Cross Parallax Disc (2011)

Când am auzit prima dată denumirea de Parallax, gândul m-a dus imediat la butucii Shimano cu același nume, din urmă cu ceva ani. În cazul de față este vorba despre un model de bicicletă de la Cross, un concurent serios pentru hitul acestui an, Focus Whistler Disc 2011. Și nu orice concurent, ci unul care vine de la vecinii noștri de pe celălalt mal al Dunării. Ai ghicit, este vorba despre bulgari.

Nu pot să nu remarc progresele pe care aceștia le-au făcut în ultima perioadă și mai mult decât atât, au intrat pe piața din România (și nu numai) cu mai multe branduri de biciclete. Prin urmare, industria la ei se mișcă. Iar bulgarii ar trebui să fie un bun exemplu și pentru producătorii noștri, pe principiul, dacă la ei se poate trebuie să funcționeze și la noi.

Lăsând la o parte veșnica rivalitate între cele două popoare, trebuie să recunosc că bicicleta Cross Parallax Disc este o ofertă de luat în seamă. În special când vine vorba de segmentul 2.000 de lei +, iar alternativele oferite de nemți ți se par deja prea răspândite, prea banale sau prea comune. Prin urmare, dacă ești în căutarea unei alternative în segment, poate că ar fi bine să parcurgi acest articol și vei înțelege de ce ne-a stârnit interesul bicicleta made in Bulgaria.

Cadrul

Cross Parallax Disc vine cu un cadru clasic, fără prea mari artificii de design, dar cu toate acestea nu la fel de simplu precum cadrul lui Whistler. În acest sens, ai o țeavă superioară ușor profilată la îmbinarea cu seat-tube-ul și o țeavă inferioară mai groasă în dreptul îmbinării cu head-tube-ul. Din punct de vedere al aspectului, arată mai bine și este o alternativă la clasicul segment sudat sub țeavă la îmbinare. Oricare ar fi varianta, zona aceea este ranforsată, prin urmare este eliminat riscul ca într-o bună zi cadrul să cedeze.

Țevile inferioare ale basculei sunt mai subțiri în dreptul anvelopei, lăsând un spațiu suficient anvelopei. Chiar dacă aceasta este plină cu pământ, acumulat de pe un traseu dificil, nu vei sta cu grija că acesta va freca de cadru. Urechile sunt CNC și par ușoare iar cablurile sunt trase într-un mod practic, pe sub țeava superioară a cadrului.

Un minus al acestui cadru sunt prinderile pentru v-brake de pe țeava superioară a basculei. Lasă impresia de apendic și ne duce cu gândul că acesta este disponibil și în echipări low-cost. Nu este problemă de funcționalitate, ci mai degrabă de estetică și de nivel al brandului.Posibil ca și propriul orgoliu să aibă un cuvânt de spus în acest sens.

La capitolul suduri nu mi-au sărit în ochi imprefecțiuni, ceea ce este de apreciat în această clasă de preț. Două prinderi instalate pe cadru sunt mereu gata să preia un suport de bidon, un suport de pompă sau orice altă combinație care poate reieși din cele două.

Control

Parallax este o bicicletă echilibrată. Atât pentru plimbări recreaționale cât și pentru ture mai ambițioase. Greutatea de 15.1 kg este un minus notabil, însă poți demonta spre exemplu cricul pentru a mai scădea câteva sute de grame. Sau pur și simplu, poți face abstracție, pedalând cu mai mult spor. Nu te aștepta s-o simți pe traseu ca pe o bicicletă, să spunem, de 12 kg. În niciun caz.

Pe urcări poziția oferită de seat-tube este acceptabilă și nu te obosește. De altfel poziția pe bicicletă este undeva între sport și recreațional, adică nu vei sta nici aplecat pe față, dar nici drept, grație tijei de ghidon (pipei) destul de scurtă.

Pe coborâri bicicleta se comportă acceptabil. Geometria nu a fost gândită ce-i drept pentru coborâri agresive și în acest sens, nu este susținută nici de componente. Dar, la nevoie, poți să cobori în viteză pe poteci mai dificile. Atâta timp cât nu intră în discuții pietrele, rădăcinile sau denivelările proeminente, totul este în regulă.

Echipare

Față de concurentul său principal, Focus Whistler Disc, Cross-ul reușește să puncteze pozitiv trei capitole importante: frâne, anvelope, furcă. În cazul furcii, diferențele între Suntour XCT de pe Focus și Suntour XCM de pe Cross  nu sunt atât de mari, ambele oferind o cursă de 100 de mm și o funcționalitate oarecum asemănătoare.

Când vine vorba de frâne însă, Cross-ul reușește să-și devanseze concurentul din Vest. Parallax este echipat cu noile frâne hidraulice Shimano M445, un model foarte reușit, care prestează peste medie. În plus, bulgarii au instalat și un disc de 180 mm pentru roata din față. Comparativ, Whistler este dotat cu un set de frâne mai slab din punct de vedere al performanțelor și al ergonomiei, Tektro Draco.

Anvelopele Schwalbe Smart Sam se descurcă mai bine pe teren accidentat decât anvelopele Continental Traffic de pe Focus. Cu toate acestea, Smart Sam nu sunt oferite nicidecum în versiunea mai scumpă și mai performantă Evolution Line, ci în versiunea standard.

Sistemul de transmisie urmează linia Shimano Alivio 2011, oferind 27 de viteze cu rapoarte suficiente atât pentru urcări cât și pentru pedalatul în grabă. Ambele schimbătoare, cât și manetele provin din aceeași gamă, ceea ce reprezintă un plus. Brinderea brațelor pe bottom bracket se face pe pătrat și nu pe Octalink. De tehnologie Hollowtech nu poate fi vorba în această gamă de preț.

La capitolul roți, butucii și jantele, par solide și durabile. Nu am întâmpinat nicio problemă cu acestea pe traseu, deși roata de spate a lovit de câteva ori muchia șanțurilor formate pe munte în urma scurgerii apei după ploaie.

Pedalele oferite standard au un corp din plastic, cu o margine din oțel, prin urmare durabilitatea acestora este discutabilă. Indicat ar fi să le înlocuiești cu un set de pedale mai solide, care eventual oferă și ceva aderență. Manșoanele sunt dure, prin urmare nu oferă prea mult confort. Șaua este însă cea care compensează la acest capitol, deoarece este destul de moale și poate fi un partener de nădejde și pentru traseele mai lungi.

Concluzie

Chiar dacă au fost subestimați la început, iată că bulgarii au un cuvânt greu de spus în segmentul 2000 lei +. Au preferat să mențină același preț și în ciuda faptului că oferă componente entry-level ca și concurenții săi principali, acestea au fost alese cu atenție. Și spun asta pentru că frânele, anvelopele și furca (cu minusurile de rigoare) se numără printre cele mai decente piese din acest segment de preț. Altfel spus, mai mult nu prea se poate, decât dacă discutăm de o eventuală perioadă cu reduceri.

Dacă și aspectul bicicletei este pe placul tău, atunci tot ce urmează după, nu mai preprezintă decât o formalitate. Pregătește-te cu 2.150 Lei!

Notă: anvelopele din fotografii nu sunt cele originale.