcții.

Anvelopele sunt zgomotoase pe asfalt și oferă o viteză de rulare medie, în schimb se dovedesc a fi mai mult decât decente pe potecile de pământ și chiar pe macadam. Acestea reușesc să ofere bicicletei o bună stabilitate chiar și în virajele mai strânse, abordate cu o viteză ceva mai mare.

Pedalele nu sunt strălucite și merită înlocuite oricând cu un set de Shimano SPD. Chiar și cele mai ieftine modele din gama de pedale clipless a producătorului japonez, îți vor oferi un sentiment diferit pe TFS 500D: transfer mai eficient de energie către roata din spate și un control superior.

Concluzie

Merida Matts TFS 500D se dovedește a fi prin prisma prețului și a dotărilor o bicicletă echilibrată. O recomandăm pentru poteci de munte sau de pădure. Parcurgearea acestor tipuri de trasee va fi facilă, datorită masei totale destul de scăzute.

Dacă vrei să abordezi trasee ceva mai extreme, gândește-te la un upgrade al furcii. De asemenea, cei de la Merida și-au dat strădania să finiseze excelent sudurile cadrului în partea superioară dar nu și în cea inferioară, lucru greu de înțeles.

Cu un set de pedale Shimano SPD sau orice alt model clipless, îi vei mai scădea din greutate și vei putea participa mult mai încrezător la concursurile de Cross Country sau Maraton.

Vezi Comentarii (6)
  • Partea cu sudurile nu e chiar asa de greu de inteles. Finisarea sudurilor in partea de jos este dificila din punct de vedere tehnic – dificultate care ar mari pretul cadrului. Iar zona aceea nu prea este vizibila.

  • De regula sudurile nu se finiseaza pt. ca se slabeste rezistenta lor….
    Nu este absolut nicio dificultate in partea de jos a cadrului, tehnic vorbind, daca este vorba de o finisare a sudurilor!….
    Exista metode foarte eficiente pt. a realiza aceasta operatie.
    Zona BB-ului este foarte solicitata si din acest motiv nu au fost finisate sudurile; si nicidecum ca acea zona ”nu prea este vizibila”.

  • Eu stiu ca o sudura finisata este deja compromisa; fie ca este in aliaj de aluminiu, fie in otel, indiferent de calitatea acestuia.
    In aeronautica, de ex. absolut nicio sudura nu se finiseaza si la toate li se face defectoscopie.

  • Suduri finisate sau nefinisate, eu pana acum n-am vazut nici un cadru Merida rupt. Ceea ce nu pot spune despre alte marci, cu suduri mai fine…

    In alta ordine de idei e uimitor cum modelul asta costa 2700 acum doi ani(singura diferenta erau franele hayes stroker ryde) iar acum e 3700 lei. Ce convenabil e sa arunci o criza economica pe spinarea clientilor si a angajatilor…

  • Sudurile care par sa fie finisate sunt pur si simplu cosmetizate, adica chituite.
    Am vazut foarte multe cadre din aluminiu, otel, chiar si titan sudate WIG sau TIG fara sa aiba sudurile finisate.
    Deci…..;)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

1 × three =