Mă număr printre cei care au început să pedaleze pe o bicicletă echipată cu frâne Cantilever, apoi treptat, am trecut la V-Brake, apogeul frânei pe jantă fiind reprezentat de Magura HS-33, unele dintre cele mai bune frâne hidraulice pe care le-am avut vreodată instalate pe vechiile biciclete. De atunci însă au trecut vreo 18 ani, iar frânele pe disc au devenit un standard incontesatbil, fiind aproape de neimaginat să nu ai unele instalate pe bicicletă. Oferta a devenit și ea uriașă, iar din punctul meu de vedere, Shimano este lider pe această piață. Cu toate acestea, cei de la Magura au un as în mânecă, care se numește MT-7 și care este gata oricând să devoreze Saint-urile & Co. Nu că Saint-urile ar fi rele, însă din punctul meu de vedere și raportat desigur la greutatea mea de 68 de kg, MT7 vin din alt univers.

Pe când le-am testat prima dată, în urmă cu aproximativ 4 ani, frânele se dovedeau a fi foarte brutale, însă cu o modulație care lăsa de dorit. Pentru noul model acest lucru s-a schimbat, iar în fond aceasta este cea mai mare și cea mai importantă noutate cu care MT7 vine în actualul sezon: o manetă cu performanțe îmbunătăție cu ajutorul căreia puterea este livrată mai bine. Asta se traduce printr-o modulație crescută, fiind la alegerea ta cum dozezi forța de frânare. Atenție, nu e de joacă cu aceste frâne și nici greșelile nu sunt permise, căci puterea de frânare este urișă. Cu toate astea, au devenit mai permisive cu începătorii decât prima variantă.

Instalarea se face ușor, ai nevoie doar de o cheie Torx și de kit-ul de aerisire basic (deși acum l-aș lua pe cel avansat). Conducta trebuie scurtată la instalare, atât pe față cât și pe spate, iar aerisirea se face prin etrier, ulterior prin manetă. Atât de simplu încât și un copil de grădiniță o poate face în curtea casei sale.

Alături de cele 68 de kg ale mele au fost în discuție cele 26 de kg ale e-bike-ului pe care le-am instalat, singurul vehicul greu pe care-l aveam la îndemână. Față de frânele stock, acestea se pot numi stoppere adevărate și cu siguranță se pot descurca la fel de bine și cu un personaj de 110 kg pe bicicletă. Discul de 203mm este imens și se potrivește perfect cu aceste frâne, iar cele două plăcuțe separate din etrierul cu 4 pistoane (care apropo, este uriaș), se pot instala foarte rapid prin îndepărtarea a două șuruburi. Extra, acestea beneficiază și de prindere magnetică, dar nu m-aș baza doar pe aceasta așa cum se întâmplă în cazul lui MT5 spre exemplu, la care nu folosesc extra-șuruburi.

Acum că am aflat că modulația și puterea sunt excelente, mai rămâne de luat în calcul greutatea. Materialul Carbotecture din care sunt realizate manetele aduce mult cu un plastic ieftin, deși acesta s-a dovedit chiar rezistent. Unul din clienții care au încercat e-bike-urile la noi pe zonă a suferit o accidentare și nu maneta a fost cea care s-a rupt, ci levierul din aluminiu (apropo, și acesta fiind extrem de ușor de schimbat). Reglajul distanței levierului față de ghidon se face rapid, cu ajutorul unei rotițe. Iar dacă luăm în calcul greutate de 244 de grame/frână, fără disc (182 grame pentru discul de 203mm), pot spune că nici nu sunt grele pentru ceea ce oferă.

Ideale pentru e-bike-uri, pentru persoanele cu greutate care vor o frână consistentă și modulabilă care nu pierde din putere pe coborârile lungi sau pentru cei din zona gravity, acestea se numără printre frânele de top cu 4 pistoane în etrier. Tot de top este și prețul, de aproximativ 234 euro/bucată, fiind mai ieftine decât frânele similare oferite de Sram (Code SRC – 274 euro) și o idee mai scumpe decât cele de la Shimano (modelul Saint – 215 euro).

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

twenty − three =